Jeg har oprettet en enkeltmands virksomhed, og har værdier for omkring 50000kr i computer kontor osv samt det der står på min virksomheds konto. Hvis det lykkes mig at få tjent 80000kr inden jeg skal oplyse moms næste gang kan jeg så oprette et ApS og på den måde undgå at betale moms?
Altså kan man trække prisen ved oprettelse af ApS fra?
Nej
Den omsætning du har genereret skal du fortsat svare, skat og moms af.
Hvis du har værdierne stående i personlig virksomhed, skal du foretage det som en virksomhedsomdannelse, som kam ske både skattepligtigt eller skattefrit (udskyde skatten til senere).
Jeg har oprettet en enkeltmands virksomhed, og har værdier for omkring 50000kr i computer kontor osv samt det der står på min virksomheds konto. Hvis det lykkes mig at få tjent 80000kr inden jeg skal oplyse moms næste gang kan jeg så oprette et ApS og på den måde undgå at betale moms?
Altså kan man trække prisen ved oprettelse af ApS fra?
Nej - prisen for et ApS er ikke en pris som sådan, men en investering ejerne i sådan et ApS har foretaget. De 80.000 kr kan KUN komme fra penge som stifteren har betalt fuld skat af og kan aldrig trækkes fra i din personlige virksomheds resultat.
Moms kan du heller aldrig undgå - den er ikke en del af dine værdier, den indgår ikke i dit resultat og er bare noget du opkræver på vegne af moms og indsender når du angiver. Moms skal du derfor slå helt ud af hovedet i den tanke
Du skal med andre ord betale din moms, og kun penge som du har betalt alm. skat af også kan bruges til at stifte ApS. CEF var også korrekt inde på skattefri omdannelse eller ikke skattefri - men det har som sådan ikke betydning for, at de 80.000 kr skal komme fra fuldt beskattede midler
Ud fra spørgsmålet om hvorvidt du kunne undgå moms ved at oprette et ApS så vil jeg anbefale dig enten at få en økonomiperson til at hjælpe dig godt i gang med regnskab, skat og moms - eller i det mindste lade en sådan lave et par af dine første kvartalsafslutinger og være en du kan kontakte med spørgsmål. De er ikke så dyre og sidder eksternt og får bare dine bilag ind som scan. Du kan komme galt af sted ellers, og det er langt besværligere at rette noget op end at få det ret første gang. Brug også et egentligt regnskabsprogram som mange gange i det mindste kan hjælpe dig lidt med momsangivelser og som protesterer ofte, hvis der laves underlige fejl
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER