NÅr vi handler i Asien, plejer jeg at vælge FOB any port når det drejer sig om lidt større mængde og DDU ved små mænger (typisk når det leveres med f.eks. UPS/FedEx osv).
Når du handler, så får du vægt, volumen og HS-kode, så du kan hive fat i en dansk speditør, som bringer dør-til-dør. Min erfaring er at det er KLART det billigste at gøre på den måde og kan i øvrigt anbefale Teamfreight i Esbjerg til Kina - har ikke erfaring med andre markedet - men Teamfreight har både konkurrencedygtige priser, SUPER service og tager sig af alt - så du får dine varer hjemme.
Ved at bruge en dansk speditør har du også den fordel at de kan hjælpe dig med alle omkostninger for dør-til-dør.. Synes ofte at når man spørger på DDU eller DDP priser at det tager MEGET længere tid at få en pris!
Bare lige lidt input...
/Morten
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
Jeg prøver at hitte ud af hvad DDU er og hvad der kan bedst betale for mig, og få min første levering på en sikker måde. Jeg vil få nogle varer hjem fra Pakistan, ca 200 kilo, og jeg er fuldstændig på bar bund, hvordan jeg skal få dem hjem, da det er min allerførste levering, og har ikke meget forstand på dette område med speditør osv.., jeg har fået en DDP, hvor jeg skal betale både duty og tax også videre til min leverandør, så sørger han for at betale diverse steder og jeg for forsendelsen direkte hjem. Men jeg er bange for at det måske er en dyr måde få det hjem på, og måske er det DDU jeg skal vælge istedet.... hmmm
Jeg ville bare få en FOB pris fra en eller anden havn i Pakistan og når du så søger efter "speditør Pakistan", så kommer ihvertfald http://www.searunner.dk/index.aspx frem - kender dem ikke, men de skriver at de ved noget om Pakistan. Prisen på DDP og en FOB plejer at være stor, men du kommer naturligvis til at betale evt. told, punktafgifter m.v. uanset hvad..
Når du får en HS-kode kan du få præcist at vide hvilke regler der gælder på området!
/Morten
“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide
DDP betales alt af afsender. Normaltvis får du bare indirekte lov at betale ved, at afsender bare tilskriver din faktura med omkostningerne hertil.
DDU er præcis det samme som DDP - med undtagelse af toldomkostninger. Du bør selv kende de danske omkostninger (dvs. told og evt. afgifter!).
Du kan med fordel kontakte en dansk speditør og bede dem give en all-in pris på transporten. Sammenlign derefter din FOB pris + speditøromkostninger med din DDU pris.