Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

rejsekort/befordring og momsfradrag

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 26
Fra  Titeo Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et par spørgsmål vedr. rejser relateret til ens virksomhed, som jeg håber at I kan hjælpe med :)

Jeg har set flere indlæg herinde, som omhandler om rejsekort kan benyttes i ens virksomhed. Som jeg kan forstå kan det lade sig gøre, men hvordan forholder det sig med moms i det her tilfælde? Så vidt jeg kan se på rejsekort.dk er det ikke muligt at få specificeret sin rejse hvor momsgrundlaget fremgår.

1) Jeg går derfor ud fra det ikke er muligt at trække moms fra her? Er det noget I kan bekræfte?

2) Hvordan forholder det sig, hvis jeg fx. låner en bil af familie/venner og benytter den ifm. fx. kundemøder, er det overhoved muligt at trække noget fra i virksomheden for det?

På forhånd tak for hjælpen :)

Fra Århus
Tilmeldt 11. Aug 13
Indlæg ialt: 5
Fra  www.excelhjælp.dk Skrevet kl. 10:36

Hej Wedelgaard

1) Der er ikke moms på sådan persontransport. Derfor ingen moms at fradrage.

2) Hvis du benytter EGEN privat bil (Herunder også ægtefæller eller samlevers) til erhvervsmæssige formål, kan der udbetales skattefri kørselsgodtgørelse efter statens takster. Alternativt kan du leje en bil, og fradrage de faktiske udgifter.

/Rene

Tilmeldt 19. May 09
Fra  Titeo Skrevet kl. 17:37

Hej Rene,

Tak for dine svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

som nævnt er der ikke moms på togrejser men du skal jo huske at føre regnskab med rejserne så du kan dokumentere, at det ikke var privat = skrive fra og til og kundenavn + dato - så det kan kontrolleres via kunde osv hvis behov var

Bilen skal du, når du låner af venner ha en udgift på for at kunne fratrække. Du kan f.eks. skrive antal km til og fra og kundenavn igen, helt som en kørebog, og så øverst skrive Bil Open xxxx - køre 12 km literen - og så kan du fylde benzin på den når du har brugt den, svarnede til de antal km du har kørt og trække den benzin fra - dog ikke momsfradrag på brændstof til en hvidpladebil. Du kan også betale for at "leje" leje den, men så skal jo den der udlejer tage det til indtægt og betale skat af det, så det er nok besværligt - men dække den konkrete benzin må du kunne og trække den fra, og da din ven så ikke har en indtægt, så er der ikke noget at skatte, du har KUN dækket selve den brugte benzin.
Husk lige at sikre jer, at forsikringen på bilen dækker, også hvis du som erhverv benytter den som lånebil, så I ikke løber ind i et problem
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 09
Fra  Titeo Skrevet kl. 08:12
Hej John,

Tak for svar. Jeg troede ikke at der var noget at gøre mht at få dækket udgifter, hvis bilen ikke var ens egen. Rart at vide at der er en mulighed :)

Mht rejsekortet fører jeg en detaljeret log, så den del burde der forhåbentligt være styr på. Jeg så et lignende svar du havde givet en anden bruger herinde :)
Tilmeldt 19. May 09
Fra  Titeo Skrevet kl. 21:20

Hvordan forholder det sig hvis jeg fx. benytter et 1) ungdomskort til erhvervsmæssigt brug ud over transport til og fra min uddannelse? Kan jeg trække noget fra her, eller er det no go? :)

1) Ungdomskort giver rabat på kollektiv trafik til 16-19-årige (uden for uddannelse) og studerende på videregående uddannelser. Der betales et fast månedligt beløb, hvorefter man frit kan rejse i alle zoner inden for det pågældende HT-område.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01

wedelgaard:

Hvordan forholder det sig hvis jeg fx. benytter et 1) ungdomskort til erhvervsmæssigt brug ud over transport til og fra min uddannelse? Kan jeg trække noget fra her, eller er det no go? :)

1) Ungdomskort giver rabat på kollektiv trafik til 16-19-årige (uden for uddannelse) og studerende på videregående uddannelser. Der betales et fast månedligt beløb, hvorefter man frit kan rejse i alle zoner inden for det pågældende HT-område

lyder lidt kompliceret - for som jeg forstår dig er det et kort du køber med en engangspris og kan bruge frit en måned - og du bruger det i forbindelse med transport til og fra uddannelsen ret fast og kan ikke vise en specifik ekstra omkostning ved at bruge det til og fra konkrete kunder med til og fra adresse osv.

I så fald tror jeg ikke du skal rode med fradrag for det - du skal kunne vise en konkret pris for at tage den præcise tur til kunden og retur og skrive fra til og osv - 

Jeg ville ikke tro du kunne føre kørebog over al  transport og så dele den præcist i  ture privat og ture virksomhed (da du jo ikke kan sige prisen når det er alle zoner) og derved kunne sige det var 70% privat og 30% virksomhed - så jeg ville ikke gide rode med det, men andre kan jo byde ind hvis de ved noget

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:29

wedelgaard:
Jeg troede ikke at der var noget at gøre mht at få dækket udgifter, hvis bilen ikke var ens egen. Rart at vide at der er en mulighed :)

Er det ikke noget med, at "låneren" skal stå som bruger på bilens registreringsattest? Eller også er det kun den primære bruger?

Kan ikke lige huske den regel!

Tilmeldt 19. May 09
Fra  Titeo Skrevet kl. 10:19

Hej John, tak for hurtigt svar - igen Smile

Det er rigtigt at ungdomskortet betales som et engangsbeløb, og jeg kan derved reelt ikke dokumentere at jeg har nogen udgifter ifm. erhvervsmæssigt brug.

Tak for afklaringen - hav en god dag.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)