Hej iværksættere! Jeg har bestilt varer hjem fra min leverandør i Frankrig, hvor jeg har afleveret mit registreringsbevis så jeg ikke skal betale moms af ordren. Nu har jeg bestilt noget hjem til en af mine "kollegaer" der normaltvis selv køber ved leverandøren. (Vi hjælper hinanden en gang i mellem, hvis det blot er en lille ordre vi skal have.) Nu skal jeg så sende en regning til "kollegaen". Jeg opkræver naturligvis moms af varerne. Og ingen moms på forsendelsen via Post Danmark. Men hvad med moms på fragtandelen fra Frankrig? Den deler jeg ud i forhold til hvor mange varer kollegaen har bestilt. Jeg tænker at jeg skal kræve moms på fragtandelen fra Frankrig da det er en omkostning ved køb af varerne. Er det rigtigt opfattet? |
Hvis jeg forstår dig ret - har du helt enkelt importeret med fra frankrig og som momsregistreret uden moms, og du skal så indberette erhvervelses moms EU i både købs og salgs moms
Forudsætningen for at du kan føre samme beløb under købsmoms som under eerhvervelsesmoms i salgsmomsen er, at det er importeret rent forretningsmæssigt og ikke til privat
Det lyder dit jo til at være - og du kan jo så videresælge - og videresælge med moms i sagens natur, og jeg ser ikke hvad fragtandelen fra frankrig påvirker - men her er det jeg synes du spørger lidt svært?
Altså du har ikke moms ved importen når det er er ren firmaimport og du skal fakturere videre uden moms - for at fakturere uden moms på porto skal du vel benytte udlægsordningen - så du i bogføring følger reglerne der - og kun fakturerer samme beløb du selv har betalt og har du fortjeneste på det - skal der moms på den - men momsen på fragt andelen fra Frankrig kan jeg ikke lige se hvor kommer ind i billedet - den vedrører slet ikke dit salg fra dansk momsregistreret til andre danske?
Her er lidt om UDLÆGSORDNINGEN som er vigtig at følge hvis man vil sælge med porto uden moms
VH