Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Farlig bilkjøring = Hvordan stoppe det?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Aug 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei. En eldre person som jeg kjenner kjører bilen sin på en veldig farlig måte. Han er en fare  både for seg selv og for andre trafikanter i trafikken. Bilføreren er rundt 90 år og den farlige kjøringen skyldes meget sen reaksjonsevne på grunn av høy alder.

Han kommer mest sannsynlig til å miste førerkortet ved neste legekontroll, men det er veldig lenge til neste kontroll. I mellomtiden så er dette en veldig farlig situasjon. Jeg har prøvd å snakke med han om å la bilen stå, men til ingen nytte. Hvilke lovlige tiltak kan man gjøre for å få personen til å slutte å kjøre bil?

Takk for svar

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 60
Fra  JS Handel Skrevet kl. 15:42

nordmannIDanmark:

Hei. En eldre person som jeg kjenner kjører bilen sin på en veldig farlig måte. Han er en fare  både for seg selv og for andre trafikanter i trafikken. Bilføreren er rundt 90 år og den farlige kjøringen skyldes meget sen reaksjonsevne på grunn av høy alder.

Han kommer mest sannsynlig til å miste førerkortet ved neste legekontroll, men det er veldig lenge til neste kontroll. I mellomtiden så er dette en veldig farlig situasjon. Jeg har prøvd å snakke med han om å la bilen stå, men til ingen nytte. Hvilke lovlige tiltak kan man gjøre for å få personen til å slutte å kjøre bil?

Takk for svar

Hej fra en anden nordmann i Danmark. Men er ikke så bra på og skrive norsk mere, så det blir på dansk :)

Måske kan man indberette ham hos nogle myndigheder, og dermed kalde ham til et ekstraordinært lægetjek på bagrund af en henvendelse? Der må være en eller anden mulighed for at sætte en stopper for personen, hvis det er så farligt som du skriver.

Håber der er nogle herinde som har styr på reglerne, for det er egentlig et ganske interessant spørgsmål synes jeg.

Mvh. Jon

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 15:48

Tror desværre at eneste mulige vej at gå, er direkte til politiet, som skal/kan vurdere om personen skal have retten til fremover at føre bil. Kræve lægeattest her og nu osv.

Det er en kedelig måde at handle på over for bekendte, men endnu mere sørgeligt hvis han pga. sin dårlige kørsel skader andre, eller sig selv.

Ganske som jeg ville stoppe eller anmelde en med for meget spiritus i blodet, synes jeg også det her er det mest rigtige at gøre.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 19:00
Det skal du melde hos politiet, der kan indkalde ham til en lægeundersøgelse. Men du er nødt til at have noget meget konkret og formentlig også vidner eller andre beviser, før de kan gøre noget. De kan jo ikke bare foretage indgreb over for borgerne på må og få.
Side 1 ud af 1 (4 indlæg)