Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp: Billeder på mine hjemmeside "Copyright"

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg er igang med at lave en hjememside med sportsnyheder ala bold.dk og tænker hvordan jeg skal gribe det an mht. at få adgang til billeder som kan bruges til hjemmesiden. Har læst en del inde på diverse andre indlæg som også spørg ind til brugen af andres billder på deres hjemmeside.

Hvad er mine muligheder for at få billeder på mit site?

Så vidt jeg er orienteret skal jeg spørge fotografen/ejeren hver gang jeg uploader et billede, hvilket virker lidt voldsomt hvis jeg skal poste 10-20 nyheder om dagen.  Derudover kan jeg forstå at man kan betale et mindre beløb for at benytte sig af bestemte billeder? Hvor kan man gøre dette henne og kan man evt. finde et site hvor man kan have et abonnement til frit at kunne benytte sig af de billeder de har?

Har virkelig brug for hjælp, da jeg ikke udmiddelbart ikke havde tænkt at jeg skulle have tilladelse til at bruge billeder på mit site.

Er der en formular/template man kan finde på nettet som indeholder alle de juridiske rigtige spørgsmål  man skal stille til ejeren af et foto og det at få tilladelse til at bruge det på min hjemmeside?

pft.

- Andreas

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 13:06

Hej Andreas

Hvis du skal gøre det  rigtigt - og det skal du jo :-) - så er der ikke anden udvej, end hver eneste gang at lave en aftale med den konkrete fotograf om en specifik brug af hver enkelt billede.

Og det er omfattende - ja.
Men det er jo som udgangspunkt også svært at finde nogen, der vil levere andet indhold gratis til din hjemmeside - fx. lave kodearbejde for dig - eller designe dit logo.

Alternativt kan du jo prøve at komme i kontakt med fotografer - som tager billeder du kunne brug - og så bede dem henvende sig når de har noget de regner med du kan bruge. Nogle vil måske gøre det for fornøjelsens skyld og blot få deres navn nævnt - men de fleste vil jo nok have et beløb for brug af billedet.

Der findes databaser med billeder som du kan benytte gratis - men jeg tvivler på du her finder aktuelle danske sportsbilleder.

Du kan læse mere om copyright her:  http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03153564 

Fra Gistrup
Tilmeldt 13. May 09
Indlæg ialt: 2189
Fra  Tex-tryk Broderi og tryk på tøj i Aalborg Skrevet kl. 13:12

Hvad med selv at tage billeder ? det er også 100 % bedre i forhold til google SEO

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 13:20

Thomas - hvorfor er det bedre i forhold til SEO med egne billeder?

Det kommer vel an på hvilke titler og søgeord du knytter på billedet - og det kan du vel lige så godt gøre på andres, som på dine egne billeder.

Du kan selvfølgelig ikke knytte dit eget navn til et billede du ikke selv har taget - men på de fleste hjemmesider - som ikke skal promoverer en person - da er det jo heller ikke hjemmeside-bagmandens navn der er værd at lave SEO på - det er vel emnet - det folk skal finde siden på.

Tilmeldt 19. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:12

Tak Dirch, ved selvfølgelig godt at fotograferne ikke giver deres arbejde gratis væk.

Troede man kunne uploade det gratis, hvis man tydeligt skrev hvem kilden var og evt.  linke til den side man havde "taget" billedet fra?

Har snakket med Polfoto som tager en fast grundpris på 1000 kr. pr billed, hvilket jo vil være en skidt ting for mig, når formålet med siden kun er hobby baseret og ikke skal tjene penge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37

forstår dit problem, men nej man må ikke vise billeder på nettet bare ved at skrive hvor man har taget dem og sportsfotografer er ret gode til at holde øje og det kan blive hundedyrt. Der er kun at skaffe sig aftaler, ellers falder ideen
vh

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 15:41

Skriver selv nyheder og er pt igang med at skrive til de forskellige sider jeg har tænkt mig at fx låne fra. Et stort arbejde + død sygt, men nødvendigt for at have sin ryg fri.

Nogle har allerede sagt nej, og andre er bare uendelige langsomme til at svare eller helt ignorere end, tror desværre bare at man må tage det med.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)