Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Quick spørgsmål om virksomhedsskat

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Virksomhedsskat? er det noget man betaler hvis man opsspare penge i virksomheden?

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed med en medarbejder under mig

Dvs. jeg hæver og betaler løn til ham og jeg bruger også selv penge. De penge jeg bruger beskattes med ca 40%? 

Altså hvis jeg ikke opspare penge i virksomheden skal jeg ikke betale virksomhedsskat?

Håber i forstår 

Vh den lidt undrende

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:27

Til din ansatte afregner du løbende a skat, som er en andel indeholdt fra hans løn.

Som enkeltmandsvirksomhed hvor du anvender VSO betaler du personlig skat af det du hæver. Hvis du herudover lader penge opspare (andel af overskud, ej hævet) afregner du løbende en a/c virksomhedsskat pt. 25%. Når du senere hæver af det opsparede overskud bliver dette automatisk modregnet således at du ikke afregner den allerede betalte virksomhedsskat.
Hvis du blot anvender de almene besktningsregler (personskatteloven) beskattes du af årets overskud, og afregner ikke virksomhedsskat.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:29

I en personlig virksomhed betaler man skat af overskuddet helt enkelt og det er alle virksomhedens indtægter minus de fradragsberettigede udgifter

Det beløb betaler man personlig skat af - hvis man har bundskat - 44% ca - og der er ikke noget der hedder virksomhedsskat. Du betaler løn til din ansatte og skal naturligvis indberette hans løn og indbetale A-skat osv

For dig selv er der ikke noget der hedder løn. Du må hæve lige så meget du vil uden skat blander sig - for det påvirker slet ikke resultatet. Det du hæver selv, kommer til at stå som privat hævning i egenkapitalen (gode gamle mellemregning) - og nedsætter ikke dit resultat, så har du 100.000 kr i overskud, så er det præcis samme beløb uanset hvad du hæver til dig selv og det er det du betaler skat af 

Hæver du mere end virksomheden tjener, så er det jo dig der som person kommer til at skylde de penge bort, enten til moms eller til leverandører og bank osv - og det påvirker ikke din skat. Du kan her læse om HVORDAN BETALER MAN SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED 

Du kan vælge at drive din personlige virksomhed under VSO - i hvilket fald du kan nøjes med 25% i skat af dit overskud - og kun betale fuld skat af de penge du hæver. Når du så siden hæver dit overskud - så skal du stadigt af med personlig skat, men de 25% du har betalt bliver modregnet. VSO er klart vanskelige regnskabsmæssigt - så der kan du ha behov for en revisor vil jeg mene. Læs om VSO HER 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jul 13
Skrevet kl. 20:42

Ok jeg vil gerne præcisere det så.

Jeg regner med at tjene en ca 36.000 før skat af de betaler jeg 25% til overleverandøren

Så har jeg 27000kr til mig selv. Hvis jeg trækker momsen fra de 36.000kr og minusser med 27000kr har jeg 19800kr har jeg regnet mig frem til.

Det er mit overskud ikke sandt?

Så skal jeg så give en andel til min medarbejder og mig selv. Jeg skal betale skat af min andel (de 40% i skat?).

Så siger du at jeg også skal betale skat af mit overskud en gang om året? eller hvordan

Undskyld jeg er lidt forvirret. Jeg vil bare få at vide om jeg skal betale virksomhedskat hvis jeg ikke vælger at lade penge stå på min virksomhedskonto 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:03

Du burde ikke være forvirret hvis du har læst hele mit link om skat og personlig virksomhed faktisk

Murat1989:

Jeg regner med at tjene en ca 36.000 før skat af de betaler jeg 25% til overleverandøren

Så har jeg 27000kr til mig selv. Hvis jeg trækker momsen fra de 36.000kr og minusser med 27000kr har jeg 19800kr har jeg regnet mig frem til.

Det er mit overskud ikke sandt?

Du skal slet ikke ha moms med i regnskabet - den er ikke en del af driften men bare noget du opkræver og tilsvarende trækker fra

Sælger du for 36.000 kr så er momsen 7.200 kr og dit salg uden moms som er det du skal bruge i regnskabets drift = 28.800 kr

Så betaler du "overleverandøren"? 25% af de 36000 og det må jo være 9.000 kr og så er momsen 1.800 kr af det og dermed betaler du nette 7.200 til din overleverandør

28.800 i indtægt minus 7.200 i udgift er 21.600 som ville være dit driftsresultat hvis du ellers slet ikke havde andre udgifter eller indtægter

Nu betaler du så løn til din medarbejder - lad os sige du gir ham 10.000 kr og indberetter korrekt med A-skat - ja så er det jo en udgift og tilbage har du 21.600 minus 10.000 kr = 11.600 i overskud som du betaler 44% i skat af hvis du betaler bundskat som udgangspunkt (minus evt fradrag hvis du har sådanne til overs)

Hvad du har stående på din bankkonto er helt lige meget - du betaler ikke skat af hvad der står på din konto men af hvad du har i overskud MEN - du er så tilpas blank på regnskab og skat, at du bliver nødt til at enten tage noget kursus (skat laver nogle men de vil  ikke være nok til at føre dig sikkert gennem en verden hvor du tilmed skal være arbejdsgiver og betale en anden) - Du kan søge en økonomiperson - som vil koste ca 350-400 kr i timen og som du kan sende alle bilag til som indscannede - så kan han/hun bogføre alt for dig og fortælle dig alt om din skat

Læs lige det forrige link en gang til, for det er ret klart at det intet har at gøre med hvad du har på kontoen eller hvad du hæver - når du skal betale skat af dit overskud - der er ikke virksomhedsskat for dig - kun helt almindelig personlig skat af dit overskud - uanset hvad du hæver eller sætter ind

vh

Tilmeldt 14. Jul 13
Skrevet kl. 21:13

Hej John nu forstår jeg det bedre mange tak. :) Jeg ved det er lidt svært. Har også kontakt med en revisor som vil sætte mig inde i tingende men jeg ville bare gerne forstår det da det stresser mig lidt. 

Når jeg så skal angive min forskudsopgørelse skal jeg så angive de 21.600 * 12 som er mit driftsresultat eller skal jeg kun inberette det som jeg tjener altså 11.600*12?

Mvh Murat  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40

Kun dit overskud i forskud - og du må også godt rette forskud flere gange under året efterhånden som du bliver mere klar over hvad det ender med

vh

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)