Konkurrence klausul og Kompensation for funktionærer Jeg vil gerne sikre mig selv og firmaet bedst muligt når jeg ansætter min første programmør her i denne måned, men jeg vil også gerne gøre det hele rigtigt. Fra mange steder på nettet har jeg læst om konkurrenceklausuler og kompensationen på ½ af 6 måneders løn - som jeg så ikke forstår den ansatte skal have, men det er en regl så den skal man overholde... Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30207 læser jeg følgende: Og kompensationen (bortset fra de første 3 måneder tvungen kompensation) skal udbetales løbende hvis medarbejderen selv søger andre udfordringer, indenfor samme genre af arbejde som jeg tilbyder - dvs. i bund og grund alt IT relateret der kræver en datamatiker uddannelse. (Er det korrekt antaget?) Jeg læser det hele som - er det rigtigt? 1: Det vil sige, at hvis min ansatte beslutter sig for at søge nye udfordringer hvor hun skal programmere - skal jeg kun betale 3mdr ½ løn - fordi vedkommendes løn det næste sted sandsynligvis æder klausulens kompensation? 2: Bortviser jeg vedkommende, på et sagligt grundlag (grov misligholdelse) - så skal jeg ikke betale kompensation. 3: Hvis medarbejderen vælger at skifte fuldstændig karriere skal jeg betale kompensation så længe klausulen er bindende? Så kort sagt det jeg læser - er at det kun er hvis vedkommende skifter fuldstændig karriere og laver noget der ikke ligner det vedkommende lavede ved mig, at jeg skal betale fuld kompensation? Er alle 3 antagelser ovenfor korrekte - og har du input? På forhånd tak! |
uden at ha læst til bunds da jeg lige sidder via en telefon så ja - Hvis du afskeder vil klausulen overordnet bortfalde og hvis den ansatte siger op, så skal du betale halv løn i den periode, max 6 mdr, klausulen løber, for at kompensere for, at du har låst medarbejderen.
Klausuler giver ofte ballade, diskusion om det var den type arbejde - det område og mere, som var omfattet, og kan være besværlige at kræve fulgt op, så jeg vil anbefale en advokat udformer den, hvis ikke du føler dig sikker i kravene
vh