Du kan overfor dine forhandlere komme med en vejledende udsalgspris, men kan jvf. dansk lovgivning IKKE bestemme hvad en vare skal koste. Der er fri konkurrence og en forhandler kan derfor vælge at sælge til en hvilke somhelst pris. Konkurrencemyndighederne ser MEGET alvorligt på både forhandlere, grossister, producenter m.v., som forsøger at diktere priserne - da dette jo er stærkt konkurrenceforvridende!
Du kan til gengæld frit vælge at prisfastsætte dine "forhandlerpriser", så du kan forsøge at regulere priserne igennem din viden om hvordan "markedet" reagerer! Men det er jo ofte noget, som kan have negativ effekt.. f.eks. kan du nok tænke at hvis en forhandler vil forpligtige sig til at købe en større volumen og så efterfølgende finder ud af at du sælger til lavere pris til nogen, som ikke forpligtiger sig... så vil det kunne have negativ virkning på din relation til din forhandler...
Og en forhandler som kan købe store mængder og derved opnå bedre priser - ja - han har jo et incitament til OGSÅ at konkurrere på pris - så det er sådan en lidt tricky situation, som du bør være opmærksom på!
Hvis du sælger til større kæder, bør du nok også være opmærksom på at succes også kan medføre "ønkser" fra din kunde om et markedsføringsbidrag på et senere tidspunkt - så det skal du jo tænke over inden du har "givet" alt væk!
/Morten