Firmaet har fungeret som et I/S de sidste 1,5 år, og først omdannet til ApS for 2 mdr siden. Kan man købe deres aktiver og overføre dem til et nyt selskab, uden det bliver alt for bøvlet, hvad sker der så med momsen?
Sælgerne hæfter personligt solidarisk frem til stiftelsen af et ApS - og fra den dato hæfter selskabet en evt køber af anparterne for momsen
Umiddelbart burde det vel betyder, at deres I/S er stiftet en gang i maj - og de må så være ansvarlige for al moms frem til udgangen af det kvartal (eller halvår men det er jo i alle fald - frem til stiftelsen i Maj - og derefter er det det nye ApS der hæfter - formentlig frem til i første omgang 2 kvartal - som bør være indberettet og til at se, og dernæst fra 1/7 og frem til din overtagelse, som også bør være til at se tydeligt.
Jeg synes du skal ha en revisor ind over, for bare det at skulle overveje hvem der hæfter for momsen lyder ikke rart. Normalt vil de vel ha kvartalsmoms som ApS og ha indberettet efter 30/6 men nok ikke betalt momsen endnu - men det skal jo fremgå helt tydeligt hvad deres ApS har af momspligt - ud fra de regnskaber som du bør ha fuldt check på, inden du køber anparter i et ApS - og hvis du er nervøs for momsen, hvad andet er der så, kreditorer, ansatte, told og hvad ved jeg.
Jeg ville ha fuldt check på det inden et køb, og virker det som rod at få check på det, så ville jeg absolut ikke købe anparter, men højst aktiver. Du bør ha en revisor eller lignende til at være DIN mand, og jeg tror som også de vil ha fordel af det af hensyn til deres skat ved salget - når har de afsluttet deres I/S midt i året - så de har den del klart med regnskab og kan selvangive som personer til den tid - og er der noget skat i den anpartskurs de vil sælge til dig for (goodwill - overværdi/underværdi eller whatever)
vh