Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til korrekt forståelse af Momsreglerne

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer. Jeg står i den ufatteligt heldige situation, hvor jeg er kommet på den gode side af en Australsk forretningsmand.
Det er heldigt i den forstand, at jeg har fået muligheden for at blive hovedimportør og distributør af et nyt produkt som han har skaffet produktion til i samarbejde med opfinderen af produktet. 

Jeg ønsker ikke at gå i detaljer med hvad produktet er, og hvad det gør, mit egentlige spørgsmål er om regnskabet herunder er holdbart i forhold til momsreglerne?
(Det er et par år siden jeg var i handelsskolen, så jeg er en smule rusten) 

Jeg håber der sidder en med lidt ferm matematiske evner og en lidt bedre hukommelse end jeg, der har lyst til at give en hånd med :) Der er 3 løsninger i den plan jeg er kommet op med, B2C -> B2B og B2B i større ordrer.

Jeg vil gerne vide om jeg har forstået linjerne med "Forhandler profit" korrekt, eller om der skal byttes rundt på salgs og købsmoms på de linjer.

På forhånd tak.

Christian 

B2C
Indkøb = 2850 kr.
Salg ex moms = 5600 kr.
Salg incl. moms = 7000 kr.
Moms udgør = 1400 kr.

B2B
Firma matematik
Indkøb = 2850 kr.
Salg ex moms = 4200 kr.
Salg incl. moms = 5250 kr.
Moms udgør = 1050 kr.

Forhandlers matematik
Indkøb = 4200 kr.
+ Købsmoms = 1150 kr.
Total indkøbspris = 5250 kr.

Salgspriser
Salg ex moms = 5600 kr.
Moms udgør = 1400 kr.

Forhandler Profit = 7000 - 5250 - (1400-1050 = 350) = 1400 kr. pr. salg

B2B Large (20 plader +)
Firma matematik
Salg ex moms = 3700 kr. // 74000 kr.
Salg incl. moms = 4625 kr. // 92500 kr.
Moms udgør = 925 kr. // 18500 kr.

Forhandlers matematik
Indkøb = 3700 kr.
+ Købsmoms = 925 kr.
Total indkøbspris = 4625 kr.

Salgspriser
Salg ex moms = 5600 kr.
Salgsmoms udgør = 1400 kr.

Forhandler Profit = 7000 - 4625 - (1400-925 = 475) = 1900 kr. pr. salg

B2C Profit = 5600-2850 = 2750 kr. pr. plade
B2B Profit = 4200-2850 = 1350 kr. pr. plade
B2B Large  = 3700-2850 = 850 kr. pr. plade // 17000 kr. pr. ordre

Minimum salgspris = 2850*1,25 = 3562,5 kr.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50

den var lang og det må være sent på dagen for jeg tror ikke jeg helt forstod den
Pladerne, importeres de fra Australien, så skal du importregistreres og så er der ikke en fysisk købsmoms (men det skal med på momsangivelsen uden dog at koste noget) der kan derimod jo være fragt og told

Uanset hvad, så skal du ikke tænke så meget moms. Du skal tænke på din købspris inkl fragt og told som din direkte udgift, og din salgs pris ex moms som din indtægt.

Momsen er 25% på din salgspris uden moms eller om du vil regne modsat, 20% af din salgspris inkl. moms

Momsen er den samme uanset du sælger b2b eller b2c. b2b kunden kan trække den fra - det kan b2c kunden ikke, men for dig er momsen stadigt det samme.
til b2b kunden skal du give prisen ex moms som f.eks. 80 kr ex moms og når du fakturerer så lægges der moms på med 20 kr så faktura bliver på 100 kr
Til b2c kunden giver du prisen inkl. moms 100 kr - men i begge tilfælde er den pris du beholder jo 80 kr

Moms indgår aldrig i dit resultat. Det køb du har med moms i DK f.eks. har købsmoms på sig, og den bogfører du som købsmoms og det er ikke en udgift men moms i status
Det du selv sælger har salgsmoms på og det bogfører du som salgsmoms i status (påvirker slet ikke dit resultat)

Når du momsangiver så opgir du købsmoms og salgsmoms og hvis salgsmoms overstiger købsmoms, skal du indbetale.
Du opgiver så også moms af dit køb fra australien men det kommer med som erhvervelsesmoms på begge sider af moms-stregen og hverken koster eller giver noget retur

Tænk alle dine priser UDEN moms og salg minus køb = dit brutto

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57

Hej John

Producenten stiller varerne til rådighed på et lager i Holland og han dækker importafgiften, jeg betaler kun fragt fra Holland -> Danmark

Tak for dit svar, det var med til at få klokkerne til at ringe :)

- Jeg vil helst sælge produktet til forhandlere som sælger det videre til slutbrugeren, så ideen med regnskabet var at sætte mig i deres sko, og se det var deres side af, ikke min egen :)

Har du erfaringer med at tvinge forhandlere til at sætte en fast pris for videresalg af produkt? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57

det er ikke som udgangspunkt lovligt at kræve fast pris af din kunder, så det vil afhænge helt af samarbejdet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)