Kære Aminoer, Det er en kliché at en rigtig iværksætter er én person der omsætter ideer til et reelt produkt, hvad enten det er fysisk eller et program til pc'en Denne forespørgsel omhandler ide til fysisk produkt. Jeg har tit haft ideer (som rigtig mange andre), som jeg selv synes har været gode, dog ikke i kategorien klemmen, hjulet eller den dybe tallerken - men dog ideer som jeg gerne vil prøve kræfter med, og meget gerne i tidshorisonten lige rundt om hjørnet. Det afhænger i sagens natur om hvilket produkt der er tale om. Jeg tænker lidt i omegnen af produkter som eksemplevis en æske eller det lille fuglebur til nøgler! Er der nogen der har erfaring eller en spændende historie med hvordan du/I overvandt at komme fra ide -----> produktion ------> produkt? På forhånd tak! Dennis |
Hej Dennis,
Spændende diskussion du her har startet - den kan jeg godt lide og som du selv skriver, så er det jo meget et spørgsmål om hvilket produkt der er tale om. Jeg tror nemlig også at det produkt man vil bygge og sælge - også er et spørgsmål om prestige. Da mit firma for snart 12 år siden udviklede et CMS system helt fra bunden og som iøvrigt stadig har næsten 100 kunder - så var det helt unikt. CMS systemet blev lanceret nogenlunde samtidig med Dynamic Web og kunne faktisk mere eller ihvertfald det samme som deres første version.
De fik succes, fordi de var dygtige til at sælge, dygtige til markedsføre og måske fordi de havde flere penge end os (hvilket er helt sikkert!) - Da vi lavede CMS'et var det fordi vi ville gøre det lettere for vores kunder at vedligeholde deres websites - der var ikke nogen Open Source løsninger, langt størstedelen af danske virksomheder havde ikke nogen website - konkurrencesituationen var en helt anden end idag.
Ærlig talt er det INTET prestige i at lave websites - det er blevet et commodity produkt som så mange andre.
Vi sælger stadig masser af løsninger, men vi har udviklet vores forretning fra at være en teknologi leverandør til at være en leverandør af forretningssoftware -altså software, hvor teknologi og "navne" er ligegyldige for kunderne, så længe man leverer den forretningsmæssige udvikling, som man har brug for. Det vil mange kunder gerne betale 50K+ for!
Det andet firma jeg har er ligeså commodity agtig - for der sælger vi tryksager. Tænk engang - for bare 30 år siden, var byens trykker én af de førende i et lokalt samfund. Der var prestige, der var penge i at trykke - man sad i virkeligheden på et magtapparat. Idag går man ind på en hjemmeside, taster hvad man skal have og få dage efter dukker det op og mon ikke de færreste tænker over hvor fantastisk det i virkeligheden er? En grafisk virksomhed idag er ét højteknologisk vidunder, hvor computere, workflow, kvalitetskontroller, administration, integration mellem systemer er på et så højt niveau at de fleste nok ville blive overrasket og mon ikke den lokale trykker idag er en helt "almindelig" mand i det lokale samfund - godt nok med nogle medarbejdere i sit lod, men så alligvel?
Prestige er mærkeligt - for man bliver ikke nødvendigvis rig, men man kan få opmærksomhed - tænk f.eks. på Copenhagen Sub-Orbital - mon ikke vi taler om et par iværksættere med blod på tanden, masser af arbejde, drevet af lyst og mon ikke bankmanden i perioder ringer og taler om overtræk? Hmm
Når jeg skriver dette, så er det ikke HELT off-topic, men tænkt som et indlæg i forlængelse af dit spørgsmål.
Produktion af produkter giver faktisk lidt prestige - og vurderes nok af langt de fleste som værende sværere, dyrere og mere risikovilligt end f.eks. at lave hjemmesider. Taler man om outsourcing, så er man naturligvis lidt i samme boldgade, som jeg selv er - altså det man øger værdien med er udelukkende netværk - man forædler jo ikke selve produktet ved blot at formidle - og udvikler man selv et produkt fra bunden, men skal lede efter underleverandører er det ofte baseret på standarder, eller at man når dagen er omme ikke er istand til at mobilisere kapital, volumen osv. til at producere selv! (overdrevet!)
Jeg tror f.eks. ikke at der mange iværksættere som i Danmark har startet en forretning op (indenfor de seneste 10 år), hvor man har udviklet den helt fra bunden med produktionsapparat, salg, marketing og administration - og mon ikke det er fordi det er for dyrt og for risikabelt i Danmark - trods alt?
En anden vinkel er også at verden dybest set ikke har brug for flere produkter - så når man opfinder og producerer noget, skal det afsættes som erstatning for noget eksisterende, eller man skal dyrke et nyt marked.. begge dele koster penge, tager tid og er ikke let.
Når jeg forretningsudvikler - og nogen gange gør jeg det bare i hovedet - og andre gange i regneark, SWOT analyser, forretningsmodeller osv. - så ender jeg ofte med at udvikle forretning, som tager udgangspunkt i noget eksisterende... men raffinerer det!
F.eks. er Print Provider her og nu på meget kort bane en print broker - vi køber tryksager flere steder i verden og leverer til kunder primært i Danmark (men også i Tyskland, Japan, USA, Sverige og andre steder) og på samme måde, som alle andre, så er vi udsat for konkurrence. Det er VERDENS letteste ting at købe tryksager til en lav pris og sælge dem til højere pris - bl.a. fordi markedet har en KÆMPE overkapacitet, som naturligvis gør dem som har investeret i maskiner, bygninger og personale ekstremt sårbare, hvis cashflow strejker! Så med det in mente, så startede vi for mere end 2 år siden på at udvikle en handelsplatform, hvor kunder kan forespørge på opgaver på deres eget sprog og så få svar fra leverandører i hele verden - som naturligvis tilsvarende svarer på deres sprog. Software kan hjælpe kunden med at benchmarke tryksager, planlægge produktioner, sammenholde logistikpriser, miljøparametre osv.. for os et KÆMPE projekt og vi arbejder naturligvis sideløbende med udviklingen på at opbygge et internationalt netværk af leverandører og kunder. Vores primære kunder er det vi kalder Nationale Franchisees - altså dem, som tager ansvar og udvikler vores handelsplatform i respektive lande. Selvom vi ikke er færdige med softwaret, så arbejder vi med opbyggelsen af dette netværk og det koster penge - vi er selvfinansieret, så det kræver at der skal sælges websites (lgo.dk), web-to-print løsninger (onprintshop.dk), tryksager (printprovider.dk) samt papir (copenhagenpaper) i mængder der kan sikre at vi kan rejse til messer, udviklingsmøder i Indien, kundebesøg i det meste af verden - alt sammen med øje for at skaffe økonomi nok til den løbende udvikling, samt udvikle markedet for kunder, partnere og trykkerier..
Er dette et produkt? Tja.. For nogen vil det blot være en hjemmeside - en avanceret én og nogen spørger hvordan vi sikrer at andre ikke bare laver det samme og det gør vi ikke - for der findes jo masser af firmaer, som ligner os lidt (meget lidt) f.eks. Brokerprint.dk og andre internationale tilsnit. Vi har ikke fundet noget der ligner vores platform og selvom der så gjorde, så er det for os kun et spørgsmål om at bruge platformen til at sikre det, som er vigtigst - nemlig at bruge softwaren som en platform til øge vores kunders forretning. Har det taget lang tid at bygge platformen - you've bet! er det svært - absolut. Er vi "sikre" på succes - nops. Er risikoen for fiasko tilstede - altid - og det er jo præcis det, som gør at vi arbejder SÅ målrettet med at teste, at finde de rigtige partnere og samtidig gøre det tilpas attraktivt til at de lokale partnere vil investere i det marked, som de skal arbejde i.
Så jo - Print Provider er et produkt - men det er ikke et kukur, eller en æske eller... det er et meget kompliceret forretningslogisk værktøj, som skal kapitaliseres i et marked, som har en samlet størrelse på over 1.000 mia. kroner og i et marked, som svinder til fordel for e-whatever og i et marked, hvor priserne er frit fald qua overkapacitet og teknologiskift. Men et par promille af dette marked er altså interessant og med de partnere vi har i Danmark forventer vi indtægter på over 500 tkr. pr. måned, når vi er oppe og køre - og det er baseret på de kunder, som vi har nu - og er altså ikke grebet helt ud af den blå luft.
Som med så mange andre produkter - er dette skabt ud fra en drøm. En drøm om at gøre en forskel, at gøre det lettere, at gøre noget i et marked, som allerede eksisterer og hvor processen for det hele allerede er veldefineret - vi drømmer altså om en disruptor og vi nærmer os dag for dag - for vi har sat os et mål, som vi har besluttet os for at nå..
/Morten