Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg igang med at udvikle databaser og frontend systemer?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal på ingen måde leve af det, men jeg synes det kunne være rart at være istand til at lave små hjælpeprogrammer, som eventuelt kunne være en hjælp i den daglige drift.

Jeg er gået igang med Acces, men jeg kunne rigtigt godt tænke mig at lære at lave et program som, som kan køre uafhængigt af om brugeren har Acces eller ej.

Hvordan gør man, sådan helt lavpraktisk, starter man så med, at udvikle en database i et program og senere bygger en frontend på. Hvilken software udvikler man i.

Er der en herinde som kan spore miglidt ind på de ville det være virkelig fedt, eller som kan give et link til noget godt materiale.

mvh

Simon

Ps. Jeg forventer ikke at blive ekspert i området, men det interesserer mig at opbygge logiske systemer, og derfor kunne jeg på ren hobbybasis, godt tænke mig at vide lidt mere om det. Tak for hjælpen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17

Microsoft Visual Studio kunne være en fornuftig pakke, men som alt andet så koster den lidt.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 15:20
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

prøv at søge på "php / mysql tutorial"

Det er også helt gratis.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:30

Jørgen Olsen:

Det er også helt gratis.

Php er ikke egnet til selvstændige programmer som afvikles lokalt på computeren, men kun webudvikling.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 16:18
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Karsten S. Hansen:

Jørgen Olsen:

Det er også helt gratis.

Php er ikke egnet til selvstændige programmer som afvikles lokalt på computeren, men kun webudvikling.

Passer simpelthen ikke - prøv at læse op på PHP-cli.

Du kan lave alt i php. Selv grafiske programmer med php-wx, php-gtk og mange flere muligheder.

Der er et hav af dokumentation og kodeeksempler til stort set alle formål indenfor PHP. Hvorimod hvis du vil kode .NET, så er der man lidt mere på egen hånd...

Fra Odense C
Tilmeldt 7. Jul 11
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 16:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Brovst
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 64
Fra  HTD-Information ApS Skrevet kl. 17:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Simon.

Det første du skal finde ud af er:

Hvilken eller hvilke databaser vil du arbejde med, lidt sjagon sagt så findes der 2 typer, propritære (eller pc databaser), det er access, og der findes flere i samme type. De koster noget at købe, ikke en herregaard, og jeg mener der findes runtime versioner således at det kan fåes for små penge. Dem kan du så bygge programmer op over, og få de resultater du gerne vil have, de er fortrinsvis baseret på enkelbruger løsninger. De er som regel nemme at gå til, da du nemt kan komme igang med ODBC, og så bruge excel eller et andet frontend.

Det andet system er det der typisk kaldes SQL databaser, her har MS en database som er til købs, og der findes en række gode værktøjer til at adminnistrere den. Der er flere at samme type, du kan selv læse om Oracle, der var engang, at Oracle var synonymet for database, den koster også. Der findes i open source Mysql, den er gratis, og her findes ligeledes mange gode værktøjer for at administrere, og du kan faktisk nemt bruge en access database som frontend til Mysql. Sql databaser er typisk beregnet for flerbruger løsninger, da de fleste af dem selv håndtere record låsning, og det samme gør sig gældende hvis du vil lave roll back samt roll forward.

Så det er lidt op til dig hvad du gerne vil i gang med, og hvad du vil bruge det til.

Bedste hilsen Tage

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der er masser af muligheder for at blive forvirret, da der findes nærmest uendeligt antal kombinationer af programmeringssprog, databaser, frameworks etc.

Hvis det er desktop (PC) applikationer du gerne vil i gang med, tror jeg den nemmeste vej er at starte med C# (Visual Basic er måske lidt nemmere, men C# er efter min mening et bedre sprog), og du kan hente Visual Studio Express gratis på Microsoft's website så du kan komme igang gratis.

Der findes mange databasetyper, og ingen nævner den type som nok vokser og udvikles hurtigst for tiden, nemlig NoSQL, som er baseret på at gemme dokumenter i databasen istedet for at bruge rækker og kolonner. Jeg er stor tilhænger af NoSQL.

Men, du kan også vælge den lette løsning, ikke mindst i starten, og bruge en Access database fil i dine C# programmer. Du kan læse fra en Access db, skrive til, opdatere og slette poster fra eks. C#. Endda uden at have Access installeret. Du kan dog ikke gemme store datamængder, og det er en langsom db. Men til start, og til at lære programmering, kan det være en ganske udemærket løsning.

Happy coding!

Mvh Carsten

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:02

Jørgen Olsen:
Der er et hav af dokumentation og kodeeksempler til stort set alle formål indenfor PHP. Hvorimod hvis du vil kode .NET, så er der man lidt mere på egen hånd...

Det er der også til .NET - så din påstand er ikke helt korrekt. 

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)