Alt hjælp, information og gode råd til moms, registrering, skat, regnskab, revisor, selvangivelse, CVR, etc. søges, og en "trin for trin"-guide ville være super.
Allerførst skal du sætte dig ned og finde ud af dine udgifter. her er hvad du skal tage med i dine beregninger.
1. Brændstof pr. dag hvor mange km regner du med at komme til at køre. (Kurer skal du regne med 300-500km om dagen)
2. vægtafgift på bilen
3. Rep. af bilen
4. Gods forsikringer. (Her skal du ringe rundt men tror ikke du få nogen gods forsikring under 25.000kr om året) Nogle firmaer har det der hedder kollektiv gods forsikring.
5. forsikring på bilen
6. telefon internet papir osv.
Når du har sat det op skal du også tænke på en løn til dig selv. her skal oveveje hvor lidt du kan leve for. Altså hvad har du idag af faste udgifter.
Så er du ved at komme så langt at du næsten kan starte dit firma.
du skal blive enig vil du havde enkeltmands eller selskab forskellen er på enkeltmands og selskab er
Enkeltmands firma efter du personligt for alt gæld med personlig formue
Selskab der hæfter du kun for det du har indskyldt i selskabet. ApS = 80.000kr (er ved at blive lavet om i 2013 til 50.000kr) A/S = 500.000kr
Hvis du vil havde et enkeltmands firma skal du ind på http://webreg.dk her skal du trykke start firma. og følgevejledningen. Ved enkeltmands firma skal du indgive moms hvert kvartal. ( JAnuar, April, Juli, Oktober) der ikke krav om revisor. ved enkeltmands firma. men du får hvert år det der hedder en Udvidet selvangivelse og her vil jeg KRAFTIGT anbefalde at du bruger en revisor.
Hvis du skifter et Selskab. skal du havde fat i Advokat og Revisor. Advokaten hjælper med at lave stiftelsedokument og vedtægter. Revisoren sætter sit stempel på papirerne hvis du f.eks indskyder værdier (her kan bil computer osv, indskydes) MEN tag en snak med en Revisor (mange tilbyder 1times gratis rådgivning)
Med moms gælder samme regler som enkeltmand skal indgives hvert kvartal. her får du en alm selvangivelse ligesom du har idag.
et selskab skal betale selskabsskat som idag er 25% (kan være det bliver sat ned eller ændres) skatten skal betales af overskud når du har trukket alle udgifter fra. Et ApS kan vælge revisorpligt eller ej. men vil KRAFTIGT anbefalde at bruge en revisor til at lave selskabets regnskab. Da det kræver en del indblik i erhvervs økonomi. men du kan lave forskellige aftaler så det bliver billigere at få lavet regnskab.
Håber det hjalp dig lidt
Du er velkommen til at skrive hvis du har nogle spørgsmål, ikke at vi kan svare på alle men kunne være vi kunne hjælpe eller sende dig viderer
Go´ weekend
Hr. Hansen