Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

billede rettigheder

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Indlæg ialt: 382
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

jeg skulle ha et photoshoot fornyeligt, og der var en fotograf, som gerne vil være med, og vi blev enige om at han måtte tage billeder af "shootet" behind the scene, og jeg også fik billederne samtidig, men har har givet mig "nogle billeder" som jeg ikke synes om, og jeg må hellere ik ke reddigere i dem, hvilket jeg selvfølgelig er utilfreds over. Nu vil han slet ikke udlevere nogle råfiler ud, så hvad gør man.... han bruger tilgengæld nogle af mine modeller og opsætninger til sit eget brug/portofolio... hvad gør man?

mvh

CRAZY

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01

Overordnet har ham der måtte stå bag og tage billeder jo rettigheden til sine billeder hvis ikke andet på forhånd er specificeret - og at du ikke kan li hans billeder er vel bare surt - OM du kan få stoppet hans brug af modeller og andet er noget der kræver flere oplysninger, men kort sagt - Du skulle ha haft en meget klar aftale omkring rettigheden med både hovedfotograf og han der måtte tage "behind the scenes" om rettigheder og brug - og uden det, så står fotografen nok umiddelbart stærkere end dig.

Har du betalt ham der fik lov til at lave "behind the scenes" noget og hvad er aftalt konkret i den forbindelse?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 04:21

Hej Cookie

Altså denne "amatør" fotograf, ville gerne tage nogle billeder, fordi han manglede lidt i sin portofolio, og vil "lære" lidt og opleve hvordan en photoshoot bliver til, dvs fra start til slut, og vi blev enige om, da han va "ny" at han gerne måtte være med, mundtligt, og at jeg hjalp ham med nogle scener og modeller, som han kunne skyde løs, og at jeg måtte få nogle billeder igen, mundtligt og lidt vennesnak agtigt. Han har intet med hoved fotografen at gøre, som står for selve shootet.

Nu er det sådan, at ham "amatør" fotograf har brugt nogle ove effekter på billederne, som jeg ik bryder om, og der er ik noget rød tråd i de billeder, han aflevere, og jeg må hellere ik redigere i dem, hvilket jeg er utilfreds over, fordi, det han har lavet er lidt for eksperimentere..., ...så jeg fortæller det til ham, at der hverken er rød tråd i det, at der både er sorte hvide, billeder med forskellige effekter på, bredformat og højformat, det hele "sejler" lidt, og jeg ber ham om nogle grundfiler, så jeg selv kan redigere i dem, fx gøre dem alle sort hvide, og en bredformat vinkel, men nu bliver han utilfreds over det, og ik vil udlevere filerne. Tilgengæld bruger han nu disse billeder, til sin egen portofolio (som jeg bestemt ikke synes om) og jeg står der, og har intet fået ud af den vennetjeneste..., aftalen var som sagt mundtligt, og lidt ligesom "du hjælper mig, og jeg hjælper dig", med at komme videre......, jeg skulle dog ha lyttet til min egen instinkt, og sagt nej til ham, og selv taget nogle billeder, det er vel så den lektie til næste gang......

vh

C

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg synes det er unødigt brok. Du har fået det som aftalt - at du så ikke kan lide fotografens stil er en helt anden sag. Det burde have spurgt indtil forinden.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 04:52

Jeg synes ik det er unødigt brok, jeg hjalp ham, og han må gerne hjælpe mig nu, og hvis man ik kan være fleksibel, og lidt large, så har jeg lært min lektie til næste gang.

Det er lidt morsom, at når man spørger om noget, så er man så ydmyg, og tiggende, men når man så selv skal ha noget tilbage, så vender man ryggen til, det er takken

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 05:12

Han er en dårlig ven. Sådan lidt lusket og ikke givende. Jeg synes det er mærkeligt, at han ikke vil give dig originalfilerne. Men du har nok såret hans kunstneriske stolthed.

Aftalen var at han fik lov at fotografere, mod at du fik billeder. Mundtlige aftaler er lige så gode som skriftlige og I er begge enige om hvad aftalen gik ud på.

Værkerne er hans, og han vælger hvordan og i hvilken form han vil distribuere dem. Herunder distribuerer han nogle til dig, som du ikke kan bruge, pga hans efterbehandling. Du kan altså med rimelighed forlange nogle ubehandlede filer, ellers har han ikke opfyldt sin del af aftalen. Du har simpelthen ikke fået det, der var aftalt, det har du gjort gældende overfor ham.

Du har imidlertid også et par andre muligheder.

Har han model releases? For hvis ikke, så kan modellerne jo mene noget, og fx sige at de ikke vil være på hans hjemmeside. De kan bruge de dårlige effekter som grund, og sige at det ødelægger deres muligheder for at få andet modelarbejde, hvilket det gør.

Har han en property release? for så kan ejeren af ejendommen jo mene noget.

Model release vinklen er nok den bedste.

Så du kan da godt lægge lidt pres på ham:

aftalen ikke opfyldt af ham. aftalebrud

så gælder den heller ikke fra din side, og du vil ikke have, at han bruger billeder af din ejendom (baggrunden i billedet)

modellerne vil ikke være på hans billeder (de vil ikke offentliggøres af ham)

Det kan du gå direkte i retten med, eller du kan sende ham en take down notice.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 05:19

Måden at gøre det på, er nok at sige til ham, at han ikke har holdt sin del af aftalen, og hvis ikke han sender dig originalfilerne, så vil du sende ham en take down notice og et krav.

Så kan du krydre lidt med model og property release snak. Emails er godt, og de kan printes ud til senere brug.

Hvis det så ikke virker, tager du ham i retten for aftalebrud, og du vinder, hvis du kan dokumentere, at han ikke har leveret.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Aug 12
Skrevet kl. 06:28

Tak Jens, tak for disse oplysninger.

Det er meget muligt jeg har prikket lidt til hans kunstneriske arbejde, men jeg er bare hudærlig, og han burde tage det som en vejlende råd, og som konstruktiv kritik for hans arbejde og se lidt fremadrettet. Hvis man ik er large nok til det, så har man sgu et problem.

Jeg skal se, hvad jeg kan gøre de kommende dage med lidt "vennesnak", ellers må jeg bruger den lidt hårde tone, hvad jeg ikke er så god til .....

mvh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)