Jeg har et ApS, som jeg gerne vil skyde lidt private penge ind i. Er der en nem måde at gøre det på, uden alt for meget involvering af advokat/revisor/bank? Vh Morten |
Hvordan er reglerne for privat indskud i ApS?
- 1
Du må gerne låne dit selskab penge, og det kræver bare et gældsbrev. Der kan knyttes et option til gældsbrevet, og den behøver ikke at blive tilføjet vedtægterne, men det vil ikke skade, og særligt i forhold til Skat må det anbefales. |
Hej Morten Et lån er helt klart det letteste i første omgang.. Der er ingen omkostninger forbundet med at yde selskabet et lån, da der ikke skal ske registreringer, vedtægtsændringer og lignende. Du kan yde lånet som et anfordringslån. Det vil sige, at lånet ikke skal afdrages og forrentes løbende, men til gengæld kan långiver (dig personligt) kræve lånet indfriet til enhver tid (Forudsat at selskabet kan betale naturligvis). Hvis du yder et stort lån, vil jeg anbefale, at du udfylder et anfordringsgældsbrev, hvor selskabet er låntager og du personligt er långiver. Heraf vil aftalevilkårene fremgå, og dokumentationen foreligger således, såfremt nogen skulle få interesse for lånets vilkår senere. Hermed et link til en skabelon på et anfordringsgældsbrev: http://excelhjælp.dk/regneark/anfordringsgaeldsbrev/ /Rene |
Hej René Det er så desværre ikke korrekt Alle lån mellem kapitalejere og selskaber skal forrentes jvf. Ligningslovens § 2 http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1946448&vId=208670&search=rentefiksering* Dette bevirker tillige, at dit link til et gældsbrev på din egne hjemmeside ikke kan anvendes, hvorfor det kun kan anbefales at søge andetsteds efter en skabelon eller bruge en juridisk kyndig person. Tonny |
Nej da - det kan bruges i familien, men ikke til et selskab hvor det skal forrentes med diskonto + x% (tror 4) - man må ikke gøre det uden rente og formaliteter vh John H (edit - Tonny var først |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Okay, kan se der ligger et par afgørelser på, at rentefriheden i sådanne tilfælde med lån fra kapitalejer til selskab beror på kreditors insolvens. Beklager, se bort fra min indlæg, i det mindste blev jeg klogere :-) /Rene |
Det er stadig ikke korrekt, idet det intet har at gøre med kreditors insolvens, men derimod armslængde princippet. Ydermere er der faktisk afgørelser fra SKAT, hvor den manglende forrentning har bevirket en såkaldt rentefiksering fra SKAT. Herefter er kapitalejeren som långiver blevet beskattet af rentebeløbet enten som kapitalindkomst eller som maskeret udlodning. Samtidig har man nægtet selskabet fradrag for renteudgiften, idet den manglende forrentning er blevet anset for at være et skattepligtigt tilskud til selskabet. Derfor kære Amino-læsere: Der er rigtig mange "guldkorn" og gode råd, men de bør i egen interesse efterprøves hos kompetente rådgivere og lignende inden, der i givet fald tages en beslutning. Tonny |