Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtagernes Garantifond?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 335
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber der er en der kan hjælpe mig med at finde ud af noget vedr. Lønmodtagernes Garantifond.

Jeg var ansat som funktionær og havde været ansat i over 1 år - så havde dermed 3 måneders opsigelse.

Virksomheden har så ikke råd til at udbetale mig min løn, og jeg bliver opsagt og fritstillet.

Mit spørgsmål er nu:

Er det et krav at jeg går på jobcenter som fritstillet funktionær i mine 3 måneders opsigelse?

Der står følgende på LG:
"Skal jeg søge nyt arbejde i opsigelsesperioden?
Ja. Hvis du er fritstillet af arbejdsgiveren, har du pligt til at begrænse dit tab i opsigelsesperioden. "

Men så står der noget andet på denne side: http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect/atp/atp.dk/privat/sik/lg/for_fagforeninger_advokater_mfl/hvad_kan_du_faa_daekket/funktionaerer/funktionaerer.htm

Nederst står der:
"Vær opmærksom på, at du skal søge arbejde i hele din opsigelsesperiode for at være berettiget til at få udbetalt erstatning for 4.. 5. eller 6. måned."

Men jeg har jo ikke krav til 4-5 eller 6 måned da jeg kun har 3 måneders opsigelse.

Så hvad skal jeg forholde mig til?

Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 14:38

har lige været noget ca sådan igennem og min fagforening sagde jeg skulle gå op på komunen. og melde mig ledig som en sikre side for at få penge. så mit råd er gå op og snak med dem på komunen..

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 20:08

Allerførst, så lyder det lidt som om du bare har mest lyst til at gå derhjemme og fede den i stedet for aktivt at søge arbejde og begrænse dit tab, som du netop har pligt til. Hvis det er sandt, så har jeg ikke meget lyst til at hjælpe dig.

Men nu håber jeg, at det ikke forholder sig sådan og så tager vi den derfra.

Selvfølgelig skal du være aktivt jobsøgende i perioden. Det er jo ikke en gavebod.

Du har dog ikke pligt til at søge lige så mange jobs, som hvis du var på dagpenge i A-kassen. Når det er sagt, så mener jeg dog stadig at man bør søge alt hvad man er kvalificeret til og søge med hjerte og sjæl, og ikke bare af pligt og nød.

Så svaret er: Meld dig ledig NU. Send minimum 3 ansøgninger (der er velovervejede og toptunede) om ugen.

Jeg kender ikke dine eksakte pligter, men det sidste jeg hørte fra en ledig kammerat var 4-5 ansøgninger om måneden, da hans virksomhed var taget i konkursbehandling. Går ud fra det samme gælder som fritstillet, men det får du svar på, når du melder dig ledig på Jobcenteret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11
Hvis du er funktionær har du ret til garantiløn, hvis du opsiges som følge af en konkurs. Det betyder, at der ikke kan modregnes i de første 3 måneder uanset om du kommer i job eller ej.
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 20:40

kan sige så meget at hvis han ikke melder sig ledig og søger de arbejde han skal så er der ingen penge at hente i LG har lige fået min sag færdig og vandt den :D så det dejligt men kræver lige jeg skal bevise jeg har søgt arbejde i de 3 mdr opsigelse.. så jo meld dig ledig

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)