Kære Aminoer Jeg er igang med at lave en hjememside med sportsnyheder ala bold.dk og tænker hvordan jeg skal gribe det an mht. at få adgang til billeder som kan bruges til hjemmesiden. Har læst en del inde på diverse andre indlæg som også spørg ind til brugen af andres billder på deres hjemmeside. Hvad er mine muligheder for at få billeder på mit site? Så vidt jeg er orienteret skal jeg spørge fotografen/ejeren hver gang jeg uploader et billede, hvilket virker lidt voldsomt hvis jeg skal poste 10-20 nyheder om dagen. Derudover kan jeg forstå at man kan betale et mindre beløb for at benytte sig af bestemte billeder? Hvor kan man gøre dette henne og kan man evt. finde et site hvor man kan have et abonnement til frit at kunne benytte sig af de billeder de har? Har virkelig brug for hjælp, da jeg ikke udmiddelbart ikke havde tænkt at jeg skulle have tilladelse til at bruge billeder på mit site. Er der en formular/template man kan finde på nettet som indeholder alle de juridiske rigtige spørgsmål man skal stille til ejeren af et foto og det at få tilladelse til at bruge det på min hjemmeside? pft. - Andreas
|
Hej Andreas
Hvis du skal gøre det rigtigt - og det skal du jo :-) - så er der ikke anden udvej, end hver eneste gang at lave en aftale med den konkrete fotograf om en specifik brug af hver enkelt billede.
Og det er omfattende - ja.
Men det er jo som udgangspunkt også svært at finde nogen, der vil levere andet indhold gratis til din hjemmeside - fx. lave kodearbejde for dig - eller designe dit logo.
Alternativt kan du jo prøve at komme i kontakt med fotografer - som tager billeder du kunne brug - og så bede dem henvende sig når de har noget de regner med du kan bruge. Nogle vil måske gøre det for fornøjelsens skyld og blot få deres navn nævnt - men de fleste vil jo nok have et beløb for brug af billedet.
Der findes databaser med billeder som du kan benytte gratis - men jeg tvivler på du her finder aktuelle danske sportsbilleder.
Du kan læse mere om copyright her: http://130.225.180.61/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03153564