Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når en ApS Virksomhed lukkes, hvornår kan der så startes en ny med samme navn?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Som overskriften siger; Når en ApS virksomhed lukkes, hvornår kan der så startes en ny enten I/S eller ApS virksomhed med samme navn?

Er der en grænse på et par år eller kan det egentlig gøres lige efter?

Vh.

Michael

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 11:36

Er der virkelig ingen som er i besiddelse af et svar?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

nok fordi ingen ved hvad der ligger af navnebeskyttelse - hvem der evt har navnebeskyttelse og om goodwill og navn evt er videresolgt - men generelt kan man starte direkte op hvis selskabet er helt ophørt og ikke har solgt beskyttet navn og goodwill. Om det er klogt er en anden sag, specielt hvis det lukkede har været i vanskeligheder - så formålet kan svæve lidt i forhold til vi ikke kender det konkret og ikke kender formålet med at ville bruge helt samme navn.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 12:33

Tusinde tak for dit svar.

Det ser således ud, at min fars virksomhed højst sandsynligt lukkes da han er meget syg og ikke kan administrere det længere, men han vil ikke rigtig indse det.

Derfor vil jeg overtage den, men det mener han ikke at jeg er i stand til - grundet hans sygdom.

Men I så fald at han ikke lader mig overtage den, så lukkes virksomheden af anpartshavere.

Det er et familie mellemværende derfor gøres det hele meget mere besværgeligt.

Men hvis virksomheden lukkes ville jeg så efterfølgende oprette en virksomhed i samme navn med samme formål.

Der skyldes lige pt. nogle små beløb til forskellige kreditorer, som lynhurtigt kan tjenes ind, så hvis virksomheden lukkes og jeg opstarter en ny ville jeg selvfølgelig kontakte de kreditorer og gøre dem opmærksom på, at jeg har startet en ny virksomhed med samme navn og samme produkt mm. Og så betale dem pengene tilbage.

Er dette den "rigtige" måde at gøre det på eller har du evt. Et andet forslag?

(Anpartshaverene mener også at jeg burde overtage driften af virksomheden, men det er lidt et spørgsmål om etik og derfor overtager jeg den ikke bare lige.)

Vh.
Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:12

Skal jeg være ærlig, så ville jeg ikke bruge helt samme navn hvis ikke din far er med. Det vil mildest skab misstemning. Jeg ville finde noget lignende og kontakte kunder og leverandører og forklare, at du forsætter med samme service eller bedre. Jeg tror heller ikke jeg ville forpligte mig overfor din fars gæld - om du behøver det for at holde på leverandørerne så må det være ren kulance du vælger fra gang til gang, men det nye selskab skal ikke forpligte sig overfor det gamle.

Bedst var, hvis du kunne få det afklaret med din far tror jeg, ellers ville jeg nok bare lægge mig lidt op ad navnet men ikke køre videre. Din far kan jo ha gode grunde til ikke at tro virksomheden er så lige til at køre videre

Anpartshaverne kan jo sælge den til dig i øvrigt hvis de vil, men da din far vel er en af dem, så skal det den vej

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:42

Det er umuligt at besvare dit spørgsmål uden at kende navnet på firmaet, da der er mange faktorer der spiller ind.

Hvis en virksomhed ikke aktivt har brugt et registreret firmanavn i 5 år, har de ikke længere ophavsret til navnet. Heller ikke selv om virksomheden stadig eksisterer og navnet f.eks. er registreret som binavn.

Reelt afhænger ophavsretten af selve firmanavnet, da et firma ikke kan få ophavsret til almindelige navne, ord og sætninger. F.eks. æblebutikken.

Det er også vigtigt at undersøge om din far eller hans firma har beskyttet navnet som varemærke. Det kan du undersøge ved at søge på: http://www.dkpto.dk/soeg-i-online-registre.aspx 

---

Jeg ville nok finde på et nyt navn, og så markedsføre det som din fars efterfølger, når han har afviklet hans virksomhed.

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 13:53

John jeg takker mange gange for dine nyttige svar - det er en stor hjælp! :)

Du har garanteret ret. Hvis jeg nu vælger et navn, som er tæt beliggende til det nuværende og så overtager for eksempel domænet på nuværende navn og får dette til at viderestille til det nye navn, det vil vel også skabe noget troværdighed eller er det direkte dumt?

En anden ting er også, at varerne lige pt. har påtrykt det nuværende navn selvfølgelig, men det ændres vel bare på den næste produktion?

Anpartshaverne er egentlig villige til at give mig anparterne uden bekostning. Det er familie, som ejer anparterne. Min far er faktisk blot direktør i selskabet. - Men som sagt gøres det hele meget indviklet da det er et familie-mellemværende.

De skyldige beløb er ganske små, det eneste som har lidt betydning er, at der er taget et ulovligt lån i selskabet på lidt over en kvart million, som 99% sikkert ikke kan betales tilbage.

vh.

Michael

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 14:02

Takker også mange gange for dit svar, Karsten.

Jeg har tjekket patent & varemærkestyrelse nu og det ser ud til, at andre virksomheder med samme navn har fået afslag på deres ansøgninger. Min far har tidligere nævnt, at han har alle rettigheder til navnet. Han sagt at han har godkendt et andet selskab til egentlig at benytte samme navn - det gør de også til dags dato. De har tilbudt at købe det, men det har han givet afslag på.

Det hele ser ud til at have foregået for lidt over 20år siden.

Da hele situationen lige pt. er meget uvist bryder jeg mig ikke om, at nævne navnet offentligt lige nu.

Vh.

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35

Michael:
at der er taget et ulovligt lån i selskabet på lidt over en kvart million, som 99% sikkert ikke kan betales tilbage.
Ups - endnu en grund til absolut ikke at overtage selskabet - stift nyt. Din far ved sikkert om mange af disse problemer men synes måske det er pinligt og mener derfor du ikke skal gå ind i det

Stift helt nyt - du behøver ikke overtage varene fra det gamle - bestil nye med nyt navn  - eller køb til den pris du mener du vil byde

vh

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 12
Skrevet kl. 16:11

Okay, mange tak for dine råd, John.

Vil helt bestemt tage dem til kraftig overvejelse.

God dag!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)