Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gråzone - det nye kommercielle WikiLeaks? Guldæg eller fængselsstraf?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har arbejdet med salg igennem lang tid og har sammen med et par salgschefs-kollegaer opbygget et meget stærkt netværk til stærke virksomheder på tværs af mange brancher. Jeg kommer jævnligt i berøring med tilbud om aftaler, hvor jeg bliver tilbudt leads fra folk med viden om en virksomhedsbehov mod kompensation, ligesom jeg også selv distribuerer leads til virksomheder, som jeg forventer i så fald vil sende mig noget forretning retur.

Dette er der ikke noget ualmindeligt i, men spørgsmålet er dog følgende:

1. Er det rent juridisk holdbart. Kompromitterer det evt. CISG eller den danske markedsføringslov § 10, hvis et lead kommer fra en intern medarbejder?
2. Er det lovligt at sælge oplysninger af den art i EU? Oplysninger der formodes IKKE at være tilgængelig for offentligheden.

Grunden til dette er at jeg gennem nogle måneder, sammen med mine kompagnoner, har arbejdet med et koncept for at flytte denne transaktion online og gøre den frit tilgængelig, som en anonym service, hvor folk med information om leads i deres personlige eller erhvervsmæssige netværk kan få distribueret disse til stærke virksomheder, der kan løfte opgaven, og samtidig vil betale en kommision til lead ejer for informationen ved et salg. Servicen leveret fra mit team vil være at kvalificere indkomne leads, og distribuere dem enkeltvis til få udvalgte stærke leverandører

Jeg har fået udviklet ver.1.0 til konceptet www.WikiLead.eu hvor navnet vidner om at vi har at gøre med deling af informationer omkring leads i hele Europa. 

Jeg vil særligt gerne høre fra folk der har at gøre med salg i dagligdagen, advokater eller andre med særlig indsigt i markedsføringsloven samt virksomhedsejere, der ønsker at kommentere for eller imod lancering af konceptet.

Ser frem til at høre jeres kommentarer.

Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 06:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Bump...

Kan det virkelig passe at der med 67 visninger ikke er en eneste, der har en kommentar til konceptet :-)
Tilmeldt 21. Apr 05
Indlæg ialt: 209
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bigbiz,

Fra et salgsmæssigt synspunkt er det et spændende projekt. Om det er juridisk ok ved jeg ikke, men at opfordre eller lokke ansatte til at sælge insider information til 3. mand er helt klart i den yderste moralske og etiske gråzone hvis du spørger mig. Det kan vel anskues som hæleri hvis en medarbejder giver wikilead insider information som sælges videre. 

Der er en grundlæggende forskel på wikileaks og wikileads, og det er at wikileaks viser information som jordens befolkning bør vide (ifølge dem selv ihvertfald). Wikileads sælger hemmeligheder.

Forskellen på wikileads og en generel udbudsportal er, så vidt jeg kan se, at de leads der sælges på wikileads egentlig ikke burde være tilgængelige.

Mvh.

Michael

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg kan forstå på jeres hjemmeside så er det således at jeg sælger min kollegas personlige oplysninger til jer og i så sælger den videre til 3 part, er det rigtigt forstået? Men kan kun sige fedt koncept det skal nok blive en succes, håber jeg ihvertfald men pas lige på de meget strenge privat livs love i EU.

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lurks in the dark:
jeg sælger min kollegas personlige oplysninger til jer og i så sælger den videre til 3 part, er det rigtigt forstået?

I sidste instans kunne dette naturligvis gøre det meget lettere for køberen af leadet i kontaktfasen. Men en måde (der nok skal prøves hos en advokat) kunne være kun at videreformidle virksomhedsinfo på niveau med at 'virksomhed X kigger efter leverandører til produkt Y med en budgetramme på Z'.. Så bliver det op til Lead-køber selv at finde frem til den rette kontaktperson i virksomheden, før den indledende kontakt skabes.

Enig i at der kan være så store overvejelser omkring en kompleks lovgivning, at det kan tænkes at være svært at få skudt projektet rigtigt i gang. Men vi mener også at der er et stort potentiale i løsningen, da det er videns-transaktioner der foregår mellem sælgere i forskellige virksomheder dagligt. Her flyttes det blot ud til 'almindelige' mennesker at få en del af kagen.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)