Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt hjælp til valg af NAS

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil lige smide mit besyv med her i tråden :)

Alle de store NAS-løsninger kan det, du efterlyser. Jeg har gode erfaringer med Synology, der fx har en dropbox-lignende feature, der synkroniserer mapper på computeren med NAS´en i real time.

Når du køber en NAS, så vil jeg anbefale dig at fremtidssikre den lidt. Det kan godt være, at du ikke har brug for så meget plads lige nu, men det kan du sagtens få brug for i fremtiden. Desuden skal du tænke på sikkerhed ved datatab. Hvis du har data liggende 2 steder, er det tilstrækkeligt for de flestes behov (tænk dog hvad du gør i tilfælde af brand/tyveri), men hvis din NAS vokser sig stor, har du måske ikke plads til at have data liggende 2 steder, men må nøjes med kun at have det liggende på NAS´en.

Derfor anbefaler jeg altid, at man køber en NAS med plads til 3 diske. Det giver mulighed for at køre RAID 5, som i min verden er den bedste måde at sikre sig mod datatab på. Data bliver fordelt ud over 3 diske, og hvis en disk fejler, så kan NAS´en ud fra de 2 resterende diske genskabe data, blot du skifter den ødelagte disk ud med en ny af samme model som de øvrige. Du kan altså bruge hele pladsen på alle dine diske til backup, og skal ikke afsætte halvdelen af diskene til mirroring for at få samme sikkerhed.

Prisen er selvfølgelig også herefter.

Mht. til valg af diske, så er Western Digitals Red-serie formentlig de bedste diske til NAS. Green-serien er dog også fin, og den bruger jeg selv.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder smart med 3 diske (uden jeg forstår, hvordan i alverden det kan lade sig gøre Smile) - men jeg synes det er ret overkill til mig. Jeg bruger ikke særlig meget plads, og det er sjældent hjemmesider fylder ret meget - det er kun billeder, der trækker.

Derfor tror jeg, at jeg vil nøjes med 1 TB i starten og så bare køre med en disk. Har jeg brug for RAID kan jeg købe en mere, og hvis jeg skal bruge endnu mere plads, kan jeg bare købe nogle større diske. Jeg regner ikke med at skulle få brug for mere end 1 TB i løbet af de næste mange år, og hvis det skulle ske, vil jeg hellere have sparet pengene nu og så købe noget ny teknologi til den tid.

Men mange tak for dit svar.

Jeg har dog et spørgsmål tilbage: hvordan vil I anbefale man sikrer sig mod tyveri/brand? Jeg tjekkede lige backupbox, og jeg kan se, det bliver halvdyrt at skulle kunne tage backup af en NAS - til trods for det er ekstremt billigt med det almindelige backup. At købe 2 NAS servere er ikke en mulighed, det er for dyrt og besværligt.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

For at sikre dig mod tyveri og brand og lign., så er du nødt til at have data liggende fysisk på to forskellige lokationer. Det kunne fx være en harddisk eller to hos en ven, som du så opdatere en gang om måneden eller lign. ved at sætte disken til din NAS og synkronisere den. Det er ligesom en forsikring - de fleste får aldrig brug for den, men hvis man gør, er det rart at have den. Det kommer selvfølgelig meget an på, hvor vigtige dine data er.

Vigtige dokumenter og lign. kan du synkronisere til en sky som Dropbox, Google Drive eller Skydrive. Du kan også prøve den nye tjeneste MEGA (https://mega.co.nz) hvor du får 50 GB plads og dine data krypteres.

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja okay - så vigtige er mange af tingene heller ikke, da de vigtige som du selv nævner ligger i dropbox. Men hvis det er nemt at spejle en NAS til en ekstern harddisk har mine forældre en, som ligger i en anden bygning - og den kan vi bare bruge til at tage backup af NAS'en med jævne mellemrum.

Det fede ville bare være hvis det kunne foregå online og automatisk - ligesom backupbox fx tilbyder, jeg synes bare 85 kroner om mdr. er lige i overkanten.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det skal foregår online og automatisk, så er du nødt til at sætte en NAS op i den anden ende også :)

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Backupbox er en god løsning for at tage backup af ens NAS :P man får sikkert aldrig brug for det Wink

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)