Hej alle aminoer. Det er mit første indlæg her, og jeg vil vente med spænding på jeres (forhåbentlige) respons :) Jeg skal starte egen virksomhed, hvor jeg skal importere håndværk - primært tekstiler i form af tæpper, puder og skind til boligen. Tingene produceres af mayaindianske kvinder, og når du køber et produkt hos min virksomhed, vil du også kende historien bag det, da en stor del af konceptet er 'storytelling'. Ideen er baseret på en form for kombination af sponsorat og fairtrade. Nå, men nok om det! Det som jeg egentlig bekymrer mig for er, hvor meget jeg ville skulle betale i moms og told ved import!? Min plan er, at skulle afsted d.1 oktober. Jeg vil gerne købe et stort lager ind, og har allerede en kontakt som kan hjælpe med forskellige shipping muligheder. Jeg har bare brug for at vide sådan cirka hvad jeg skal regne med at betale i moms og told. Beregnes det udfra beløbet jeg har købt ind for, vægt eller den forventede salgspris? Det er måske let tilgængelig viden for nogle af jer - men jeg er fuldstændig grøn på det her område. Desuden sidder jeg i Norge lige nu, og har derfor ikke mulighed for at tage en snak med SKAT. :) Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe! Vh Anna |
Told beregnes udfra varens pris + transportomkostningerne til EU.
Det er umuligt at svare på hvad toldsatsen på dine vare er, da det afhænger af vares art / materialer samt oprindelsesland. Moms betales ikke ved import men indregnes i dit momsregnskab.
En forudsætning for import er at du er moms samt importør registreret.
Mvh
Ravn