Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer vi igang i Finland ?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer,

Er lidt i tvivl om hvor jeg bør placeret dette indlæg, da det kan passe ind mange steder. Men nu røg det her.

Vi driver et par hjemmesider, i Danmark, Sverige og Norge. Vi startede med kun DK, men åbnede så i Sverige og senest i Norge (faktisk ikke helt åbnet endnu).

Jeg spekulerer nu på, hvor vi bør udvide til næste gang. Har umiddelbart mit øje på Finland, da vores produkter burde være interessante for dem.

Men modsat Sverige og Norge har vi her en ubrydelig sprogbarriere. I Norge og Sverige har vi klaret det hele selv. Vi er lokale med fuldt oversatte hjemmesider, momsregistereret i begge lande, osv. osv. Eneste minus, er at vi ikke har Norsk/Svensk support.

Men her med Finland, har jeg svært ved at se hvordan vi kan gøre det "alene". Jeg tænker at den eneste vej ind i Finland, vil være at finde enten en branchekendt partner til at drive det Finske marked - om det så er Franchise eller bare en mand man ansætter. Alternativet må være at finde lokale partnere til alle de nationalspecifikke ting. Vi har allerede oversætter, så tænker på Marketingfirma, Support/Callcenter etc. etc.

Er der nogen der har erfaring med at etablere sig i Finland ?? Eventuelt nogen som kender til partnere som kan hjælpe med driften, på kryds af brancher ?

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:39

Hej Kenneth

Nu er det jo lidt svært at gætte hvem "vi" er - er i 2 gutter på et 9m2 kontor eller er i 20?

Jeg ved der er en del med finsk baggrund i DK, så en mulighed var jo at hyre en fra Finland som jeres næste medarbejder til at håndtere det marked?

Mvh Morten

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 09:36

Rigtig nok. Vi er 5 mand inkl. mig selv, på 500 m2 inkl. lageret. Er blevet vane at skrive "Vi".

Har også overvejet netop at hyre en in-house til det. Inden jeg overhovedet begynder at overveje om det er en god idé, går det i stå, da jeg ikke har nogen med Finsk baggrund i mit netværk. Men man kan jo selvfølgelig gå den lige vej, og slå en stilling op hvis det kom dertil.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth

Jeg sidder i øjeblikket med et par projekter i Skandinavien og har brugt eksportpakker fra udenrigsministeriet. Det er 37 timers arbejde man køber til 11.000 af ambassaderne i et givent land. I samarbejde med et lokalt væksthus kan du tilrettelægge forløbet og definere hvad og hvordan i skal gribe opgaven an. Skal i søge en agent, sælger, medarbejder eller?

Jeg ved at eksportpakkerne er knappe. Da vi søgte for 3 mdr. siden var der kun 30 tilbage i år.

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til det lokale væksthus og søge hjælpen der. 

// Jesper

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 09:21

Hej Jesper,

Tak for rådet - det lyder som en god idé :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)