Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan et banklån anbefales?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg går og spekulere i, om jeg skal have et banklån til min kommende virksomhed. Hvad er jeres erfaringer med det og kan det anbefales? Hvad er regler for sådan et banklån, hvornår skal man senest betale tilbage? Synes i det er bedre at prøve at få en investor med fra start, end et banklån fra start?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

husker ikke helt, men tror dit billede er ret nutidigt, og så tror jeg det er mere end vanskeligt at få banklån til en virksomhed - hvis du er under 18

Mange over 18 har meget vanskeligt ved at få lån til virksomhed. Som udgangspunkt vil banken altid kræve sikkerhed i et eller andet. Tilbagebetaling afhænger helt af hvilken type lån. Nogle lån er på anfordring = banken kan altid kræve pengene tilbage kortfristet - ofte kombineret med at de er en kassekredit, hvor man har et maximum beløb man må trække på, men ikke nødvendigvis bruger hele tiden. Andre lån kan jo være tidsbestemte, det er en forhandling

En investor vil som udgangspunkt være dyrere end banken og ofte kræve indflydelse eller medejerskab. En investor vil omvendt nok i nogle fald være mere villig til risiko hvis du kan overbevise om, at din virksomhed har potentiale der vil noget

god vid med det

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Cookie

Tak for dit svar. Jeg har først tænkt mig at starte når jeg er efter 18. Grunden til at jeg spørger om dette er bare fordi jeg godt kunne tænke mig at have alt på plads, til når jeg så skal starte virksomheden. Men jeg ved godt det med investoren nok kræver 1/2 - 1/3 af ejerandelen i virksomheden. Men som Jesper Buch siger: Det er bedre at have 10% af en succes, end 100% af en fiasko. :-)

Men har du erfaringer med banklån?

Mvh
Mathias
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

ja - men hvad vil du specifikt vide om banklån ud over de få ting jeg skrev?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 13
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad det krævede før du kunne få et banklån, hvad det betyder økonomisk for dig og virksomheden.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

AH jeg tror ikke lige jeg vil ind på hvad de krævede af mig, for det er mange år siden og jeg har ingen lån idag, men jeg ved at det som hovedregel betyder at man skal ha noget man kan stille som sikkerhed - enten et hus med friværdi, eller andet af værdi - som også kan være maskineri og/eller varelager. De kræver også oftest en forretningsplan og et finansbudget og et likviditetsbudget. Kan du ikke stille noget til sikkerhed, tror jeg du skal regne med det er op ad bakke at få lån til en virksomhed som 18 årig

Den store forskel mellem at starte uden lån og med lån vil ofte være, at uden lån må man dels spare en del op selv (og det tilrådes helt klart) og lave en langsommere start. Banklånet bruges ofte til en hurtigere kickstart - man får råd til et lager, et kontor og hvad ved jeg, men omvendt har man jo så også den personlige risiko ved at skulle betale lånet tilbage.

Selv hvis man starter som ApS vil man oftest selv skulle vare personlig ansvarlig for lånet om ejer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige tilføje - at selv om du får en investor til at skyde penge i firmaet, til gengæld for en bestemt andel af firmaet - så vil der så være den fordel at en investor ofte har en del erfaring inden for det at køre et firma, så den hjælp man vil kunne trække der fra, vil være en kæmpe for del :)

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias Dahl Nielsen:
Hvad er jeres erfaringer med det og kan det anbefales?

Min erfaring er da, at man er LANGT bedre stillet, hvis man kan klare sig uden et lån. Hvis man selv har sparet en god klat penge op, så er man jo totalt uafhængig af, om f.eks. en bank lige tør støtte en iværksætter i denne uge eller ej. Desuden er gæld normalt den værste trussel for en selvstændig.

Men har man ide, der er så god, at man er overbevist om, at man både kan tjene til at styrke sin forretning, til at klare dagen og vejen - og til at betale renter, så han man da sikkert også nogle rigtig gode argumenter at overtale banken med.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
En investor vil som udgangspunkt være dyrere end banken og ofte kræve indflydelse eller medejerskab.

At en investor har indflydelse og medejerskab ser jeg faktisk som noget positivt. Jeg har tidligere haft en investor involveret i et af mine projekter, og investoren bidrog med kompetencer, netværk, og rådgivning. Ja, investoren lagde faktisk også nogle store ordre i selskabet. Investoren blev købt ud til en meget fair pris.

En bank er ret forenklet bare interesseret i at få sine penge tilbage, med en rente. En investor er mere interesseret i at tjene penge, og den forskel gør, at investorer oftere involverer sig i virksomheden og bidrager positivt, i forhold til banker. 

Men ja, man skal afgive ejerandele til en investor, man beholder 100% når man låner i banken. Om man går den ene vej eller den anden, vil nok oftest afhænge af beløbet. Skal man bruge under 100.000 kr. vil banken nok være okay, da det er få penge at afgive ejerandele for. Er det over 100.000 kr. vil jeg nok se på hvilken investor jeg ville kunne få med. Er det en der kun bidrager med penge, og ikke andet, ville jeg ikke finde vedkommende interessant overhovedet. 

Jeg tror ikke at der findes en gylden regel. Sommetider eksisterer alle muligheder ikke, og man har ikke råd til at være kræsen :-)

Personligt foretrækker jeg at spare op til opstarten, og bruge investor til vækst. Hvis man virkelig vil starte op, kan man skære opstartsbudgettet ind til benet, og kun gøre det aller mest nødvendige. Og alle kan spare lidt op. Jeg ville aldrig gå efter at finansiere små beløb, så hellere vente lidt og spare op.

Mvh Carsten

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)