Hej Alle Aminoer, Er lidt i tvivl om hvor jeg bør placeret dette indlæg, da det kan passe ind mange steder. Men nu røg det her. Vi driver et par hjemmesider, i Danmark, Sverige og Norge. Vi startede med kun DK, men åbnede så i Sverige og senest i Norge (faktisk ikke helt åbnet endnu). Jeg spekulerer nu på, hvor vi bør udvide til næste gang. Har umiddelbart mit øje på Finland, da vores produkter burde være interessante for dem. Men modsat Sverige og Norge har vi her en ubrydelig sprogbarriere. I Norge og Sverige har vi klaret det hele selv. Vi er lokale med fuldt oversatte hjemmesider, momsregistereret i begge lande, osv. osv. Eneste minus, er at vi ikke har Norsk/Svensk support. Men her med Finland, har jeg svært ved at se hvordan vi kan gøre det "alene". Jeg tænker at den eneste vej ind i Finland, vil være at finde enten en branchekendt partner til at drive det Finske marked - om det så er Franchise eller bare en mand man ansætter. Alternativet må være at finde lokale partnere til alle de nationalspecifikke ting. Vi har allerede oversætter, så tænker på Marketingfirma, Support/Callcenter etc. etc. Er der nogen der har erfaring med at etablere sig i Finland ?? Eventuelt nogen som kender til partnere som kan hjælpe med driften, på kryds af brancher ? |
Hej Kenneth
Nu er det jo lidt svært at gætte hvem "vi" er - er i 2 gutter på et 9m2 kontor eller er i 20?
Jeg ved der er en del med finsk baggrund i DK, så en mulighed var jo at hyre en fra Finland som jeres næste medarbejder til at håndtere det marked?
Mvh Morten