Goddag Jeg har hørt rygter om at der inden for musikbranchen findes en 70-års regel. Altså; 70 år efter at kunstneren er død, er der ikke længere nogle der kan kræve at de har ophavsret til musikken og derfor er musikken frit tilgængelig til brug til alle mulige formål — kommercielle som ikke kommercielle. Er det rigtigt forstået? Jeg har ligeledes også hørt rygter om at man frit kan sample fra alle verdens stykker musik, så længe man holder det under 10 sekunder. Har jeg misforstået noget her? Jeg spørger fordi jeg selvfølgelig har noget gammelt musik jeg godt kunne tænke mig at sample fra, men jeg ved ikke helt om jeg må. Og hvis man nu godt 'må' — om der så findes ét eller andet juridisk smuthul for KODA / Pladeselskaberne etc. etc. der kan gøre at de kan komme rendende og kræve billioner af dollars for at jeg har siddet og hygget mig med at låne lidt hist og snuppe lidt pist. (Og ja; det skal bruges til et officielt formål, der måske på sigt kan blive kommercielt.) / Brokop |
http://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik - har aldrig hørt man skulle måtte sample eller remixe op til 10 sek - så den må andre svare på, jeg mener nej. Koda og Gramex kan være gode til at svare dig på de konkrete musikstykker
vh