Jeg sidder ved pc og er ved og indberette moms for første gang, men er gået lidt død i det importmoms. Lad os tage nogle fiktive beløb og så hvor jeg skal indtaste dem : Lad os sige : Har en salgsmoms på 1000kr - den skal selvfølgelig indføres i ( salgsmoms, udegående moms ) Har en købsmoms på 300kr den skal indføres i ( købsmoms, indgående moms ) Så lad os sige på mine importspecifikationer fra skat har jeg et samlet beløb på 800kr ? Der står de skal indføres i rubrikken ( varer af momskøb i udlandet ? ) Hvad gør jeg med importmomsen ? Skal den regnes med i salgs og købsmoms eller ? Mvh Jonas R |
hej Jonas,
Jeg forstår godt din forvirring, og har hørt om mange nye iværksættere der kommer ud for denne forvirring grundet den måde SKAT har valgt det på.
Jeg forudsætter naturligvis at du er momsregistreret (selvsagt du er det), og importørregistreret (?)
Så fungere importmoms på den måde at du selvfølgelig har fradrag på den, og dermed ikke skal betale den som du skulle hvis det var køb som privatperson... Men SKAT vil stadig gerne have du angiver den fordi de bruger det til statistik. Derfor bogføre man den faktisk på begge sider af din momsangivelse, både som købsmoms og som salgsmoms.
Det fungere rent praktisk således:
Du taster 25% af fakturaværdien under Salgsmoms, under punktet "Moms af varer købt i udlandet" på din momsindberetning på tastselv.. - OG nu skulle man tro du skal til at betale, for det skal man jo somregel når det er salgsmoms det drejer sig om,, MEN
Det selvsamme beløb (25% af fakturaværdien) taster du nu under Købsmoms - så det nu går i NUL - altså som tidligere sagt REN STATISTIK
Det er meget meget simpelt, men kan være forvirrende netop fordi det er så simpelt, så sig til hvis der er noget der skaber forvirring eller du har brug for uddybelse
Vh
Michel
Moore Consulting s.m.b.a.