Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af ydelse i ægtefælles virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har hjulpet min kone og søster med at bygge deres site op, samt andre løse opgaver. Kan jeg fakturere dem uden at SKAT synes det er mistænksomt? Jeg har jo rent faktisk leveret en ydelse, så det er ikke et spørgsmål om at sælge noget der ikke findes eller lignende, blot at det kan give os nogle skattemæssige fordele.

Og er der noget ulovligt i, at visse udgifter kun bliver trukket af den ene parts del af overskuddet, så længe det i kontrakten mellem de to partner, er gjort helt klar hvilke udgifter der er fælles og hvilke der kun er den ene parts udgifter?

Er det overhovedet en risiko, eller er det os der ser spøgelser?

Mvh Martin

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 15:32

Hej Martin,

Som jeg læser det, så har din kone og søster deres eget firma med deres eget CVR nummer. Det har du også selv. Ergo er der tale om 2 selvstændige firmaer, som blot handler sammen.

Du ville først få problemer, hvis der var tale om ægtefællefradrag og den slags. Men da de to firmaer har deres egen økonomi og ikke sammenfaldende ejerinteresser, så skulle der ikke være problemer.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 15:35

tak :)

Kan du forklare hvad ægtefællefradrag er?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:51

Jeg ved ikke helt om jeg kan se hvor ægtefællefradrag kommer ind, men det kan du læse om her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789813 Det gælder jo også indtægten du og din ægtefælle har hver især, at I på en række punkter automatisk får hinandens fradrag hvis de ikke er udnyttet

Jeg er heller ikke 100% med på hvorfor du mener det giver jeg en samlet skattemæssig fordel, med mindre det f.eks. er fordi din faktura til din kone betyder, at din kone kommer ned fra topskat til bundskat. Ellers vil det ikke gi familien noget som helst, at du fakturerer hende. Hendes overskud og går ned med din faktura, lad os sige du fakturerer 10.000 kr - så sparer hun hvis hun ikke har topskat ca 4.400 kr i skat på det

Til gengæld går din indtægt op med 10.000 kr og det koster dig hvis du har bundskat 4.400 kr. Som familie bliver I ikke rigere, men derimod er det jo godt, at jeres virksomheder rent faktisk har den omkostnings fordeling og indtægt der afspejler virkeligheden. 

Hvad du ikke kan, er naturligvis at fakturere din kone uden at betale skat af helt det samme beløb som din kone sparer skat ved fakturaen

Moms mæssigt er det også helt neutral likviditetsmæssigt - du modtager moms og din kone trække samme dag den helt samme moms fra

Den store forskel i skattebesparelse for jer som samlet ægtepar ser jeg ikke, men derimod den korrekt udgifts/indtægtsfordeling for jeres virksomheder

vh

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:42

Hej John

Tak for svaret. Næ, du har måske ret. Det var en hovedregning som jeg ikke rigtig kan forklare, men det var ikke rigtig noget med topskat at gøre - desværre :)

Men under alle omstændigheder så vil det, som du siger, være fint at regnskaberne beskriver den virkelige verden :-)

Mvh Martin

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)