Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Evt. ansættelse af person over 18 år - få timer - regler - nemmest ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Gentofte
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 87
Fra  shopKONRAD.dk Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære med aminoer,

Jeg har leget med tanken en del gange, at ansætte en "stik-i-rend-dreng" over 18 år, til diverse små-opgaver. Arbejdstiden vil ca. være 4 timer ugentligt.
Arbejdet skal udføres både i forretningen, men også feks. ture til posthus, indkøb osv.

Hvordan er den bedst for mig at ansætte en medarbejder ?

Jeg har læst utallige sider vedr. regler osv. og alene feks. denne tjek-liste: http://www.virk.dk/home/vejledninger/ansaetselv/vaelg-situation/situationer-fr-ansaettelse/du-vil-ansaette-en-medarbejder/du-skal.html giver mig nærmest kolde fødder, og det ser rygende besværligt OG omstændigt ud.

Er det virkelig SÅ bøvlet at ansætte en medarbejder, med så få timer ugentligt ? Eller findes der en nemmere måde at gøre det på ?

Min ønsketænkning vil være blot at finde en medarbejder, give 125 kr. pr. time og så er det det. Men sådan bliver det vel aldrig i lille bureaukratiske Danmark ? Jeg frygter at jeg skal bruge nærmest de samme antal timer, på alt det som "jeg skal opfylde, udfylde, og opgive".

Er her en venlig sjæl som ligger inde med nogle gode råd/ fifs ??

På forhånd tak,

Med venlig hilsen

Daniel / shopKONRAD

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Med DataLøn LønAdministration får duEn løsning, der ikke kræver erfaring med løn, løneksperter til at udbetale lønnen til dine medarbejdere, gratis app til at indsende timer mv. fri hotline til løneksperter, gratis oprettelse, intet abonnement og en fast pris prlønseddel

Fra Frederikssund
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 65
Fra  Trithon Sport Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har fuldstændig samme overvejelser. Planen som jeg havde tænkt mig var at personen man hyrer afleverer en timeseddel hver uge som en regning, og så betaler vi ham. Han må jo tjene op til 50.000 om året uden cvr og vi kan betale for ydelsen pr time.. Mon der er problemer med det?

http://www.trithon.dk - Salg af fitness maskiner og crossfit udstyr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Nielsen:
Planen som jeg havde tænkt mig var at personen man hyrer afleverer en timeseddel hver uge som en regning, og så betaler vi ham. Han må jo tjene op til 50.000 om året uden cvr og vi kan betale for ydelsen pr time.. Mon der er problemer med det?

næh - men I kommer jo ikke uden om at I har pligt til at indberette til skat og trække a skat. Det kan I let gøre ved at være arbejdsgiverregistrerede (virk.dk) og så gå i skat.dk som virksomhedslogin og gå i e-indkomst og oprette personen med CPR - og så timeløn og beløbet, så regner skat det hele og skatten er indberettet.

I må ikke bare betale noget der bare ligner løn til en CPR person - og som heller ikke bare lade ham oprette CVR hvis det bare er almindelig løn, for så skal det altid under alle omstændigheder indberettes - ellers betaler i sorte penge og vil blive straffede

I kan jo nøjes med at gøre det en gang om måneden for alle timer - og aftale at der lønnes en gang om måneden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederikssund
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 65
Fra  Trithon Sport Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi tænkte at det var en ydelse vi købte og som vi registrerede i bogføringen. Personen skal så selv indberette at han har tjent pengene til SKAT.. Men det lyder som om det er forkert?

http://www.trithon.dk - Salg af fitness maskiner og crossfit udstyr

Fra Gentofte
Tilmeldt 4. Dec 11
Indlæg ialt: 87
Fra  shopKONRAD.dk Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Nielsen:
Vi tænkte at det var en ydelse vi købte og som vi registrerede i bogføringen. Personen skal så selv indberette at han har tjent pengene til SKAT.. Men det lyder som om det er forkert?

Denne metode ville også passe os rigtig godt. Men er det muligt/ lovligt ?

Fra Frederikssund
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 65
Fra  Trithon Sport Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var sådan vi fik af vide. Selvfølgelig lidt mere besværligt for stik-rend drengen idet han skal huske at gemme halvdelen af pengene til SKAT når han skal indeberette den ekstra indtægt

Men jeg håber at der er en klog Amino der lige kan uddybe om det er OK ?

http://www.trithon.dk - Salg af fitness maskiner og crossfit udstyr

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Nielsen:
Men jeg håber at der er en klog Amino der lige kan uddybe om det er OK ?

Som John korrekt nævnte tidligere i tråden - er det jer som har indberetningspligten af den indtægt som I udbetaler. Det fremgår af  skattekontrollovens § 7A, stk 2, pkt. 1:

"Indberetningspligten omfatter efter skatteministerens bestemmelse, i det omfang beløbet ikke er A-indkomst:

1) Honorar, provision og andet vederlag for personlig arbejds- eller tjenesteydelse, når beløbet er B-indkomst og der efter merværdiafgiftsloven ikke skal svares merværdiafgift af beløbet, herunder beløb, der er ydet som godtgørelse for afholdte udgifter ved indkomstens erhvervelse...."

Fra Frederikssund
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 65
Fra  Trithon Sport Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Men hvad betyder det i praksis? hvirdan gøres det helt konkret? Skal vi være registreret som arbejdssgiver selv om de kun arbejder/fakturerer os for 4 timer om ugen eks. en faktura for ydelser for 600 kr?

Eller er der en anden måde at indberette det på?

http://www.trithon.dk - Salg af fitness maskiner og crossfit udstyr

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja I skal være registreret som arbejdsgiver - tager 3 minutter på virk.dk i jeres oplysninger og oftest vil det være A-indkomst som jeg ser det, men det gør ikke den store forskel indberetningsmæssigt, som besvær, om I opgiver det som a.indkomst eller som bidragspligtig b-indkomst. I første fald trækkes skatten og den ansatte kan bruge alt det denne får, i andet fald skal personen selv indbetale og sætte af til det - og hvis han ikke gør, og skat kan sige det var a-indkomst, vil I kunne skulle indbetale den manglende skat

Besværet er det samme sådan ca - i forhold til indberetningen hos skat.dk,

Når I er arbejdsgiverregistrerede så vil I med jeres nemID log ind som firma skulle kunne se punktet e-indkomst hvor I opretter jeres personale med deres CPR - og derefter opretter lønnen som A-indkomst (eller hvis I vil for min skyld som bidragspligtig b-indkomst)

Den eneste anden måde er at bruge et lønbureau, som koster mere. Bluegarden er nok nemmest, dem kan i google. Der skal I bare opgive dem personens CPR samt timeløn og antal timer - så klarer de alt. Det kan I gøre i email eller hvordan I vil. Det er så dyreste løsning

Danløn kræver oprettelse (gratis men print af nets aftale som skal udfyldes og afleveres i banken) - og koster derefter beskedne 15 kr per lønkørsel - Det er i mine øjne lettere at oprette og indberette der end i skat.dk

Skat.dk har e-indkomst - ikke vanskeligt - eller hvis det er noget i skal bruge fast, LETLØN som I kan tilmelde jer. Så klarer de alt med skat hvis I indberetter = trækker beløbet på jeres konto og betaler resten til modtageren og alt er korrekt på modtagerens årsopgørelse - helt som når I bruger e-indkomst

Der er ingen vej uden om indberetningspligt uanset hvad - alt andet er sort arbejdskraft og vil give bøder ved kontrol - på stedet eller i forbindelse med årsregnskabs gennemgang, så bid i det sure æble og se, at en indberetning, når I kan den (og skat hjælper gerne i telefonen med den første) tager få minutter

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)