Hej ..jeg har allerede et enkeltmands firma, hvor jeg laver Illustration og grafisk design... fint nok.. Men nu har jeg fået den her anden ide, som jeg gerne vil køre sideløbende under et andet navn...dvs de to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Mit spørgsmål er så: skal jeg/kan jeg oprette endnu en enkeltmandsvirksomhed ? ultimativt er det jo alligevel mig der hæfter for det hele, men kan man godt markedsføre sit produkt og skrive det nye navn osv. på sin faktura, men stadig bare bruge det eksisterende CVR nr. jeg allerede har ? Et billedeligt eksempel, for at skære det ud i pap: hvis jeg var en mekaniker der lige pludselig fik lyst til at bage kager om natten og sælge dem til supermarkedskæder ville det jo være åndsvagt at der skulle stå Ole's auto på fakturen! Hvis man godt kan ha' to enkeltmandsvirksomheder med hvert sit CVR, er der så nogen hager, eller faldgruber ..eller andet jeg skal være opmærksom på? Håber der lige er nogen der kan kaste lidt lys over sagen |
Du kan sagtens have 2 firmanavne under ét CVR-nummer.
F.eks. Kunne det fulde lovmæssige navn være "Oles Lækre Kager & Ole's Auto V/Ole Sørensen"
Så kunne du på websider etc. bruge den del af navnet, der passer til aktiviteten i firmaet.
Jeg mener dog bestemt, at det fulde lovmæssige navn skal fremgå af fakturaer mv. men er ikke sikker. Ved dog at de færreste overholder dette.
Før i tiden SKULLE enkeltmandsvirksomheder hedde "firmanavn V/indehaver" men jeg ved ikke om det er ændret.
Hvis dit firma er et selskab, kan man have binavne.
Jeg håber atdu blevvvv en smule klogere, og at nogen kan uddybe mit svar.