Hei. En eldre person som jeg kjenner kjører bilen sin på en veldig farlig måte. Han er en fare både for seg selv og for andre trafikanter i trafikken. Bilføreren er rundt 90 år og den farlige kjøringen skyldes meget sen reaksjonsevne på grunn av høy alder. Han kommer mest sannsynlig til å miste førerkortet ved neste legekontroll, men det er veldig lenge til neste kontroll. I mellomtiden så er dette en veldig farlig situasjon. Jeg har prøvd å snakke med han om å la bilen stå, men til ingen nytte. Hvilke lovlige tiltak kan man gjøre for å få personen til å slutte å kjøre bil? Takk for svar |
nordmannIDanmark:Hei. En eldre person som jeg kjenner kjører bilen sin på en veldig farlig måte. Han er en fare både for seg selv og for andre trafikanter i trafikken. Bilføreren er rundt 90 år og den farlige kjøringen skyldes meget sen reaksjonsevne på grunn av høy alder.
Han kommer mest sannsynlig til å miste førerkortet ved neste legekontroll, men det er veldig lenge til neste kontroll. I mellomtiden så er dette en veldig farlig situasjon. Jeg har prøvd å snakke med han om å la bilen stå, men til ingen nytte. Hvilke lovlige tiltak kan man gjøre for å få personen til å slutte å kjøre bil?
Takk for svar
Hej fra en anden nordmann i Danmark. Men er ikke så bra på og skrive norsk mere, så det blir på dansk :)
Måske kan man indberette ham hos nogle myndigheder, og dermed kalde ham til et ekstraordinært lægetjek på bagrund af en henvendelse? Der må være en eller anden mulighed for at sætte en stopper for personen, hvis det er så farligt som du skriver.
Håber der er nogle herinde som har styr på reglerne, for det er egentlig et ganske interessant spørgsmål synes jeg.
Mvh. Jon