Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance og skat over og under 18

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Nu har jeg prøvet at finde ud af hvordan jeg håndterer skat i et stykke tid, men de har jo ikke ligefrem gjort det nemt at finde ud af. Situationen er den at jeg i øjeblikket er 17 år og studerer på en ungdomsuddannelse og som fritidsarbejde, arbejder jeg freelance med at lave hjemmesider.

Jeg har læst nogle indlæg fra nogle flinke Amino'er, og kan forstå at både jeg og firmaerne, der hyrer mig, skal indberette til skat, og at jeg skal forskudsopgøre det. For at gøre det så nemt som muligt, havde jeg tænkt mig at lægge 10% til side og så lave min forskudsopgørelse så sent som muligt. Hvornår er det?

Derudover har jeg ikke helt forstået, hvad jeg skal indberette min løn som (a-skat, b-skat osv., men det er der vil ikke noget, der hedder når jeg er under 18?). Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg bliver 18?

Jeg har allerede lavet nogle hjemmesider, men jeg tror ikke dem, jeg har lavet dem for, har været opmærksomme på skat. Jeg kan forstå at de skal have mit CPR-nr., som jeg ikke har skrevet på mine første fakturaer. Jeg bør vil gøre dem opmærksomme på at de skal indberette det? Kan jeg bare sende dem mit CPR-nr. på mail eller skal jeg sende en ny faktura?

Håber der er nogen, som kan hjælpe :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13

Emil Kjær Eriksen:
For at gøre det så nemt som muligt, havde jeg tænkt mig at lægge 10% til side og så lave min forskudsopgørelse så sent som muligt. Hvornår er det?

så sent som ca 1/10 for at være sikker på at du får en B skatte opkrævning og undgør ekstra rente og strafrente for først at betale næste år. Du kan ændre forskud så ofte du vil, frem og tilbage

Emil Kjær Eriksen:
Derudover har jeg ikke helt forstået, hvad jeg skal indberette min løn som (a-skat, b-skat osv., men det er der vil ikke noget, der hedder når jeg er under 18?). Er der noget jeg skal være opmærksom på, når jeg bliver 18?

Ja de former er slet ikke aldersafgjorde - og du vil normalt skulle indberette som bidragspligtig B indkomst

Emil Kjær Eriksen:
Jeg har allerede lavet nogle hjemmesider, men jeg tror ikke dem, jeg har lavet dem for, har været opmærksomme på skat. Jeg kan forstå at de skal have mit CPR-nr., som jeg ikke har skrevet på mine første fakturaer. Jeg bør vil gøre dem opmærksomme på at de skal indberette det? Kan jeg bare sende dem mit CPR-nr. på mail eller skal jeg sende en ny faktura?

Problemet er nok mest deres i virkeligheden hvis bare du selv opgiver det korrekt - men du kan da godt be dem om at huske at angive som bidragspligtig b indkomst (gruppe 05 i deres indberetning) - så vil det automatisk fremgå af din årsopgørelse

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jun 13
Skrevet kl. 23:44

Mange tak for hjælpen! Det besvarede jo alle mine spørgsmål :-)

Tilmeldt 28. Jun 13
Skrevet kl. 14:55

Nu bliver jeg 18 her den 15. august, og har derfor et par ekstra spørgsmål. Jeg er i øjeblikket i gang med noget freelance arbejde, som jeg har været i gang med i et stykke tid, men jeg har endnu ikke fået betaling. Jeg har en fornemmelse af at jeg skal betale skat, hvis jeg ikke får min betaling inden d. 1 august - er det rigtigt? Ville det ikke være smartest at få udbetalt for det arbejde jeg har lavet indtil videre, før jeg bliver 18?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17

jeg kan ikke se det gør nogen som helst forskel, skatten er den samme om du er 18 eller under 18 - og den samme om du har virksomhed eller ikke, hvis du skal kunne bruge pengene, så er skatten den samme og betales indberetningspligt den samme.

Det er jo også samme skatteår - og overordnet kunne skatten også være ud fra hvornår du har tjent pengene og ikke hvornår du fik dem, men det kunne føre til et lille råd om, at få pengene efterhånden som du udfører arbejdet og ikke efter lang tid når alt er færdigt, for det skaber jo risiko for, at de der bruger dig, ikke kan betale alligevel
vh

Tilmeldt 28. Jun 13
Skrevet kl. 19:32

Mange tak for svaret!

Cookie - John Hannover:
skatten er den samme om du er 18 eller under 18

Jeg har da frikort når jeg er under 18, og ikke når jeg er over?

Cookie - John Hannover:
Det er jo også samme skatteår - og overordnet kunne skatten også være ud fra hvornår du har tjent pengene og ikke hvornår du fik dem, men det kunne føre til et lille råd om, at få pengene efterhånden som du udfører arbejdet og ikke efter lang tid når alt er færdigt, for det skaber jo risiko for, at de der bruger dig, ikke kan betale alligevel

Tak, så fik jeg det på plads :) Jeg kender heldigvis dem, jeg laver arbejdet for ret godt, men tak for rådet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
frikort har intet med alder at gøre. Det hænger sammen med dit personfradrag og alle har den type fradrag, det er ikke en fredning af umyndiges indtægt - samme skat fra 0 år og op for samme type arbejde. Dit frikort udløber ikke ved 18 men gælder for hele 2013. Du skal registrere din indtægt men hvis den for hele 2013 er mindre end frikortet, så skal du ikke betale alm. skat men dog AM bidrag på 8% (også kaldet bruttoskat) lige fa kr 1 og op. Du kan bare registrere det i dit forskud i skat.dk så ser du præcist hvad der sker
Venlig hilsen

Tilmeldt 28. Jun 13
Skrevet kl. 19:41

Det anede jeg ikke. Det var da en god nyhed :) 

Cookie - John Hannover:
Du kan bare registrere det i dit forskud i skat.dk så ser du præcist hvad der sker

Nå ja, det kan jeg da bare gøre. Tak for tippet og mange tak for hjælpen!

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)