Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gæld i bil - hvad har man krav på?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi har gennem firmaet købt en bil på auktion af så lav værdi at vi ikke tænkte over at tjekke bilen for gæld. Super super dumt, men sådan er det.

Nu skal vi sælge bilen og vi har fundet ud af der selvfølgelig er gæld i - men ikke en hvilken som helst gæld, nemlig en lille ussel gæld på DKK 2804 ,- og til EUROPARK (???)

Jeg har så i dag forsøgt at finde ud af om det betyder der er pant i bilen, for det undre mig at europark skulle kunne lave pant i bilen. Men europark kan intet oplyse, de kender intet til det. Jeg har så forsøgt at få nogen informationer ud af bilbogen i århus, men mage til dårlgi service skal man lede længe efter:

Resume:

Jeg ringer i morges ind kl 08.05 og fortæller vi har købt en bil, som vi nu skal sælge, og pludselig finder ud af der er gæld i.
Jeg får at vide det er der ikke noget at gøre ved også må vi betale hvad der skyldes.
Jeg prøver så at forklare at jeg gerne vil have lov at tale ud, og forklare mit spørgsmål.
Mit spørgsmål går på at jeg ikke kan forstå der står 0% rente, og at der står Europark, for jeg ved at europark er et parkeringsfirma, og det undre mig at et parkeringsfirma kan få pant i bilen. Derudover kan jeg se gælden ligger tilbage i 2007, så derfor vil jeg gerne have dette uddybet.
Jeg får at vide at hvis man har nogen spørgsmål skal man gå til en advokat, og ellers kan jeg kontakte kreditor.

Set i lyset af den manglende vilje, tænker jeg jeg prøver at kontakte kreditor.
Jeg kontakter Europark. Jeg snakker med dem 8 gange fra kl 08.30 og frem til 13.30 med forskellige medarbejdere, og konklusionen til sidst er: De kender ikke noget til det pågældende løbenummer, eller den pågældende gæld.

Jeg ringer tilbage til Hotline cirka 13.45 og får uheldigvis fat i samme person igen. Jeg forklare hende at jeg nu har forsøgt at få noget af vide fra kreditor, men uden held, og jeg derfor er nødt til at kontakte dem igen.
Jeg får straks svaret "Det kan vi ikke hjælpe med, du skal snakke med dem der har lånt dig penge". Jeg forklare så igen at jeg ikke har lånt nogen penge nogen steder, at dette drejer sig om gæld i en bil til europark, som som bekendt ikke låner penge ud, og det i øvrigt ikke er i mit navn.
Hun svarer at jamen så kan hun ikke gøre mere derfra.
Jeg spørger så til dette løbenummer, forklare hende at når Europark intet kender til det løbenummer, så må det være et løbenummer til rettens brug, og jeg godt kunne tænke mig at få nogen dokumenter på denne gæld, evt. udskrift af retsbog, eller lign. så jeg kan se hvad det er for en gæld, og få løst dette straks , da jeg altså har en køber til bilen. Hun svarer at det kan man ikke, de har intet på de løbenumre.
Jeg siger jamen det løbenummer er vel ikke for sjov, det må jo referere til en sag. svaret er igen det samme, det kan der ikke søges på, det kan man ikke, du må kontakte dem du har lånt penge af.
Jeg siger så : Jeg gentager mig igen, jeg skylder ikke penge til nogen, jeg har ikke lånt penge af nogen, Europark låner ikke penge ud de giver parkeringsbøder, og jeg vil gerne have løst denne hæftelse, men der må vel være noget dokumentation for hæftelsen, når det nu er jer der har registreret mig for den.

Jeg får at vide jeg må gå til en advokat.....

Konklussion

Normalt har jeg intet imod at trække på professionel hjælp, men til en gæld på 2804 ,- er det simpelthen for dyrt at gå til en advokat. Nu spørger i nok hvorfor jeg ikke bare betaler og får det ud af verden: ser i ,det vil jeg også gerne, men når hverken europark eller retten er behjælpelig, så er det godt nok svært at "bare betale og få det ud af verden".

Mit spørgsmål til de kloge aminoer er så: 

Hvad har man ret/krav på som borger? Når man er indehaver af en bil, hvori der er tinglyst gæld iflg. bilbogen, har man så ikke krav på fra bilbogens side at få flere oplysninger omkring denne gæld, når kreditor ikke er behjælpelig?? Jeg mener bilbogen som offentlig myndighed, burde hjælpe borgerne lidt mere , og kunne give nogen informationer om den gæld der åbenbart er i den bil man ejer ?? 

Er der nogen eksperter der kan fortælle om jeg er helt galt på den, eller om man har krav på noget her, gerne med henvisning til nogen paragraffer (det hjælper altid når man skal overbevise folk).

Her er lidt oplysninger om gælden, hvis nogen kan se sig ud af det udfra det: (som det kan ses fremgår bilens reg nummer også af gælden så jeg undre mig over om det kan være noget gæld der kun er tilknyttet det pågældende registreringsnummer? Vi har købt bilen uden nummerplader, og på vores regattest fremgår et helt andet navn, end det navn som er debitor på denne gæld)

HÆFTELSER DOKUMENT:

Dato/løbenummer: 30.01.2007-40895-84

Prioritet: 1

Dokument type: Udlæg

Hovedstol: 2.804 DKK

Rentesats: 0 %

OVERFØRT:

Overført fra gammelt system: Ja Beskrivelse: Udlægpage2image1280 page2image1440 page2image1600 page2image1760

KREDITORER:

Navn: EuroPark A/S

DEBITORER:

Navn: censureret væk CPR: censur-****

TILLÆGSTEKST:

Anmærkning fra TLS
Kan være pantsat som tilbehør efter de før 1/6 1993 gældende regler.

BIL:

Mærke: censur

Årgang: censur

Registreringsnummer: censur

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 14:25

Hvis jeg var dig ville jeg ringe til bilbogen igen i morgen, og håbe på at komme til at tale med en anden. Det lyder som en supporter der har haft en dårlig start på ugen. 

At starte en Advokat op for 2800 er tåbeligt. Men det er fanme også tåbeligt ikke at kunne betale gælden ud :)

Kim

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:28

Hej Kim,

Nøjagtig det der er min pointe - for 2800 kroner gider jeg ikk engang bruge tid på det, men jeg vil tilgengæld os kun betale dem en gang, og til den rette person.

Men ja, måske jeg er mere heldig i morgen, vi prøver igen i morgen, selvom jeg er bange for det er den samme klovn jeg får fat i (jeg prøvede også i morges at ringe ind igen for at se om der måske var en anden man kunne få fat på , uden held)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 17:29

Michel Moore:
Vi har gennem firmaet købt en bil på auktion af så lav værdi at vi ikke tænkte over at tjekke bilen for gæld.

Michel Moore:
Hvad har man ret/krav på som borger? Når man er indehaver af en bil, hvori der er tinglyst gæld iflg. bilbogen, har man så ikke krav på fra bilbogens side at få flere oplysninger omkring denne gæld, når kreditor ikke er behjælpelig??

Nu kender jeg ikke så meget til bilhandler, men hele pointen med bilbogen er vel netop at enhver tvivl om gæld er afklaret?. Hvis der er registreret et pant, så er det sådan det er. Så hvilken forskel gør det for dig? Hvis du selv havde et pant i en bil ville du vel ikke bruge tid på at forklare en ny ejer hvordan det opstod?

Edit: Glemte lige hvad jeg studsede over. Hvis du har købt den i virksomheden på auktion, så er det vel under alle omstændigheder deal done.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38

Jesper:

Michel Moore:
Vi har gennem firmaet købt en bil på auktion af så lav værdi at vi ikke tænkte over at tjekke bilen for gæld.

Michel Moore:
Hvad har man ret/krav på som borger? Når man er indehaver af en bil, hvori der er tinglyst gæld iflg. bilbogen, har man så ikke krav på fra bilbogens side at få flere oplysninger omkring denne gæld, når kreditor ikke er behjælpelig??

Nu kender jeg ikke så meget til bilhandler, men hele pointen med bilbogen er vel netop at enhver tvivl om gæld er afklaret?. Hvis der er registreret et pant, så er det sådan det er. Så hvilken forskel gør det for dig? Hvis du selv havde et pant i en bil ville du vel ikke bruge tid på at forklare en ny ejer hvordan det opstod?

Edit: Glemte lige hvad jeg studsede over. Hvis du har købt den i virksomheden på auktion, så er det vel under alle omstændigheder deal done.

Hej Jesper,

Hvis nogen skyldte mig penge og har gjort det siden 2007, ville jeg være glad for en ny ejer ringer til mig og fortæller de vil betale denne gæld men gerne vil vide hvad det drejer sig om.

Der er intet her om at jeg prøver at løbe fra gælden eller lign. Hvis du læser mit indlæg igen kan du også se jeg gerne vil betale gælden - ikke noget med at ophæve nogen deal eller noget - jeg vil bare gerne være sikker på at gælden overhovedet stadig eksistere, og derudover hvortil den skal betales.

Men det kan hverken kreditor svarer på , eller dem som har gælden registreret (bilbogen)

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes nu det er ligetil.

Europark har registreret et udlæg i din bil. Dette er helt normalt og kan i princippet foretages af alle, så længe de kan bevise der er et gældsforhold overfor fogedretten. Når udlægget er tinglyst, skal europark anmelde en aflysning, eller alternativt give dig et dokument, der giver dig tilladelse til at slette udlægget. Eneste mulighed ud over disse to muligheder, hvis Europark ikke vil hjælpe, er en civil retsag mod Europark.

Bilbogen har ikke mulighed for at hjælpe dig med yderligere oplysninger end du allerede har, og de hverken må eller kan aflyse udlægget, men mindre du har dokumentation på at du har ret til dette. Dit ejerskab af bilen giver dig ikke ret til at aflyse udlægget.

Vil du vide mere om fogedrettens afgørelse skal du selvfølgelig kontakte fogedretten.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:55

AnyFellow:

Jeg synes nu det er ligetil.

Europark har registreret et udlæg i din bil. Dette er helt normalt og kan i princippet foretages af alle, så længe de kan bevise der er et gældsforhold overfor fogedretten. Når udlægget er tinglyst, skal europark anmelde en aflysning, eller alternativt give dig et dokument, der giver dig tilladelse til at slette udlægget. Eneste mulighed ud over disse to muligheder, hvis Europark ikke vil hjælpe, er en civil retsag mod Europark.

Bilbogen har ikke mulighed for at hjælpe dig med yderligere oplysninger end du allerede har, og de hverken må eller kan aflyse udlægget, men mindre du har dokumentation på at du har ret til dette. Dit ejerskab af bilen giver dig ikke ret til at aflyse udlægget.

Vil du vide mere om fogedrettens afgørelse skal du selvfølgelig kontakte fogedretten.

Det var heller ikke for at få bilbogen til at aflyse udlægget, men for at få dem til at oplyse f.eks. hvilken fogedret der har foretaget udlægget, så man kunne kontakte den pågældende. Men jeg prøver lige at ringe til fogedretten i århus i dag.

Mickey:

Når det beskrives som udlæg, er det vist fogedretten der har foretaget det - Har du prøvet at kontakte fogedretten?

Hov, havde ikke lige set dette indlæg.

Nej det har jeg ikke - jeg troede det var bilbogen der havde alt med dette at gøre, så jeg kan lige prøve at kontakte fogedretten i dag.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08

Det var da helt utroligt.

Samme oplysning alle steder fra: vi kan ikke hjælpe.

Har talt med europark igen i dag, de har søgt på nummerpladen, og på stelnummeret, og navnet på debitor, og svaret er det samme : De kan ikke finde noget som helst på det.

Har talt med fogedretten også: De kan heller ikke hjælpe.

Har ringet til bilbogen igen: Samme person der tog den, så der lagde jeg bare på...

Så status er den at ifølge bilbogen er der tinglyst gæld i køretøjet, men i følge kreditor så kender de intet til gælden, fogedretten kan ikke hjælpe, og bilbogen kan heller ikke hjælpe selvom det er dem der har gælden registreret.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Skrevet kl. 14:20

Igen er det simpelt.

1. Europark skal aflyse udlægget, hvilket de ikke burde have problemer med at gøre. Det er KUN dem der kan gøre dette.

2. Hvis de ikke vil medvirke, er eneste mulighed at gå i fogedretten, altså anlægge sag mod Europark for at tvinge dem til at aflyse udlægget.

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Skrevet kl. 14:27

Jeg tror ikke du forstår hvordan en tinglyst gæld/udlæg fungerer, siden du er åbenlyst irriteret på bilbogen og fogedretten, idet disse to ikke har mulighed for at gøre noget som helst vedr. udlægget.

Bilbogen registrerer rettigheder og sikrer rigtigheden af disse. Når først en rettighed er registeret, er det kun rettighedshaver der kan aflyse denne.

Det er ikke gratis at tinglyse et udlæg, så jeg går ikke ud fra Europark har registreret et udlæg for sjov. Gælden er sikkert betalt for længst, eller afskrevet, hvorpå de faktisk er forpligtet til at aflyse udlægget, uanset om de kan finde oplysningerne i deres system eller ej.

Bilbogen kan ikke aflyse udlægget uanset hvad, og fogedretten kan heller ikke gøre noget, med mindre du anlægger en sag mod Europark, for at tvinge dem til at aflyse udlægget.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)