Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage et andet firmas moms?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47212
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Ph.:
Håber det giver bedre mening denne gang.
Næh - ingen som helst - men jeg kan jo stå på hovedet. Du mener at sælger sørger for at få 115.000 mere for virksomheden end den er værd - for at ha til at betale momsen som han har modtaget allerede fra sine kunder?

Brian Ph.:
Min historie skulle forstås: Sælger skal have 500.000 for sin virksomhed og køber overtager alle aktiver og passiver. De ved at der kommer en regning på moms på 115.000 om 1 måned. De aftaler at køber smider 615.000 for hele molevitten, og sælger varetager betalingen af momsen. Dermed sikrer sælger sig mod at køber ser stort på de 115.000 på et senere tidspunkt.

Og sælger får så 615.000 kr ind som kan udløse skat i stedet for 500.000 og skal så modregne momsbetaling i sin indtægt?? Nej - momsen skal slet ikke regnes med her synes jeg.

Sælger skal i princippet altid betale momsen - den som påhviler hans selskab? Den moms er kommet ind ved at sælger har lagt moms på sine regninger og han har fået de 115.000 kr som han skal opbevare til moms skal ha dem - Han HAR fået pengene da han solgte, ellers ville han ikke skulle skylde momsvæsenet pengene Hvis køber skulle betale momsen senere (hvad de normalt aldrig skulle da den tilhører sælges CVR) så skulle prisen sættes ned med 115.000 kr og ikke op - for de tog en forpligtelse fra sælger.

Jeg tror du må mene, at køber overtager bankkontoen med de 115.000 "kontanter" der står til moms - men det ville være en ganske unormal handel i mine øjne ved køb af enkeltmandsvirksomhed. De 115.000 står jo også på momskonto som skyldigt og øger derfor slet ikke værdien

Køber beholder bare momsansvaret og regner slet ikke det med i beregning af købssummen for virksomheden?

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 19:34

Jeg tror du må mene, at køber overtager bankkontoen med de 115.000 "kontanter" der står til moms -

Du tager udgangspunkt i at alt allerede står på kontoen. Men hvis køber overtager ubetalte fakturaer for 200.000 som aldrig ender på sælgers konto, hvem får så gavn af dem, hvis køber undgår momsbetalingen?

Min erfaring er at dem der normalvis spørger efter råd herinde, sjældent sælger virksomheder til hundrede eller millioner af kroner i værdi. Derfor drejer det sig om mindre beløb, som vil være meget sure at stå tilbage med, hvis køber løber fra ansvaret.

Men meningen i de her indlæg bliver sovset ind i alt for lange svar. 

Mit budskab er faktisk simpelt: Sørg for at gå med livrem og seler når du afhænder et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed. Hvilken metode der så vælges, er jeg egentlig ligeglad med.

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47212
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44

Brian Ph.:
Du tager udgangspunkt i at alt allerede står på kontoen. Men hvis køber overtager ubetalte fakturaer for 200.000 som aldrig ender på sælgers konto, hvem får så gavn af dem, hvis køber undgår momsbetalingen?
ok - jeg skal nok slutte - men hvem får skade af at ha købt ubetalte fakturaer for 200.000 kr som ikke bliver betalt så momsen kan re-claimes - det er da vist dyrere for køber - men fred

vh

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)