Vil du have unik design eller er du ligeglad med det? Skal den ramme bestemte farver eller det du ligeglad med det?
Så kommer meget an på hvad du vil. Selv laver vi udkast til kunden og bliver ved til vi rammer hvad kunden vil have med mindre kunden er "forelsket" i et theme
Medmindre du er uddannet i det, kommer et tema du selv laver nok slet ikke til at blive lige så godt, som nogle af de professionelt-lavede temaer. Selvfølgelig får du absolut ingen begrænsninger, hvis du selv laver temaet, men der findes mange frameworks, som du kan arbejde ud fra, hvor du kan ændre stort set alt. Jeg bruger rtPanel til mit næste projekt. Det har en masse hooks og filters, så det stort set kan ændres fuldkommen. Ellers er der masser af andre muligheder, hvis man googler :)
Med temaer har du det design som du køber og samtidig de rammer som designet er bygget op omkring. Det sker tit at et tema du køber ikke støtter 3. parts plugins og widgets.
Hvis du får det lavet fra bunden med eget design får du det 100% som du vil have det.
Med andre ord at købe et tema kan være fint nok, men det er oftes et kompromis.
Hvis det er en statisk HTML/CSS webside plejer jeg personligt at lave det fra bunden. Nogle gange bruger jeg Bootstrap eller andre frameworks, afhængigt af opgaven størrelse, budget m.m
Wordpresss har også et rigtigt godt og bredt udvalg af frameworks der, igen afhængigt af opgavens størrelse m.m, giver en et meget kompetent startgrundlag.
Themes kan selvf. rettes til lige som kunden/opgaven kræver det, hvis du har styr på din kodning.
Alt i alt er der ikke noget dårligt valg, kun hvad kunden og budget kræver, og hvis slut resultatet er tilfredstillende for alle parter, er der vel ingen skam i at bruge et theme eller genbruge noget kode fra før.