Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat moms og lignende når man skal hyre ekstra hjælp udefra som enkeltmands firma

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Aug 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det her er det rigtige sted at skrive, men det håber jeg, ellers er admin/mods velkommen til at flytte min post.

Jeg er programmør m.m. jeg har næsten ingen viden om at drive firma og alt den slags.
Jeg har lige fået tilbudt mit første programmerings projekt, jeg er samtidig blevet foreslået at oprette et enkeltmands firma i forløbet da jeg så kan købe udstyr og lignende til firma brug.

Jeg har dog brug for hjælp til projektet da der er nogle områder der ligger langt uden for min ekspertise.
Jeg snakkede med en bekendt om det og han regnede ud at hvis jeg f.eks. fik 40.000 udbetalt og skulle betale 20k til den person der hjælp med projektet ville den anden person stå tilbage med 12k efter skat var trukket fra, men jeg selv ville kun stå med 4k, alt respekt til min bekendte, men jeg vil gerne have en "second opinion", kan det virkeligt passe at jeg kun ville have 4k tilbage bagefter?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41

Jeg vil mene at du kan trække udgifterne til "hjælpen udefra" fra i dit regnskab, så du burde have en del mere end 4k. Jeg kan dog ikke give et konkret regnskab, da jeg heller ikke har prøvet det før.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42

TheLogan:
Jeg er programmør m.m. jeg har næsten ingen viden om at drive firma og alt den slags.
Jeg har lige fået tilbudt mit første programmerings projekt, jeg er samtidig blevet foreslået at oprette et enkeltmands firma i forløbet da jeg så kan købe udstyr og lignende til firma brug.

Det er godt at du skal bruge eget udstyr og skal ansætte en hjælp, for så er du klart selvstændig og får ikke rod med at skat ville se det som omgåelse af ansættelse - det er første ting - godt

TheLogan:
Jeg snakkede med en bekendt om det og han regnede ud at hvis jeg f.eks. fik 40.000 udbetalt og skulle betale 20k til den person der hjælp med projektet ville den anden person stå tilbage med 12k efter skat var trukket fra, men jeg selv ville kun stå med 4k, alt respekt til min bekendte, men jeg vil gerne have en "second opinion", kan det virkeligt passe at jeg kun ville have 4k tilbage bagefter?

Aner jo ikke hvordan dine omkostninger ser ud - men hvis du har omkostninger til udstyr og til drift  af forskellig art, så vil du jo få mindre end ham du lønner. Jeg tror dog din bekendte overser, at din ansatte jo er en omkostning, så du betaler jo ikke skat af den del af indtægten

Lad os lave fiktivt eksempel

Din ansatte får 20.000 kr og har ikke topskat - han betaler 44 % i skat og får 11.200 udbetalt alt andet lig

Du omsætter 40.000 kr og har udgifter til en ansat 20.000 kr = 20.000 kr tilbage - og du ville uden topskat betale 44% i skat og ha samme 11.200 kr udbetalt MEN

Du omsætter 40.000 kr - har omkostninger ved at drive firmaet - som jeg jo ikke kender - måske 5.000 kr? Så har du 40.000 kr minus 5.000 kr minus 20.000 kr til den ansatte = 15.000 kr tilbage - som du betaler 44 % skat af og du har 8.400 kr i hånden hvor din ansatte har 11.200

Til gengæld har du begyndt en virksomhed - har måske lidt udstyr, men hovedpunktet er, at hvis du vil dele lige, så må du trække dine reelle udgifter ved driften fra de 40.000 kr inden du deler - måske 17.500 kr til hver så.

Jeg er ret sikker på at din bekendte regner med at du skatter af alle 40.000 kr og så betaler din ansatte men sådan er det jo ikke - du betaler ikke skat af de penge du giver din ansatte i løn. Opret ham som egentlig ansat med A.skat - Du registrer dig som arbejdsgiver som virksomhed og indberetter ret enkelt i skat.dk e-indkomst - så er du ude over problemer med hans evt skat og lav en god kontrakt så du ved du værdi for lønnen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 12:49

Som håndværker skal fremmed hjælp altid selv medbringe matrialer, værktøj m.v, ellers hæfter du for vedkommens skat, eller manglende indbetaling af samme.

Tilmeldt 14. Aug 13
Skrevet kl. 12:56

Situationen er den at det bare er et enkelt projekt jeg ville have brug for hjælp til så det ville nærmere være en hyret freelancer frem for en egentligt ansat.

De 4.000 kr var kun efter skat. køb af udstyr og lignende ville så skulle gøres for de 4.000 kr.

Freelanceren skal selv have sit eget udstyr som jeg ikke har noget med at gøre, er korrekt.

Min forvirring opstod i at jeg forstod min ven som om at jeg som enkeltmands firma ikke kan trække skatten fra på de 40.000 kr for en hyret freelancer, så der på den måde skulle trækkes skat af pengene 2X. Hvilket ville resultere i at jeg reelt kun stod tilbage med 4.000 kr.

Men i siger at jeg godt kan trække hyren til en freelancer fra som omkostning?

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 13:05

Ja selvfølgelig kan du trække det fra, først momsen resten på årsregnskabet, det er jo en udgift for virksomheden.

Tilmeldt 14. Aug 13
Skrevet kl. 13:08

Det er jeg sgu glad for at hører, for ellers havde projektet ikke været det tiden værd

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:03

Hvis du vil drive forretning og ansætte folk 
er det allermest vigtige:

Begrænset hæftelse. Se smba.dk.  

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)