Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg er medieliderlig

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminos

For nylig fandt jeg ud af at DR søgte nogle mænd mellem 20 og 40 år, hvoraf en af dem skulle være iværksætter med mellem 5 og 10 ansatte. Det skulle bruges til et eksperiment i stil med big brother. Man skulle bruge 9 dage sammen med de andre udvalgte, og ville blive stillet over for en masse udfordringer. Jeg tænkte at det var en glimrende mulighed for at eksponering. Vi får jo hele tiden at vide at det gælder om at finde alt den gratis presse omtale overhovedet muligt. Samtidig så kunne det jo være en kæmpe oplevelse.

 

Jeg tilmeldte mig og ventede spændt. Og allerede dagen efter blev jeg kontaktet af en medarbejder fra DR til et lille interview på ca. 20 minutter. Jeg blev spurgt om alt muligt mellem himmel og jord som skulle give DR et billede af hvem jeg er som person. Jeg blev herefter inviteret til en lille casting hos DR allerede i næste uge.

 

Som det sidste i interviewet sagde jeg til medarbejderen at hun havde glemt at spørge mig hvorfor jeg meldte mig til. Da jeg forklarede sammenhænget, fik jeg at vide at det kun var personen de var interesseret i, og der ville ikke blive bragt nogen reference til min virksomhed. Hun spurgte om det havde nogen indflydelse på min lyst til at deltage, og jeg måtte desværre erkende at jeg så nok ikke havde lyst til at bruge 9 dage kun for oplevelsens skyld…..

 

Jeg føler mig egentlig som lidt af en røver, for nu havde jeg jo brugt DR medarbejderens tid på ingenting. Jeg havde lyst til at sige at jeg selvfølgelig stadig gerne ville være med. Men i bund og grund havde jeg kun den skumle bagtanke at få noget eksponering ud af det. Og set i forhold til de 9 dage, så kunne de bruges noget mere konstruktivt til alt muligt andet.

 

Hvis ikke andet, så lærte jeg da det om mig selv. Jeg er medie liderlige, men kun i form af min virksomhed :-)

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg føler mig egentlig som lidt af en røver, for nu havde jeg jo brugt DR medarbejderens tid på ingenting.
Når du har med professionelle spillere at gøre, er de udmærket klar over vilkårene. Om det er en interviewer fra DR, eller et reklamebureau der afgiver et tilbud, er et fedt.

Det vigtige (for mig) er at være ærlig og redelig og melde klart ud. Du fik jo først muligheden for at melde ud ved slutningen af interviewet og da gjorde du det lige ud af posen og har derfor ingen grund til at have dårlig samvittighed.

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Du stiller det op som om din virksomheds brand og dit personlige brand er to separate størrelser. Men sådan behøver det jo slet ikke at være! Faktisk er der mange tilfælde, hvor en mindre virksomheder straks forbindes med indehaveren - og omvendt. I markedsføringen af en vare eller tjenestydelse kan det være formålstjenligt at profilere en stærk personlighed som potentielt har mere "kant" end et eller andet anonymt firmanavn.

Derfor, hvis dine potentielle kunder også tænker dig, når de tænker virksomheden, havde det naturligvis været alle tiders, hvis du var del af DR's eksperiment. Da du har valgt det modsatte. Nemlig total separation og et anonymt firmanavn - Lagerhotel - får selvsagt ikke del af den synergieffekt, der ville kunne opstå.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

John de Summer-Brason:
total separation og et anonymt firmanavn - Lagerhotel - får selvsagt ikke del af den synergieffekt, der ville kunne opstå.

Nemlig. Deltagelse i realityshowet kunne for mig at se have givet flere fordele:

1. Personlig eksponering, som senere ville kunne bruges til at eksponere virksomheden i opfølgende pressearbejde.

2. Netværk i mediebranchen som senere ville kunne aktiveres, når der opstod en mulighed.

3. En fed oplevelse - og det skal man heller ikke kimse ad.

Jeg tror, det var en fejl at takke nej.

Venlig hilsen

Hans

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 43
Fra  NicolePiper Designs Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Ja jeg ville have set på det sådan her.

Richard Branson - Virgin

Mads Clausen - Danfoss

Hr. Møller - Mærsk

Mai Menniche  - Jewlscph

Bjarne Riis - Saxo Tinkoff

Og sådan kan man jo blive ved, det er ofte manden før virksomheden og det tror jeg du kunne have udnyttet hvis du havde valgt at takke ja alligevel, det kan være det ikke er for sent, skynd dig at ring tilbage;)

nyd solen, ringrider fest i Sønderborg i weekenden, der skal networkes når de store kanoner kommer til herrefrokost på mandag!!!

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Alle

Ja måske har i nok ret. Jeg burde jo nok lære af den gode gamle Simon Spies som med sin person forstod at brande sig selv om sin person. 

Jeg må op på hesten igen :-) 

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagerhotel:
Jeg må op på hesten igen :-) 

Yep - og som Jens siger, det er ikke sikkert, det er for sent. Kontakt journalisten og sig "Dut, dut, jeg har fortrudt!" :-)

Hans

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ros til Hans Stokholm for at sætte en lille handlingsplan i punktform.

Som udgangspunkt er der adskillige fordele i at spille med og inkassere den medieeksponering som DR TV kan give.

På den anden side skal man også være sikker på at kunne gøre en god figur, for at kunne inkassere den stærkt øgede eksponering. Og der er det bestemt min erfaring, at ikke alle klarer det lige godt.

Jeg fulgte i sin tid Biker-Jens i forbindelse med hans sidste deltagelse i Robinson-ekspeditionen. Bl.a. fordi han er civiløkonom kørte det på skinner for ham. Men det gjorde det ikke nødvendigvis for de andre deltagere i Robinson. Mens Biker-Jens (der i dag er HR-direktør i Fakta) bl.a. scorede på at lave personlig branding-foredrag sammen med mig, fik de fleste ikke noget kommercielt ud af deres instant-berømmelse.

Det er der givetvis flere grunde til, men hvad der bekymrer mig lidt ved ovenstående - hvis vi taler om at høste fordelene af en kraftig eksponering - er, at du nærmest dyrker begrebet "medieliderlig", som er et følelsesmæssigt begreb,og umiddelbart går fejl af muligheden for kraftig eksponering.

Jeg tænker, hvis du går fejl her; hvor meget fejl kan du ikke gå af andre udfordringer, når kameraet ruller?

Øvelsen er for mig at se, at du får integreret din lille værkstvirksomhed med din person, så at folk tænker virksomheden, når de møder dig - og omvendt.

Hvis du er medieuvant, kræver det noget rådgivning og coaching. Måske har du en journalist eller skuespiller eller en dygtig underviser, der kan tænke ud af boksen, i dit netværk. Det er, hvad jeg vil råde dig til. Ser du muligheden for eksponering, så gå løbende i diralog med en medievant person.

Som kommunikationsrådgiver er det min generelle erfaring, at helt små virksomheder på en måde er sværere at rådgive end større virksomheder. Det skyldes, at større virksomheder i reglen har nogle indarbejdede professionelle rutiner, man kan forholde sig. Medens mindre virksomheder i misforstået spareiver kan finde på f.eks. at brænde en del penge af på fx Google AdWords, uden at få den lovede gevinst, hvor de så kommer til mig, uden at der er integration mellem de forskellige tiltag. Worst case er en lille virksomhed, som shopper rundt blandt konsulenter. Fyrer dem successivt, fordi resultaterne udebliver - og så pludselig langt nede af vejen, finder de ud af, at de har forpasset deres window of opportunity - for så i værste fald at sygne hen og lukke.

I dit tilfælde skal du have en plan med din indsats. Og du skal gennemtænke, hvordan de forskellige kommunikationsparametre kan komme til at spille sammen. Vebekomme!

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John

Interessant tankegang, for vi gør nok netop som du siger, shopper rundt omkring i stedet for at have en samlet plan.

Kan du anbefale noget læse stof som gennemgår grundreglerne for at opbygge en plan til dette?

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hm, Jeg arbejder selv ud fra bl.a. en akademimerkonom-uddannelse. Jeg vil jo mene, at man skal have hold på de afsætningsøkonomiske grundbegreber parret med almindelig sund forretningsforståelse. Du skal mao. vide, hvem der er dine potentielle kunder. Du skal også kunne regne synergien ud ved en eksponering på DR TV. Hvis dine kunder altovervejende er fra lokalområdet +50 km: vil en DR TV-eksponering så igen-igen få dig i TVSyd og JydskeVestkysten som de potentielle ser og læser? Og igen indirekte sætte navn på din virksomhed? Vil TV-eksponering fremstille dig som det talent b-t-b beslutningstagere gerne hører i de lokale Rotary-klubber eller erhvervsråd?

Det er sådan noget som skal gennemtænkes, afhængigt af virksomhedens målgrupper. Jeg kan anbefale en generel markedsføringsbog som "Marketing håndbogen. Fra strategi til kampagne" af Hans-Henrik Søndersted-Olsen (Samfundslitteratur, 2006). Ring uforpligtende, hvis du har et meget konkret spørgsmål.

John

29914729

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)