Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg til at betale skat i Hong Kong i stedet for Danmark?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har boet i Thailand i 12-13 år, men jeg opfatter reglerne lidt kryptiske, om end jeg aldrig har oplevet problemer.

Da jeg flyttede til Thailand, opgav jeg ukendt adresse til folkeregisteret, men senere, da jeg fik bolig, så sendte jeg besked per email, og det har jeg gjort hver gang, at jeg har flyttet.

Men der er vist mange som ikke gør det, og i dag får man jeg det meste per email, e-boks og hvad det nu hedder.

Det, jeg vil frem til er, at jeg da ikke kan forestille mig i min vildeste fantasi, at jeg skulle blive skattepligtig i Danmark, hvis jeg flyttede rundt i Asien og angav ny adresse til folkeregisteret hver anden måned i et nyt land?

Jo, det kan ligne en rundrejse, men hvis man reelt er fraflyttet Danmark, så kan det da ikke komme Danmark ved, hvor jeg er, udover når jeg skal have nyt pas?

Men det kan være, at jeg har uret, men så er det da helt ude i hampen.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Robert har nok ret. Du er trods alt ikke 'ejet' af staten Danmark selvom det kan føles sådan, men de nuværende internationale skatteregler er ikke gearet til den moderne type vagabond. Det skal nok komme.

Angående det rent praktiske om at åbne virksomhed i Hong Kong, så er det meget simpelt. Book en billet med AirAsia derover og hotel i 2 dage. Gå til en af de mange jurister/revisorer der tilbyder virksomhedsregistrering. Det koster ca. 5000 kr. Så skal du have en lokal som sektretær eller noget i den stil, det betaler du dig fra hos samme revisor/jurist. Du skriver under på papireren og tager så tilbage til BKK. 14 dage efter skal du tilbage og underskrive noget mere og så er du klar. Du kan også købe et allerede eksisterende firma og så går det hurtigere.

Derefter indrapporterer du gennem samme en gang om året. Der er 0% i skat for indtjening tjent uden for Hong Kong så længe du ikke bor der og selv om du boede der er der max 15% indkomstskat.

Jeg har kun kendskab til Jumpstart Offices i Hong Kong, men de kan klare alt dette for dig.

Du kan så evt. supplere med et firma i Thailand og bruge det som base (ejet af dit HK) eller som subsidiary eller diverse andet. Det koster omkring 10-15K.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Robert

Ved fraflytning fra Danmark melder man flytning til kommunen og samtidig skal der indsendes en særlig blanket til SKAT, hvor man oplyser om der ejes aktier, opretholdes bolig mv.

På den baggrund laver SKAT en afsluttende ansættelse og hvis man ikke har andre værdier i DK er man fri af dansk beskatning. Ligesom man ikke er forpligtet til at fortælle SKat hvor i verden man er henne.

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Det er muligt, men jeg har aldrig udfyldt en blanket, men jeg udrejste også for knap 13 år siden, så meget kan være ændret.

Men jeg er enig i, når man ikke bor i DK, at man, mig bekendt, ikke har pligt til at oplyse, hvor man bor, hvis man ikke lyster.

Hilsen, Robert

Henrik Koudahl:
Ved fraflytning fra Danmark melder man flytning til kommunen og samtidig skal der indsendes en særlig blanket til SKAT, hvor man oplyser om der ejes aktier, opretholdes bolig mv.

På den baggrund laver SKAT en afsluttende ansættelse og hvis man ikke har andre værdier i DK er man fri af dansk beskatning. Ligesom man ikke er forpligtet til at fortælle SKat hvor i verden man er henne.

Fra Dublin
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Angående det rent praktiske om at åbne virksomhed i Hong Kong, så er det meget simpelt. Book en billet med AirAsia derover og hotel i 2 dage. Gå til en af de mange jurister/revisorer der tilbyder virksomhedsregistrering. Det koster ca. 5000 kr. Så skal du have en lokal som sektretær eller noget i den stil, det betaler du dig fra hos samme revisor/jurist. Du skriver under på papireren og tager så tilbage til BKK. 14 dage efter skal du tilbage og underskrive noget mere og så er du klar. Du kan også købe et allerede eksisterende firma og så går det hurtigere.

Tak for info. Det er også hvad jeg har læst mig frem til; dejligt at få det bekræftet hos andre.

Nu skal jeg bare finde ud af, hvordan jeg betaler min personlige skat andetsteds, uden rent faktisk at bo der fast. Jeg tror du har fuldkommen ret i, at de internationale skatteregler ikke er særlig fleksible, på det her punkt.

Heldigvis har jeg gennem denne tråd fået kontakt til nogle revisorer, - en af dem sjovt nok også her i Thailand - som jeg kan få noget viden ud af.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hypotetisk spørgsmål

Hvis man har et hus i Danmark, som man meget gerne vil beholde - til sin alderdom? Så kan man ikke blive fri for skattetrykket i .dk? 

Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tom Frank Christensen:

Hypotetisk spørgsmål

Hvis man har et hus i Danmark, som man meget gerne vil beholde - til sin alderdom? Så kan man ikke blive fri for skattetrykket i .dk? 

Jo hvis det er lejet ud på en uopsigelig lejekontrakt i min. 2 år. Når den udløber efter 2 år, kan du selvfølgelig godt leje det ud igen til nogle andre i yderligere 2 år. 

Hovedreglen er at du ikke må have en fast helårsbolig i Danmark, som du har råderet over, men hvis du dermed lejer den ud, så er det problem løst. I nogle tilfælde kan du dog godt få lov at beholde boligen og stadig flytte ud (kender en som har det setup), men det kræver nok en godkendelse/bindende svar fra Skat. Som tidligere nævnt så går hele øvelsen ud på at se, hvor du har dine primære livsinteresser, hvor din faste bopæl selvfølgelig er en faktor...

Fra København
Tilmeldt 6. Apr 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det her er ikke rigtigt. Der er ingen skattepligt til Hong Kong, uanset om man bor der eller ej, dersom indtægten ikke direkte eller inddirekte hidrører en Hong Kong source of income, hvilket vil sige, at al indtjening for hvilket kan siges ikke er tjent på en i HK boende person (fysisk såvel som juridisk) er skattefri.

Trækker du derimod pengene ud af dit HK-selskab som løn, bliver du beskattet af det i OP TIL 15%. HK har ingen kapitalindkomstbeskatning, herunder heller ikke udbytte -og avancebeskatning. Du kan derfor udbetale et minimalt beløb til dig selv i løn, som efter alt at dømme bliver beskattet med 8%, hvorefter du kan trække resten ud skattefrit i form af udbytte.

...BTW, jeg har læst jura i Hong Kong (HKU) med særlig vægt på netop Skatteret og Selskabsret. Så nok er jeg ikke ekspert. Men lidt bør jeg da vide om det!

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Der er flere, som af uvisse grunde har læst mine indlæg i denne tråd forkert. Jeg får emails fra folk, som vil have hjælp til at oprette selskab i HK; og jeg får emails fra folk, som tilbyder hjælp med at oprette selskab i HK osv.

Sagen er blot sådan, at jeg ikke ønsker at oprette selskab i HK, og at jeg ikke har forstand på det. Jeg har heller ikke brug for det. Desuden har jeg ingen problemer med Skat i Danmark, da jeg som udenlandsdansker er afmeldt på skattevæsenet i Danmark.

Beklager, at jeg ikke har fået besvaret alle emails, men i starten fattede jeg ikke, hvorfor jeg fik disse med henvisning til Amino. Til sidst troede jeg, at min profil var blevet hacket, men det er den ikke. Det er mine indlæg, som på en eller anden vis indgår i en rækkefølge, så de kan misforståes.

Hilsen, Robert

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)