Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af job - timelønnet

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! Jeg har virkelig brug for jeres hjælp.

Jeg står og vil sige mit job op, da jeg har fundet nyt arbejde.

Jeg er 16 år, og arbejder i en butik og har arbejdet der i lige knap 2 år. 

Jeg er timelønnet, og så ville jeg jo kunne sige op fra dag til dag, men på min ansættelseskontrakt, står der, at man følger funktionærloven. Det undrer mig lidt. Kan jeg så ikke sige op fra dag til dag alligevel? Jeg arbejder 6,5 timer i gennemsnit pr. uge. Og jeg havde læst noget om, at funktionærloven kunne komme på tale, hvis det var 8 timer i gennemsnit pr. uge.

Tak på forhånd :-)

Tilmeldt 28. Jul 13
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 01:52

Funktionærloven er nogle minimumsgrænser som er fastsat ved lov, hovedsageligt for at beskytte arbejdstageren. Udover det er der noget der hedder overenskomst, hvis din arbejdsplads har sådan en vil der være nogle yderligere rettigheder ud over dem som loven fastsætter. Udover det er der nogle retningslinjer som bliver fastsat i kontrakten.

Dette er taget fra DIs (Dansk Industri) hjemmeside:

Hvis medarbejderen opsiger sit arbejde

Medarbejderen kan opsige ansættelsesforholdet med det varsel, der fremgår af
ansættelseskontrakten eller overenskomsten, og medarbejderen behøver ikke have
en saglig grund til at sige sin stilling op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42

Du hører ikke per automatik under funktionærloven som du beskriver det, men det ændrer jo ikke ved, at man kan aftale at følge den - hvilket betyder at du jo har længere opsigelse fra butikken til dig end normalt og meget længere end du selv ville ha mod butikken. I dit fald skulle du ha sagt op i går, da HVIS ellers man kan fastholde funktionærloven du nu skal arbejde måneden ud + en måned

Det er jo ikke sikkert din butikschef er interesseret i det, så du kan jo tale med ham, og det er vel heller ikke sikkert de vil gøre det store nummer ud af at forfølge det overfor en 16 årig - men omvendt så er det jo en fin ting din arbejdsgiver har indskrevet for at beskytte dig, og har du været der i 2 år vil det vel være direkte ufint at forsvinde fra dag til dag - og efterladen butikken med et tomrum- Kan du ikke kombinere det nye arbejde i begyndelsen med samtidigt at ha de 6,5 timer om ugen hos det gamle, indtil den butik har fundet en god afløser.

Måske du selv har en ven der vil overtage dit job. I alle fald skal man altid, kontrakt eller ikke kontrakt, behandle hinanden pænt, så du skal søge at finde en god ordning, ved at tale med butikken og som udgangspunkt nok acceptere aftalen, selv om den ikke nødvendigvis er så helt klart formuleret, hvad vi jo ikke ved

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)