I stedet for bøger om de få iværksætter der har stor succes, kunne jeg godt tænke mig at læse en bog om alle de virksomheder det går galt for. Findes det ? |
Det gør der da, der er i hvert fald en bog som Brand Failures: the truth about the 100 biggest marketing mistakes, som fortæller om beslutninger og udtalelser der har været med til at knække virksomheder. Det hele udlægges som marketingbeslutninger, men meget af det er ledelsesbeslutninger der ender anderledes end beregnet. Her kan du blandt andet læse om New Coke, smykkefirmaet der går konkurs på grund af en enkelt udtalelse fra chefen med mere. En herlig bog som jeg i sin tid lånte på Odense bibliotek og hurtigt kværnede.
Og mener også at der udkom en bog om avisen "Dagen", mener den hedder "Ingen kender dage", om virksomhedens nedtur. Men har aldrig læst den,
Og når vi er ved virksomheder der ikke når at komme i gang for alvor så er der en der hedder BooHoo om Boo.com der var udset til at blive en af internettets største successer, men som brændte penge af hurtigere end sheiker i premier league, og derfor gik på røven med et brag. En spændende beretning fra dotcom dagene før boblen, hold kæft det var vildt hvor mange penge der kunne samles, og et setup de byggede op fra starten.
De to af bøgerne er godt nok på engelsk, men hvis du kan klare det, så kan de nok findes okay billigt på amazon.co.uk