Hvis det virkelig er så godt
Systemet er et af de stærkeste open source systemer jeg længe har set. Bag systemet er der en professionelt virksomhed som konstant udvikler på det. Samtidig har de været gode til at adskile brugerudvikling og core udvikling.
Men som med så mange andre ting så er der også en bagside af medaljonen. Systemet er for det første meget tungt, det kan ikke kører ordenligt på de små webhoteller, og teamet bag anbefaler faktisk en dedikeret server til driften af shoppen. Hvilket alt andet end lige vil øge den månedlige udgift i forhold til andre systemer.
Der findes dog webhoteller det kan køres på, og så længe man ikke har mange tusinde produkter og mange tusinde kunder om dagen så kan det godt lade sig gøre.
Er der ikke nogle SEO-mennesker herinde som ved noget om Magento?
Magento teamet skrev i starten at deres system var 100% SEO venligt, hvilket de hurtigt fik tæsk for. Ligesom med alle andre systemer jeg har set så er det ikke 100% SEO venligt, der har i starten været nogle ret store fejl omkring dublicate content, og problemerne er ikke helt løst endnu. Du kan dog godt sætte det op til ikke at have så meget dublicate content.
Udover det så er systemet ret SEO venligt, der er indtækt H tags, flot ren kode, unikke title og metatags og andre finesser der gør den tekniske SEO del ganske god.
Til dem der overvejer at skifte fra Oscommerce til magento, så findes der et modul til dette - Men forvent en del timers arbejde i at ændre, tjekke og redigere de produkter der bliver importeret over. Især hvis man benytter sig af attributter.
Jeg kender desværre ikke til nogle danske webshops der drives af en magento endnu, men mange store internationale shops er gået over til magento. Det jeg ser er, at det er ganske få der anvender magentoen som den er, men de fleste virksomheder benytter grundbasen i magentoen der er stærk, og udviklingsvenlig og så tilpasser til deres egne behov.