Virksomhedsobligationer ER obligationer, der udstedes af en erhvervsvirksomhed
I know - og du ved så også at der findes en ganske god forståelse af hvad "virksomhedsobligationer" generelt er på markedet. Jeg synes også at netop spørgsmålet Obliuggationer, hvordan oprettes de" tyder på andet end en meget lille lukket invester kreds - men rent gæt.
JakobN:
Jeg mindes også at jeg skriver, at salgsdelen er bliver det vanskelige i projektet.
Ja og vi er jo ikke uenige
JakobN:
Der står ikke noget i indlægget om hvem investormålgruppen er, der det er nok at tage munden for fuld når du begynder at tale om hvem der vil komme til eventuelle salgsmøder. Og obligationsejere kan sådan set også "nøjes" med at være 5 investorer, og hvis det er satsningen så holdes der nok ikke roadshows eller lignende.
Ja og så ville jeg altså modsat dig ikke bruge den generelle betegnelse "virksomhedsobligationer" og høre til hvordan de oprettes - selv om det så var obligationer man søgte solgt til en lille ejerkreds - jeg ville se det som en privat investering, som blev udstedt mod gældsbrev, eller en obligation eller en royalty aftale, men egentligt ikke så vældig forskelligt fra en helt almindelig privat investering.
Trådstarter og andre må godt kalde det "virksomhedsobligationer" og googler du begrebet vil du også blot ramme netop de i tiden populære viksomhedsobligationer, så tiden har lige som indhentet begrebet og givet det en ramme af likvide papirer med en vis sikkerhed, mere end et - bevis for privat investering i projekt med fastlagt rente og udløb.
Selve beskrivelsen og indhentning af investorer, kommer til at ligne helt almindelig investerings ansøgning TROR jeg - ud fra erkendt lidt begrænsede vi ved her, men jeg er enig - man må godt kalde det virksomhedsobligation og det kan det sagtens være, bare må man være klar på, at man let får forvirret investorerne. Børsens gennemgang har samme tilgang til begrebet "virksomhedsobligationer" (kan måske kun ses fuldt med abonnement - ved ikke)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Cookie: Der er væsentlige forskelle på om du udsteder virksomhedsobligationer eller du optager lån. Uanset om du skal bruge 5 eller 50 investorer. Spørgeren efterspørger virksomhedsobligationer og ikke lån. Hvordan du så synes at du ser på det som investor skal jeg ikke blande mig i - men det er og bliver obligationer. Og det kan være forskellen mellem obligationer og lån, der netop gør, at spørgeren interesserer sig for obligationer og ikke lån.
Hvis du sælger obligationer til en mindre investorgruppe, ja så fremgår de nok ikke af din googlede liste over tidens populære obligationer. Men det bliver spørgerens obligationer ikke mindre virksomhedsobligationer af. Og børsens artikel ændrer såmænd heller ikke noget.
Men lad alt det ligge. Jeg tror at spørger har fået sine svar.
Hvis du sælger obligationer til en mindre investorgruppe, ja så fremgår de nok ikke af din googlede liste over tidens populære obligationer. Men det bliver spørgerens obligationer ikke mindre virksomhedsobligationer af.
Jeg er som du sikkert har set ikke uening - men fastholder - virksomhedsobligationer - hvordan oprettes de - af mig tolkes anderledes end af dig. Man kan sagtens bruge dem som erstatning for lån - ord eller ikke ord - jeg er enig i der er forskelle - men tilbagebetaling til investor er her obligationsbetinget - helt som kreditforeningsobligationer bruges som del af boliglån.
Det kræver man kan få fat i de 5-xx investorer man skal ha fat i selv, men det ændrer ikke ved, at processen ligner helt almindelig investerings ansøgning.
Trådstarter: - er det obligationer du vil sælge til 5-20 interessede or whatever og selv finde køberne til ved præsentation af dit projekt - eller hvad er din tanke med virksomhedsobligationer?
Hvis det er til en mindre og målrettet kreds - så skal du knytte en advokat eller revisor med viden om udfærdigelse af "private" virksomhedsobligationer til projektet - du skal dertil kunne beskrive projektet - uden nogen stjæler det eller patentere det (de færreste investorer stjæler men risiko trods alt) og du skal ha et projekt der ligner præcist det som man vil bruge i forbindelse med en hver anden investor ansøgning + selv finde de potentielle investorer - da det jo så ikke er på det åbne marked du skal søge dem, men blandt specielt interesserede.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I norge har de en model hvor også andre end de absolut største selskaber med god økonomi kan melde sig og oprette virksomhedsobligationer.
Jeg ved den danske bank verden pt. atbejder på en løsning til de ca. 200 største danske virksomheder, hvilket har til hensigt, at skabe en bedre balance på bankernesfinanser således erhvervslån kan fokuseres mere på SMV'er.
@Cef - Jep - ingen tvivl om at bankerne har interesse i at få lagt alm kreditter om i virksomhedsobligationer og det kommer til at blive mere almindeligt. At det netop er de ca 200 største man sigter på har så fin sammenhæng med at man med virksomhedsobligationer af den type sigter på likvide papirer som kan sælges generelt på markedet, og jeg mener den norske model (som jeg heller ikke hitter link til) har helt samme udgangspunkt - likvide papirer der sælges via alm. handelsplatforme - i grupper som jeg husker det, men ikke noget der bruges til helt nyetablerede. De er vist stadigt, også i Norge, nødt til at gå den alm. investorvej.
vh