Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af moms ? Importmoms ?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jul 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino brugere

Jeg sidder ved pc og er ved og indberette moms for første gang, men er gået lidt død i det importmoms.

Lad os tage nogle fiktive beløb og så hvor jeg skal indtaste dem :

Lad os sige :

Har en salgsmoms på 1000kr - den skal selvfølgelig indføres i ( salgsmoms, udegående moms )

Har en købsmoms på 300kr den skal indføres i
( købsmoms, indgående moms )

Så lad os sige på mine importspecifikationer fra skat har jeg et samlet beløb på 800kr ? Der står de skal indføres i rubrikken ( varer af momskøb i udlandet ? )

Hvad gør jeg med importmomsen ? Skal den regnes med i salgs og købsmoms eller ?

Mvh Jonas R

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52

hej Jonas,

Jeg forstår godt din forvirring, og har hørt om mange nye iværksættere der kommer ud for denne forvirring grundet den måde SKAT har valgt det på.

Jeg forudsætter naturligvis at du er momsregistreret (selvsagt du er det), og importørregistreret (?)

Så fungere importmoms på den måde at du selvfølgelig har fradrag på den, og dermed ikke skal betale den som du skulle hvis det var køb som privatperson... Men SKAT vil stadig gerne have du angiver den fordi de bruger det til statistik. Derfor bogføre man den faktisk på begge sider af din momsangivelse, både som købsmoms og som salgsmoms.

Det fungere rent praktisk således:

Du taster 25% af fakturaværdien under Salgsmoms, under punktet "Moms af varer købt i udlandet" på din momsindberetning på tastselv.. - OG nu skulle man tro du skal til at betale, for det skal man jo somregel når det er salgsmoms det drejer sig om,, MEN

Det selvsamme beløb (25% af fakturaværdien) taster du nu under Købsmoms - så det nu går i NUL - altså som tidligere sagt REN STATISTIK

Det er meget meget simpelt, men kan være forvirrende netop fordi det er så simpelt, så sig til hvis der er noget der skaber forvirring eller du har brug for uddybelse

Vh

Michel

Moore Consulting s.m.b.a.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jul 13
Skrevet kl. 21:56
Okey så beløbet på 1000kr fra importspecifikationer ligger jeg oveni salgsmoms og det samme oveni købsmoms ?

Og så udligner de hinanden.

Kender du noget til og bogføre det i billys biling ?
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03

hej Jonas,

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med det første ? 

Ja billysbilling er et kanon bogføringsprogram og hvis du bruger det er det faktisk meget meget simpelt, så gør du følgende:

opretter leverandøren under kontakter - HUSK at angive kontaktens hjemland (kina eller hvor det nu er) , bogføre udgiften under "Indtast regning" , taster det hele ind, og under momssats punktet får du kun 3 muligheder nu, fordi at du under leverandørinfo allerede har valgt hvilket land leverandøren er fra og billysbilling så har regnet ud det er udenfor danmark - og du vælger så udlandsmoms varer

når det hele er bogført kan du gå op i Regnskab - momsopgørelse, og her er alle de beløb du skal taste på din moms-indberetning - så har billysbilling automatisk gjort alt det jeg beskrev i tidligere indlæg

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jul 13
Skrevet kl. 22:23
Hvor skal jeg skrive det beløb ind fra importspecifikationerne ?

Hvilke rubrikker ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:26

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:27

Hej Jonas

Som jeg skrev før ved jeg ikk hvilket beløb du mener fra importspecifikation ??? Hvis du mener det papir som SKAT sender til dig omkring import for en periode hvor der er en sidste linie hvor der står noget med "Dette beløb skal du taste under ............ " , så er det ikk nødvendigt når du gør som jeg skrev.

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jul 13
Skrevet kl. 22:39
Okay så jeg skal se bort fra det beløb skat siger på importspecifikationerne. Og så tage det beløb mit program siger ( billys biling ) og så bare skrive de beløb ind det program siger :) ?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48

Jonas:
Okay så jeg skal se bort fra det beløb skat siger på importspecifikationerne. Og så tage det beløb mit program siger ( billys biling ) og så bare skrive de beløb ind det program siger :)
Lyder ikke godt - jeg ville ikke turde sige, at BB siger korrekt - det ville forudsætte at jeg var stensikker på du havde ret konto . men BB support kan evt hjælpe dig.

Overordnet er det 25% af summen af varepris og omkostninger ved importen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jul 13
Skrevet kl. 22:53
Ja okay, nu skal det jo indbetales senest imorgen. Så har ikke det vilde tid og gøre med ? Og imorgen får jeg slet ikke tid til noget som helst med regnskab.
Men det er vel kun til ren statistik så kan vel bare tage det beløb skat siger. Jeg vinder eller taber jo ingen penge ved det.
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)