Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurrence klausul og Kompensation for funktionærer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Konkurrence klausul og Kompensation for funktionærer

Jeg vil gerne sikre mig selv og firmaet bedst muligt når jeg ansætter min første programmør her i denne måned, men jeg vil også gerne gøre det hele rigtigt.

Fra mange steder på nettet har jeg læst om konkurrenceklausuler og kompensationen på ½ af 6 måneders løn - som jeg så ikke forstår den ansatte skal have, men det er en regl så den skal man overholde...

Fra https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30207 læser jeg følgende:

Citat:
§ 18. Har en funktionær forpligtet sig til, at vedkommende af konkurrencehensyn ikke må drive forretning eller anden virksomhed af en vis art eller tage ansættelse i en sådan, finder aftalelovens §§ 36 og 38 anvendelse. Den i 1. pkt. nævnte forpligtelse kan kun gyldigt indgås af en funktionær, der indtager en særlig betroet stilling, eller som indgår aftale med sin arbejdsgiver om udnyttelsesretten til en af funktionæren gjort opfindelse. Forpligtelsen kan gyldigt kun indgås, hvis funktionæren modtager en kompensation for den periode, forpligtelsen gælder, og hvis forpligtelsen og kravet på kompensation fremgår af en skriftlig kontrakt. Kompensationen skal pr. måned udgøre mindst 50 pct. af lønnen på fratrædelsestidspunktet. Kompensation udbetales for de første 3 måneder som et engangsbeløb ved fratrædelsen og derefter månedsvis i den resterende del af den periode, forpligtelsen gælder. Hvis funktionæren modtager løn i en opsigelsesperiode efter den faktiske fratræden, regnes fratrædelsen fra opsigelsesperiodens udløb. Retten til kompensation bortfalder, hvis arbejdsgiveren berettiget har bortvist funktionæren. 

Og kompensationen (bortset fra de første 3 måneder tvungen kompensation) skal udbetales løbende hvis medarbejderen selv søger andre udfordringer, indenfor samme genre af arbejde som jeg tilbyder - dvs. i bund og grund alt IT relateret der kræver en datamatiker uddannelse. (Er det korrekt antaget?)

Jeg læser det hele som - er det rigtigt?

1: Det vil sige, at hvis min ansatte beslutter sig for at søge nye udfordringer hvor hun skal programmere - skal jeg kun betale 3mdr ½ løn - fordi vedkommendes løn det næste sted sandsynligvis æder klausulens kompensation?

2: Bortviser jeg vedkommende, på et sagligt grundlag (grov misligholdelse) - så skal jeg ikke betale kompensation.

3: Hvis medarbejderen vælger at skifte fuldstændig karriere skal jeg betale kompensation så længe klausulen er bindende?

Så kort sagt det jeg læser - er at det kun er hvis vedkommende skifter fuldstændig karriere og laver noget der ikke ligner det vedkommende lavede ved mig, at jeg skal betale fuld kompensation? Er alle 3 antagelser ovenfor korrekte - og har du input?

På forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49

uden at ha læst til bunds da jeg lige sidder via en telefon så ja - Hvis du afskeder vil klausulen overordnet bortfalde og hvis den ansatte siger op, så skal du betale halv løn i den periode, max 6 mdr, klausulen løber, for at kompensere for, at du har låst medarbejderen.

Klausuler giver ofte ballade, diskusion om det var den type arbejde - det område og mere, som var omfattet, og kan være besværlige at kræve fulgt op, så jeg vil anbefale en advokat udformer den, hvis ikke du føler dig sikker i kravene
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 08:27

Cookie - John Hannover:

uden at ha læst til bunds da jeg lige sidder via en telefon så ja - Hvis du afskeder vil klausulen overordnet bortfalde og hvis den ansatte siger op, så skal du betale halv løn i den periode, max 6 mdr, klausulen løber, for at kompensere for, at du har låst medarbejderen.

Klausuler giver ofte ballade, diskusion om det var den type arbejde - det område og mere, som var omfattet, og kan være besværlige at kræve fulgt op, så jeg vil anbefale en advokat udformer den, hvis ikke du føler dig sikker i kravene
vh

Hej Cookie

Håber da ikke klausulen bortfalder hvis man afskediger.. Det ku jo være nødvendigt at afskedige ved grove ting.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:35

generelt bortfalder den hvis man afskeder, men hvis det meget grove overtrædelse, skal man absolut ha advokat med for at sikre der evt er klausul der kører videre, ex den ansatte opfører sig på en måde mod kontrakten som viser den pågældende bare vil opsiges eller på anden vis bryder kontrakten men hovedreglen er at den kun gælder hvis den ansatte siger op
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:12

Tom Frank Christensen:

3: Hvis medarbejderen vælger at skifte fuldstændig karriere skal jeg betale kompensation så længe klausulen er bindende?

Som arbejdsgiver kan du opsige klausulen. Det kan du læse mere om her. I praksis viser det sig ofte at være en god idé at opsige en konkurrenceklausul.

Hvis du vælger at holde fast i konkurrenceklausulen, gælder følgende:

1) den ansatte har pligt til at søge passende arbejde;

2) løn ved passende arbejde skal fradrages den løbende kompensation;

3) løn fra ikke-passende arbejde skal ikke fradrages den løbende kompensation.

Medarbejderen kan altså i teorien ikke vælge at skifte karriere fuldstændigt for dine penge.

Så længe medarbejderen søger passende arbejde, skal kompensationsbeløbet udbetales. Medarbejderen skal jo netop kompenseres for, du som arbejdsgiver med en konkurrenceklausul lægger hindringer i vejen for, at medarbejderen kan påtage sig passende arbejde.

Hvis medarbejderen vælger at skifte branche i stedet for at søge passende arbejde i samme branche, skal kompensationsbeløbet ikke udbetales.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:18
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tom

I en mindre virksomhed som jeg kan forstå din er, er en konkurrenceklausul irrelevant og alt for dyr.

Du kunne overveje at bringe en kundeklausul i anvendelse - hvis du er indstillet på at betale for

den.

Horesta har en udmærket beskrivelse af reglen om kundeklausul og den kan du kigge på.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)