Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage et andet firmas moms?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Lad os sige, hvis jeg overtager et andet firma pr. 01 aug 2013, og firmaet stadig mangler at betale 1xx.xxx for 6 mdrs moms her til september, er det så mig der skal hæfte for det, hvis jeg køber firmaet eller er det kun hvis jeg overtager anparterne i ApS og I/S.

Er der nogen vej udenom?

Mvh 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 793
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 17:24

Det kommer an på hvordan jeres kontrakt udformes.

Men hvis du overtager et ApS, vil det som regel inkludere både indtægter og udgifter. Ellers skal du specifikt købe deres aktiver og overføre dem til et nyt selskab.

Men hvis du har købt og underskrevet for hele molevitten, er det ikke muligt at "tørre den af" på de tidligere ejere.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:28

Firmaet har fungeret som et I/S de sidste 1,5 år, og først omdannet til ApS for 2 mdr siden. Kan man købe deres aktiver og overføre dem til et nyt selskab, uden det bliver alt for bøvlet, hvad sker der så med momsen?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:43

Hvis du overtager et enkeltmandsfirma får dette nyt momsnummer og det er i princippet sælger der hæfter for momsen. Selvom det aftales med køber at denne indbetaler momsen er sælger stadigvæk ansvarlig for at det sker.

I et ApS er det selskabet som er ansvarlig for momsen indbetales.

Ved et i/s er der solidarisk hæftelse. Selvom en person udtræder hæfter han stadigvæk solidarisk for den moms der er oparbejdet mens man var medejer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47205
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:05

mackhaidang:
Firmaet har fungeret som et I/S de sidste 1,5 år, og først omdannet til ApS for 2 mdr siden. Kan man købe deres aktiver og overføre dem til et nyt selskab, uden det bliver alt for bøvlet, hvad sker der så med momsen?

Sælgerne hæfter personligt solidarisk frem til stiftelsen af et ApS - og fra den dato hæfter selskabet en evt køber af anparterne for momsen

Umiddelbart burde det vel betyder, at deres I/S er stiftet en gang i maj - og de må så være ansvarlige for al moms frem til udgangen af det kvartal (eller halvår men det er jo i alle fald - frem til stiftelsen i Maj - og derefter er det det nye ApS der hæfter - formentlig frem til i første omgang 2 kvartal - som bør være indberettet og til at se, og dernæst fra 1/7 og frem til din overtagelse, som også bør være til at se tydeligt.

Jeg synes du skal ha en revisor ind over, for bare det at skulle overveje hvem der hæfter for momsen lyder ikke rart. Normalt vil de vel ha kvartalsmoms som ApS og ha indberettet efter 30/6 men nok ikke betalt momsen endnu - men det skal jo fremgå helt tydeligt hvad deres ApS har af momspligt - ud fra de regnskaber som du bør ha fuldt check på, inden du køber anparter i et ApS - og hvis du er nervøs for momsen, hvad andet er der så, kreditorer, ansatte, told og hvad ved jeg.

Jeg ville ha fuldt check på det inden et køb, og virker det som rod at få check på det, så ville jeg absolut ikke købe anparter, men højst aktiver. Du bør ha en revisor eller lignende til at være DIN mand, og jeg tror som også de vil ha fordel af det af hensyn til deres skat ved salget - når har de afsluttet deres I/S midt i året - så de har den del klart med regnskab og kan selvangive som personer til den tid - og er der noget skat i den anpartskurs de vil sælge til dig for (goodwill - overværdi/underværdi eller whatever)

vh

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:06

Ved salg af I/S og enkeltmandsvirksomheder ser jeg en fordel i at momssummen indregnes i salgsprisen. Så er sælger(e) sikker på at han/de ikke ender med en lille økonomisk lussing igen senere.

Så hvis salgsprisen ligger på 500.000 og der er negativ moms på 115.000, så tilføjes det blot summen, så det ender på 615.000 kr.

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28

Brian Ph.:
Ved salg af enkeltmandsvirksomheder ser jeg en fordel i at momssummen indregnes i salgsprisen
Ved en enkeltmandsvirksomhed sker der jo ikke salg af CVR og momsnummer - der kommer jo nyt nummer, så man kan vel ikke købe moms tilgodehavendet så simpelt, for pengene går i faldet negativ moms automatisk ind på sælges konto - eller tager jeg fejl?

I dette fald var det vel også modsat spørgsmål, hvis selskabet skylder moms - hvor man så skulle reducere prisen, men sælger vil jo være personligt ansvarlig for at momsen betales i hans CVR nr og hvis det nye selskab (her et aps) ikke indbetaler men bare glæder sig over prisnedslaget, vil sælger vel stå som ansvarlig overfor moms "væsenet", så jeg ser ikke rigtigt det fungere så let for en enkeltmandsvirksomhed 

Vigtigst af alt må dog i alle fald være, at køber har fuldt overblik over regnskabet, inkl. moms hvis han køber anparter

vh

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 18:36

Brian Ph.:
Ved salg af enkeltmandsvirksomheder ser jeg en fordel i at momssummen indregnes i salgsprisen
Ved en enkeltmandsvirksomhed sker der jo ikke salg af CVR og momsnummer - der kommer jo nyt nummer, så man kan vel ikke købe moms tilgodehavendet så simpelt, for pengene går i faldet negativ moms automatisk ind på sælges konto - eller tager jeg fejl?

Bruger jeg en forkert betegnelse? For jeg tænker på den moms virksomheden skal indbetale til skat, når salgsmoms overstiger købsmoms.

Venligst

Brian Phillip

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:53

Brian Ph.:
Bruger jeg en forkert betegnelse? For jeg tænker på den moms virksomheden skal indbetale til skat, når salgsmoms overstiger købsmoms.
i mine øre når du skrev:

CITAT: Så hvis salgsprisen ligger på 500.000 og der er negativ moms på 115.000, så tilføjes det blot summen, så det ender på 615.000 kr.

så må det være negativ moms = moms virksomheden skal ha tilbage - for at det skal give fornuft?

Der sker vel bare det, at den moms der skal betales tilbage indgår på sælges konto da den jo er knyttet til hans CVR og det nummer kan de nye ikke overtage og automatisk få fat i de 115.000 kr som de, som jeg læser forslaget, har betalt for - de vil derfor kunne ha rod ud af det som minimum - for at få de 115.000 der kom tilbage?

Hvis det er den moms virksomheden skal indebetale når salgsmoms overstiger købsmoms så giver det jo som jeg ser det slet ikke mening at køber skulle betale 115.000 kr mere for virksomheden - så skulle de vel ha betalt 115.000 kr MINDRE - hvis de forpligtede sig til at indbetale den moms der skal indbetales?

Problemet er bare, at HVIS de så i det nye ApS IKKE indbetaler momsen, så vil sælger i første omgang stadigt hænge på de 115.000 kr - som han havde givet i afslag, men som han nu alligevel skaf af med til momssefar. Han ville kunne ha regres mod køberen der ikke betalte, men besvær er det jo så.

vh

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 19:01

Cookie:
så må det være negativ moms = moms virksomheden skal ha tilbage - for at det skal give fornuft?

Sikker lange svar du sender afsted Smile

Min historie skulle forstås: Sælger skal have 500.000 for sin virksomhed og køber overtager alle aktiver og passiver. De ved at der kommer en regning på moms på 115.000 om 1 måned. De aftaler at køber smider 615.000 for hele molevitten, og sælger varetager betalingen af momsen. Dermed sikrer sælger sig mod at køber ser stort på de 115.000 på et senere tidspunkt.

Håber det giver bedre mening denne gang.

Venligst

Brian Phillip

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)