Jeg har gennem mange år drømt om at åbne et lille spisested sammen med min kone. Ideen er at det skal være bosnisk mad og enkelt. 5 - 10 retter. Det skal være nemt og hurtigt for kunden at købe maden. |
Uha Nihad - hvor gerne jeg end ønskede jer held med det, så er investorer og opstart af restauranter noget nær uforenelige størrelser. Det er drøn risky business - og har man så to opstartere med on/of kontakt hjælp og ingen egene penge og ingen egen sikkerhed, så bliver det MEGET svært at få investorer på.
I er også nødt til at overveje hvorfor det som du skriver er unikt på Bornholm og Rønne? Måske er det slet ikke let at drive bosnisk madsted i Rønne. Det er svært som det er, at drive dansk som jeg har oplevet det under mine besøg på solskindsøen.
Min hudløst ærlige opfattelse er, at hvis I skal ha en chance, så skal I finde en måde hvor I selv sparer nok op til starten - uanset hvad det skal tage af tid. I skal så alliere jer med nogen i Rønne som har et godt nok lokale på et befærdet sted - men som i længere tid har haft lidt problem med at leje ud - og se om I kan lave en aftale hvor I betaler huslejen som del af overskuddet - men - det er ret dyrt at indrette en restaurant - køkken - bevillinger osv - så vi taler rent ud sagt om nogle hundrede tusinde til opstart og omkostninger i det første år, hvor I jo vil miste mulighed for kontanthjælp i samme sekund i stifter virksomhed.
Jeg er KED af at virke som lyseslukker, men det er op ad bakke og I skal tænke lidt om, hvor I selv på den ene eller anden måde finder noget kontant at byde ind med.
vh