|
Jeg har rettet en forespørgsel til min a-kasse om betingelserne for at starte selvstændig virksomhed, når man er på efterløn.Jeg spurgte: Sædvanligvist bruger man tid på forberedelse af forskellig art - længe før virksomheden sættes i drift. Ud over standardsvar og henvisninger til diverse ordninger, hæfter jeg ved følgende i deres svar: Der er en mulighed for at drive en lille virksomhed samtidig med efterløn. Ordningen kaldes '400-timers-ordningen'. Det er nødvendig at bede dig om en udførlig redegørelse for, hvordan virksomheden er drevet og vil blive drevet efter overgang til efterløn. Du bedes udarbejde en redegørelse, hvor alle dine arbejdsopgaver skal noteres og med oplysninger, om hvor mange timer, der bliver anvendt på hver arbejdsopgave. Det er ikke en tilstrækkelig dokumentation, at du laver en erklæring om, at du kan holde dig indenfor rammerne. Som du nok kan fornemme er reglerne desværre ikke særlige lempelige, og det er din opgave at sandsynliggøre, at arbejdstiden i virksomheden kan holdes inden for 400 timer pr. kalenderår. Altså i praksis umuligt, eller hvad? |
det korte svar er, at det er meget vanskeligt at få drift af selvstændig virksomhed til at hænge sammen med efterløn - Hvis ikke du kan få den fagforening som faktisk står for din efterløn til at give dig et OK ud fra din beskrivelse, så tror jeg det er meget vanskeligt. Jeg var til efterlønsmøde i min kones a-kasse, og de sagde lige ud, at det skulle man være klar på var meget svært. Jeg forstår måske ikke, hvorfor man ikke bare skal modregne sit overskud krone for krone under efterlønne - men gik aldrig dybt i det
Lad os gerne høre hvad du kommer frem til. En stråmand vil jo kunne være et meget dyr valg i forhold til den type ydelser, så det var rart hvis det var muligt at give lidt konkrete lovlige anvisninger fra nogen her i tråden
vh
Bliv gratis medlem