Og sælger får så 615.000 kr ind som kan udløse skat i stedet for 500.000 og skal så modregne momsbetaling i sin indtægt?? Nej - momsen skal slet ikke regnes med her synes jeg. Sælger skal i princippet altid betale momsen - den som påhviler hans selskab? Den moms er kommet ind ved at sælger har lagt moms på sine regninger og han har fået de 115.000 kr som han skal opbevare til moms skal ha dem - Han HAR fået pengene da han solgte, ellers ville han ikke skulle skylde momsvæsenet pengene Hvis køber skulle betale momsen senere (hvad de normalt aldrig skulle da den tilhører sælges CVR) så skulle prisen sættes ned med 115.000 kr og ikke op - for de tog en forpligtelse fra sælger. Jeg tror du må mene, at køber overtager bankkontoen med de 115.000 "kontanter" der står til moms - men det ville være en ganske unormal handel i mine øjne ved køb af enkeltmandsvirksomhed. De 115.000 står jo også på momskonto som skyldigt og øger derfor slet ikke værdien Køber beholder bare momsansvaret og regner slet ikke det med i beregning af købssummen for virksomheden? |
Jeg tror du må mene, at køber overtager bankkontoen med de 115.000 "kontanter" der står til moms -
Du tager udgangspunkt i at alt allerede står på kontoen. Men hvis køber overtager ubetalte fakturaer for 200.000 som aldrig ender på sælgers konto, hvem får så gavn af dem, hvis køber undgår momsbetalingen?
Min erfaring er at dem der normalvis spørger efter råd herinde, sjældent sælger virksomheder til hundrede eller millioner af kroner i værdi. Derfor drejer det sig om mindre beløb, som vil være meget sure at stå tilbage med, hvis køber løber fra ansvaret.
Men meningen i de her indlæg bliver sovset ind i alt for lange svar.
Mit budskab er faktisk simpelt: Sørg for at gå med livrem og seler når du afhænder et I/S eller en enkeltmandsvirksomhed. Hvilken metode der så vælges, er jeg egentlig ligeglad med.