Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms og fragt ved momsfrit køb fra EU land

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej iværksættere!

Jeg har bestilt varer hjem fra min leverandør i Frankrig, hvor jeg har afleveret mit registreringsbevis så jeg ikke skal betale moms af ordren.
Fakturabeløbet inkl. fragt er derfor momsfrit.

Nu har jeg bestilt noget hjem til en af mine "kollegaer" der normaltvis selv køber ved leverandøren. (Vi hjælper hinanden en gang i mellem, hvis det blot er en lille ordre vi skal have.)

Nu skal jeg så sende en regning til "kollegaen". Jeg opkræver naturligvis moms af varerne. Og ingen moms på forsendelsen via Post Danmark. Men hvad med moms på fragtandelen fra Frankrig? Den deler jeg ud i forhold til hvor mange varer kollegaen har bestilt. 

Jeg tænker at jeg skal kræve moms på fragtandelen fra Frankrig da det er en omkostning ved køb af varerne. Er det rigtigt opfattet?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03

Hvis jeg forstår dig ret - har du helt enkelt importeret med fra frankrig og som momsregistreret uden moms, og du skal så indberette erhvervelses moms EU i både købs og salgs moms

Forudsætningen for at du kan føre samme beløb under købsmoms som under eerhvervelsesmoms i salgsmomsen er, at det er importeret rent forretningsmæssigt og ikke til privat

Det lyder dit jo til at være - og du kan jo så videresælge - og videresælge med moms i sagens natur, og jeg ser ikke hvad fragtandelen fra frankrig påvirker - men her er det jeg synes du spørger lidt svært?

Altså du har ikke moms ved importen når det er er ren firmaimport og du skal fakturere videre uden moms - for at fakturere uden moms på porto skal du vel benytte udlægsordningen - så du i bogføring følger reglerne der - og kun fakturerer samme beløb du selv har betalt og har du fortjeneste på det - skal der moms på den - men momsen på fragt andelen fra Frankrig kan jeg ikke lige se hvor kommer ind i billedet - den vedrører slet ikke dit salg fra dansk momsregistreret til andre danske?

Her er lidt om UDLÆGSORDNINGEN som er vigtig at følge hvis man vil sælge med porto uden moms

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34

Cookie - John Hannover:

Hvis jeg forstår dig ret - har du helt enkelt importeret med fra frankrig og som momsregistreret uden moms, og du skal så indberette erhvervelses moms EU i både købs og salgs moms

Forudsætningen for at du kan føre samme beløb under købsmoms som under eerhvervelsesmoms i salgsmomsen er, at det er importeret rent forretningsmæssigt og ikke til privat

Det er helt korrekt.

Cookie - John Hannover:
Altså du har ikke moms ved importen når det er er ren firmaimport og du skal fakturere videre uden moms

Nej jeg fakturerer videre med moms. Så mine kollegaer skal trække momsen ud selv.

Jeg lægger ikke moms på fragten fra mig til mine "kollegaer". 

Det er den fragt som står på min faktura fra Frankrig mine "kollegaer" skal betale deres andel af. Skal jeg lægge moms oven i den?

Eks.

Fakturaens fragtbeløb: 500 kr.

Min andel: 400 kr. bogføres sammen med mine varer da det er en del af varens "indkøbspris". Erhvervelsesmoms osv. er der styr på.

"Kollegaens" andel: 100 kr. + varer (300 kr.) = 400 kr + moms. I alt at betale: 500 kr. 

Håber det giver mere mening?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41

Du skal behandle fragten af din import fra frankrig helt i dit selskab  men din moms. Når du sælger videre i DK kan du glemme alt om den, for den har du så forhåbentligt behandlet korrekt ved din import - og du skal fakturere som en hvilket som helst andet salg i DK til en hvilken som helst anden

Du skal ikke dele fragten fra Frankrig i din og din "kollegas" andel - det er din hele vejen og din faktura er med moms til din danske kollega og moms på alt i importen håndteres af dig

Din andel af momsen forstår jeg slet ikke du fakturerer til kollegaen  - dels der det helt ukorrekt - dels er det da ikke en udgift for dig, når du har styre på importmomsen - så du skal bare købe som var det et hvilket som helst andet køb og fakturere som var det et hvilket som helst andet salt i DK

vh

Fra Give
Tilmeldt 18. Oct 12
Indlæg ialt: 84
Fra  Ølhandleren Skrevet kl. 09:56

Enig med John.

Du skal i princippet behandle det, som et hvilket som helst andet salg, med moms og evt porto-udlæg. I dette tilfælde sælger du blot dine varer til ingen eller meget lav avance.

Hvis du synes om god specialøl så klik ind på min shop Ølhandlerens netbutik.

Driller momsen eller skatten, så tag fat i mig. Jeg udfører bogholderi til konkurrencedygtige priser.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:14

Jan Kousholt:

jeg fakturerer videre med moms. Så mine kollegaer skal trække momsen ud selv.

Jeg lægger ikke moms på fragten fra mig til mine "kollegaer". 

Det er den fragt som står på min faktura fra Frankrig mine "kollegaer" skal betale deres andel af. Skal jeg lægge moms oven i den?

Ja, du kan ikke viderefakturere dette momsfrit. Det er jo IKKE en momsfri ydelse, da du jo er forpligtet til at betale momsen i DK, og kun fradrager momsen igen, da du har fradrag for enhver fragt, som vedrører DIT firma.

Men hvis du viderefakturerer fragten som et udlæg, så vedrører fragten jo ikke længere dit firma, og du kan dermed ikke fradrage den del af købsmomsen.

Så lad være med at bruge udlægsordningen, da du ender med at tabe penge på det, med mindre du ulovligt fradrager momsen alligevel.

Du skal gøre (som du allerede er blevet rådet til) at holde det HELE i dit firma, og så sælge varerne videre til indkøbspris + fragtpris, og så lægge moms på det hele.

Det eneste du evt. bør føre ind under udlægsordningen er den PORTO (ikke fragt), som du køber af Post Danmark, såfremt du sender varerne på denne måde.

Men da din kunde også er erhvervsdrivende, så kan det slet ikke betale sig at rode med udlæg, men i stedet bør du bare lægge moms på det hele.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17

Jeg har lagt moms på det hele.

Jeg har lavet en varelinje der hedder "Andel af fragt fra Frankrig" hvor deres andel + moms. Der er vel okay?

Eller bør jeg kalde dne noget andet? Ekspeditionsgebyr f.eks.?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25

du må kalde det som du gør - bare du har moms på alle kroner på fakturaen, må du for kundens oplysning dele den op i de poster du finder rigtigt
Venlig hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36

Mange tak til jer alle der har svaret på mit spørgsmål!

Jeg er blevet bekræftet i at jeg har gjort det rigtige, selvom jeg måske ikke har udtrykt mig tydeligt.

Fortsat god aften! Smile

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)