Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervskonto vs. Privatkonto

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@Tobias: Helt ok. Langt hovedparten af disse indlæg er personlige virksomheder - hvor netop udlæg ikke er farlige og der ikke er løn og kørepenge
I et ApS ville man nu nok i langt højere grad ha slået på at der skal skaffes et firmakort omg og man absolut ikke skal ligge og køre den sammenblanding konstant af privatkort til alle udgifter - selv om det kan gøres - ville det i et ApS være en endnu mere tosset løsning da det jo så var to selvstændige juridiske enheder, personen og ApS'et - hvor personlig virksomhed og personen er helt samme.
Jeg er med hvis du mente det var et ApS - bare ikke nogen ryger i baljen hvor en del befinder sig hvis du læser spørgsmål herinde, og bruger løn og kørepenge i personlig virksomhed :)
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 11:57

Cookie - John Hannover:
jeg er ikke ret vild med at du taler om løn og kørepenge i personlig virksomhed for ingen af dele findes.

Det forstår jeg ikke ? Jeg får kørepenge efter statens takster i min personlige virksomhed. Det er min revisor der styrer det, jeg skal bare oplyse kørte antal kilometer, hvorfra og hvortil. Ydermere kan jeg modregne momsen på brændstof og værkstedsregninger for min privat ejede gulpladebil (papegøjeplader).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:45

den med modregning på gulpladebil er jeg med på, men statens takster og udbetaling af kørepenge i personlig virksomhed er jeg ikke med på med mindre du som nævnt driver under VSO. Får du dem udbetalt af firmaet - efter statens takster i helt almindelig personlig virksomhed, så fatter jeg det - får du det ved at han angiver det som fradrag via skatten, som jo giver samme effekt - så fatter jeg det, men ikke hvis det er løbende udbetaling af køre penge efter statens takster i personlig virksomhed

JEG KA SAGTENS tage fejl, for det gør jo ikke nogen forskel rent praktisk i skatten - men mente kørepenge forudsatte ansættelsesforhold
SE PUNKT A i denne:
http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm

Andre må kunne kommentere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06

Naturligvis findes begrebet kørepenge i personlig virksomhed, når der lægges privat bil til.

Det har absolut intet med VSO at gøre

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:16

Inner Circle Revision:

Naturligvis findes begrebet kørepenge i personlig virksomhed, når der lægges privat bil til.

Det har absolut intet med VSO at gøre

Hvad er årsagen til at der her i pt a i linket http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm står

Som selvstændig vil man skattefrit kunne modtage et beløb svarende til standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse eller alternativt trække udgifterne til erhvervsmæssig transport fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse.

CITAT: Personligt ejet virksomhed

a. Virksomhedsskatteordningen anvendes ikke

Hvis Virksomhedsskatteordningen ikke anvendes, kan der ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse, men udgifterne til erhvervsmæssig transport vil kunne trækkes fra med standardsatserne for skattefri kørselsgodtgørelse i den personlige indkomst.1) CITAT SLUT

De plejer at skrive korrekt - og her virker det da som at man fratrækker i den personlige indkomst og ikke udbetaler det - er det en fejl eller en gammel regel? Glad for afklaring hvis du eller andre kan hjælpe.

(jeg kan ikke se en skattemæssig forskel som sådan, men har set det lidt ud fra at man helt enkelt ikke må udbetale hvis ikke det sker i lønmodtragerforhold og at der faktisk udbetales løn)

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:45

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50

Yes..sorry..læste Johns svar forkert.

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:33

puha - jeg var en overgang ved at bliver nervøs der. Jeg tror vel også det har lidt at gøre med at hvis man bare udbetaler det til sig selv i personlig virksomhed, via en konto - skattefri kørselsgodtgørelse mod banken, så får man vel ikke indberettet det til skat, og selv om det er skattefrit, skal det jo den vej over. Det får man ved at tage det som fradrag i personlig indkomst. Same resultat i kroner og øre men korrekt procedure

Godt vi var enig i alle fald :)
vh

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 19:15

Men det ville nu være rart med en reference til skat.dk, og ikke tax.dk. Selv om tax.dk plejer at have styr på tingene, så bør man altid være kildekritisk :)

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 60
Fra  JS Handel Skrevet kl. 20:23

Tobias G. og Cookie

Der er rigtigt, at der tale om en personligt ejet virksomhed - det fik jeg vist ikke lige skrevet, selv om det vist var temmelig relevant. Skal nok oppe mig i fremtiden Big Smile

Mvh. Jon

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)