De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige udsalgsvarer. Så det må de faktisk godt hvis betegnelsen "egentlige udsalgsvarer" kan bruges om produktet. |
Aalborg Biludlejning:Nægte salg
Detailhandlere må ikke nægte at sælge sine varer til bestemte aftagere. Forbudet betyder, at butikken ikke må
afvise at sælge til fx andre detailhandlende. Formålet med forbudet har især været at give mindre detailhandlende
mulighed for at opkøbe varepartier, hvis sådanne fx sælges som "slagvare" til under den sædvanlige engrospris."
http://www.forbrug.dk/Forbrugerombudsmanden/forside/Love-og-regulering/Retningslinjer-og-vejledninger/Ophaevede-retningslinjer-og-vejledninger/~/media/Forbrugerombudsmanden/loveregler/retningslinjer/maengdebegraensningograbatter%2000%20pdf.ashx Kan du understøtte din påstand, om at forbruger ombudsmanden skulle afvige fra dansk retspraksis :) ?
Jeg kan ikke se at det er modstridende i forhold til mit eksempel??
Se markedsføringslovens Paragraf 7, stk. 2.
Derudover hander paragraf 7 om mængdebegrænsning.
Så du må altså ikke invitere kunde A ind i butikken og sige at han gerne må handle, men vare X og Y må han ikke købe.
Dog med mindre der er tale om udsalgsvarer så må du godt lave denne begrænsning fora kunde A. Helt i overensstemmelse med min "Påstand".
Men jeg medgiver at mit eksempel kun er fra hukommelsen og ligger 20 år tilbage.
Det kunne være super hvis en jurist indenfor området, kom ind over tråden og kunne sige hvad der er op og ned på det med at bestemme hvem man vil handle med