Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Model for løbende prissætning af anparter ved opsigning af samarbejde

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min partner og jeg er ved at være i luften med vores software system, så nu er vi ved at fastlægge reglerne for vores interne kontrakter. I den forbindelse har vi brug for lidt hjælp til at lave en model for hvordan samarbejdet mellem os kan opsiges, og til hvilken pris dette så sker. 

Scenariet er som følgende: 

Hvis min partner gerne vil stoppe samarbejdet med mig i måned X, hvad kan jeg så få i kompensation. Situationen er ved almindeligt ophør, dvs. ikke på grund af jeg ikke har overholdt vores aftale, han vil simpelthen bare købe mig ud. Hvordan laver vi en model for det? 

Min intuition siger noget lignende:

Tabt arbejdsfortjeneste svarende til løn i perioder uden svarende indtægt

+ procentdel af omsætningen det følgende år, 

Muligvis også et "gebyr" for opsigelse af samarbejdet. Det skal nævnes at jeg har under 50% af firmaet, så i dette eksempel kan jeg ikke opsige ham, men kun omvendt. 

Alle modeller, koncepter og løsninger er interessante inputs.

På forhånd tak for alle svar og kommentarer.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg følger lige her...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder for kompliceret til forum svar - jeg ville hvis jeg var jer betale en advokat for at tage opgaven

Jeg ser det som to ting. Det ene må være, hvis han fyrer dig som ansat. At du mener det kan han for han kan vælge direktøren via generalforsamling fordi han har mere end 50% af anparterne.

Den anden må være, hvis I vil helt fra hinanden, hvor han jo ikke har specielle rettigheder fordi han har flertal, du kan beholde din andel til for evigt, men han kan gøre det surt for dig og besværligt. 

Det er derfor om at få kombineret de to ting - ejerskabet, og majoritetens ret til at mojorisere - og evt hvis vi taler ren ansættelse i jeres fælles ApS

Det er en aftale som i sin struktur skulle ha ligget underskrevet inden I begyndte, for det er altid vanskeligt at lave den, når ført tingene er i rul.

Ser kunne være mange gode grunde til, at I ejede forskelligt andelsmæssigt, men at mojoriteten ikke nødvendigvis kunne overrule og bestemme alt, bare det var taget hensyn til fra start

Når vi taler løn, så må det være enkelt, Det er en ansættelseskontrakt hvor du har xx måneders opsigelse, f.eks funktionærloven gælder med tillæg af 3 mdr gensidigt. 

Når det gælder ejerskab, så må det jo kombineres med at du skal sælge dine anparter til ham og så ligger det besværilige i at vurdere værdien af anparterne, for køber vil sikkert se forsigtigt på værdien og regne ud fra regnskab, og sælger vil tænke på alle de penge der MÅSKE kan tjenes fremadrettet. Det vil altid være vanskeligt., men en aftale for ejerskab er alt for kompliceret at skitsere uden at i begge sidder med sammen med en der løser der og det skal være medens i begge vil det her brændende og ikke når en majoritet har sat sig på tanken om at være - majoritet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Først, tusind tak for dit uddybende svar. 

Jeg øjner muligheden for en lidt simplere version, som kunne lyde noget ligende: 

exit i 1-3 md. hver procentdel er 12000 værd

exit i 3-6 md. hver procentdel er 14000 værd

exit i 6-9 md. hver procentdel er 16000 værd

exit i 9-12 md. hver procentdel er 18000 værd

exit efter 12. hver procentdel er 20000 værd

Vi vil dog hellere have en organisk løsning som tager udgangspunkt i fx en procentdel af omsætningen eller ligende, da vi som software udviklere har svært ved at prissætte produkterne. Derfor ville jeg høre om nogen andre har fundet en system der kunne appliceres.

Jeg er enig med dig i at en opdeling i ansættelse og ejerskab er en bedre løsning generelt, men til vores brug er det lidt overdrevent.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)