Du burde ikke være forvirret hvis du har læst hele mit link om skat og personlig virksomhed faktisk
Jeg regner med at tjene en ca 36.000 før skat af de betaler jeg 25% til overleverandøren
Så har jeg 27000kr til mig selv. Hvis jeg trækker momsen fra de 36.000kr og minusser med 27000kr har jeg 19800kr har jeg regnet mig frem til.
Det er mit overskud ikke sandt?
Du skal slet ikke ha moms med i regnskabet - den er ikke en del af driften men bare noget du opkræver og tilsvarende trækker fra
Sælger du for 36.000 kr så er momsen 7.200 kr og dit salg uden moms som er det du skal bruge i regnskabets drift = 28.800 kr
Så betaler du "overleverandøren"? 25% af de 36000 og det må jo være 9.000 kr og så er momsen 1.800 kr af det og dermed betaler du nette 7.200 til din overleverandør
28.800 i indtægt minus 7.200 i udgift er 21.600 som ville være dit driftsresultat hvis du ellers slet ikke havde andre udgifter eller indtægter
Nu betaler du så løn til din medarbejder - lad os sige du gir ham 10.000 kr og indberetter korrekt med A-skat - ja så er det jo en udgift og tilbage har du 21.600 minus 10.000 kr = 11.600 i overskud som du betaler 44% i skat af hvis du betaler bundskat som udgangspunkt (minus evt fradrag hvis du har sådanne til overs)
Hvad du har stående på din bankkonto er helt lige meget - du betaler ikke skat af hvad der står på din konto men af hvad du har i overskud MEN - du er så tilpas blank på regnskab og skat, at du bliver nødt til at enten tage noget kursus (skat laver nogle men de vil ikke være nok til at føre dig sikkert gennem en verden hvor du tilmed skal være arbejdsgiver og betale en anden) - Du kan søge en økonomiperson - som vil koste ca 350-400 kr i timen og som du kan sende alle bilag til som indscannede - så kan han/hun bogføre alt for dig og fortælle dig alt om din skat
Læs lige det forrige link en gang til, for det er ret klart at det intet har at gøre med hvad du har på kontoen eller hvad du hæver - når du skal betale skat af dit overskud - der er ikke virksomhedsskat for dig - kun helt almindelig personlig skat af dit overskud - uanset hvad du hæver eller sætter ind
vh