Jeg har et problem der for mig er en hjernevrider, håber nogen kan hjælpe mig :)
Mig og en god kammerat har fået en god ide til en webshop, som vi gerne vil forsøge at udleve, til dette formål opretter vi et I/Sselskab som skal stå for driften.
Det er mig der skal drive ideen økonomisk da jeg har en enkeltmandsvirksomhed hvor jeg har opsparet/tjent 50.000 kr, altså penge jeg har betalt skat af. Hvordan kan jeg indskyde/lane dem til vores fælles I/S og trække dem ud igen når der bliver lavet overskud ?
Hvis jeg bare trækker 50.000 kr ud når der f.eks. star 100.000 på kontoen, vil det jo være penge som jeg kommer til at betale skat af igen da det jo er overskud I virksomheden. Tager jeg fejl, eller er der nogen der kan beskrive fremgangsmåde for mig. Jeg vil være rigtig træt af at skulle betalt skat af mine penge to gange.
Sådan som du beskriver det vil det kun ske hvis du havde et ApS eller lignende, i I/S eller enkeltmandsvirksomhed vil det ikke være et problem. Når du indskyder 50000,- i jeres fælles virksomhed godtskrives du for disse på en mellemregningskonto i jeres bogføringssystem og vil derfor når de trækkes ud igen ikke blive beskattet af dem.
God aften.
Med Venlig Hilsen Kasper Snedker Jørgensen
POS-CONSULT I/S - KORTPRODUKTION, BETALINGS- OG KANTINESYSTEMER - WWW.POS-CONSULT.DK
Men et lån fra dit personlige selskab kan teoretisk set godt skabe skattespørgsmål hvis det køres rentefrit - og hvad hvis pengene tabes og står som tilgodehavende i din virksomhed. Jeg ved heller ikke om du har VSO - så jeg ville nok tage en revisor med - så du ikke få en skattekonsekvens i din personlige virksomhed - men ellers kan man jo støde penge til en personlig virksomhed/I/S og det har ikke som konsekvens at man får skat, for det sker som indskud i status og påvirker slet ikke resultatet som man betaler skat af
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for dit svar, det bliver ikke min personlige virksomhed der står som indskyder. Det bliver mig som privat person, at jeg nævnte min enkeltmandsvirksomhed vil jeg tro er uvæsentligt da det jo er penge på min private konto som er betalt skat af.
Du må endelig rette mig hvis jeg tager fejl, min viden på dette område er meget lille derfor er jeg også super glad for et forum som Amino hvor man kan spørger løs uden folk går løs på en :)
Men er det korrekt forstået at hvis det er mig som privat person der indskyder pengene så vil Kaspers svar stadig være gældene ?