Hej Monica. Der er flere herinde som driver webshops. Dem kan du prøve at søge efter. Måske de vil komme med nogle gode fif til hvordan du kommer godt fra start. Ellers kan jeg anbefale dig at tilmelde dig Startopmagasinet.dk (hvis du ikke allerede er tilmeldt). Det er GRATIS og her kan du læse om hvordan andre er startet op og hvordan de har gjort.
jeg ved intet om at have en webshop og kender desværre heller ikke nogen der har en.
jeg kunne godt tænke mig at vide noget om hvordan og hvor man starter hjemmesiden, synes der er SÅ mange forskellige sider, hvor de tilbyder at lave den og priserne er meget forskellige.
Med hensyn til hvad du bør sælge i din shop, så bør det bestemt være noget du har passion for. Dog skal du være sikker på at du har noget nyt at byde ind med i markedet, i form af en nichevinkel, en super forretningsplan eller lign. som overbeviser dine fremtidige kunder om at de skal vælge lige præcis dig.
Jeg vil bruge lejeligheden til at linke til denne artikel om valg af webshop platform, til når du når dertil. Først og fremmest anbefaler jeg at du finder dig en sparringspartner eller følger med herinde på amino, så du kommer til at kende til alle aspekter af det at drive en webshop.
der findes flere gode bøger om at starte webshop. Det kunne være et godt sted at starte.
Martin Thorborg har skrevet E-pusher som du formentlig kan få med i købet hvis du opretter plus-profil herinde. Den henvender sig nok til folk der er lidt længere i idéfasen/projektet end du er lige p.t.
Alternativt er der Brian Brandt's "webshop hvordan?" som kunne være noget for dig (den har jeg godt nok ikke selv læst)
En forretningsplan kunne være en god hjælp til at konkretisere din drøm om en webshop. Du skal have fundet ud af:
1: hvad du vil sælge
2: til hvem
3: hvorfor de skal købe det hos dig
4: og hvordan de finder ind i din butik
Det skal du have en klar idé om inden du går videre.
forretningsplan først - og så kan man derefter finde ud af det tekniske mht. hjemmesiden, finde leverandører og lære om regnskab.
Mht. regnskab er SKAT rigtig gode til at hjælpe med at sætte én ind i hvordan man laver virksomhedsregnskab (dobbelt bogholderi) og moms-reglerne. Du kan booke et møde hos Skat og så bombardere dem med spørgsmål under mødet. Det kan virke overvældende i starten. bare husk på at måden man spiser en elefant på, er at tage én bid ad gangen :)