Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Ny" firmabil eller ej? - et regnestykke for talkloge

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I glade talmennesker.

Jeg har verdens kedeligste firmabil: En hvid Peugot Expert, der vil kunne sælges for ca. 40.000 kr. Den kører ca. 15 km på en liter diesel, og den koster vel i omegnen af 5000 kr. i afgift og det samme i forsikring pr. år. Bilen er fra 99, så der er nok reparationer for et par kilo eller tre om året. Bilen er ejet af firmaet, og må ikke bruges privat.

Ud over verdens kedeligste firmabil har jeg også en vision og en passion. Jeg vil gerne have den frihed, der ligger i at måtte bruge firmabilen privat. Jeg vil gerne have en firmabil, som er markant i gadebilledet. Jeg er helt vild med veteraner - især nogle bestemte - fra 60'erne. Jeg har set nogle stykker og jeg kan nok være heldig at finde et godt eksemplar til ca. 50.000 kr. Min mekaniker siger, at den kan holdes levende og i god stand for ca. 10.000 om året. Vægtafgiften på en veteran er vist meget lav (ved ikke helt, hvor lav), og det samme er forsikringen. Bilen kører ca. 8 km på en liter benzin med additiv (den skulle have haft bly).

For firmaet kører jeg ca. 10-15000 km pr. år.

Inde i mit ikke alt for talstærke hoved tumler jeg derfor med følgende regnestykke:

Hvor meget vil det koste mig at købe min drømmebil og få km-penge fra firmaet i stedet for at bevare den kedelige franskmand i firmaregi.
Jeg ved godt, at min private kørsel i veteranen ikke kan dækkes, og at den selvfølgelig vil blive dyr, fordi bilen er så forholdsvis tørstig - dette behøver ikke indgå i regnestykket, da jeg jo også selv betaler min private kørsel (i familiens bil) i dag.

mvh Hans

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 22:41

Hej

Mulighed 1:

Du kan hæve 3,35 kr. pr. kørt kilometer i en privat bil i firmaet (husk kilometerbog). (Kilometer over 20.000 km. kan du kun få det halve for.)

15.000 km. a 3.35 = ca. 50.000 kr.

Benzin (9-10 kr./liter 8 km./liter) = ca. 16.000 kr.

Vedligehold = ca. 10.000 kr.

Fors./vægtafg. = ca. 10.000 kr.

Mulighed 2:

Fri bil 

Alle omkostningerne betales af firmaet også de private kilometer og kan trækkes fra i det endelige overskud. Dog skal du beskattes af minimum 25% af 160.000 kr.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:51

For mig at se er det ret åbenbart at du bør holde biler i den prisklasse uden for selskabet eller hvad personlige virksomheder angår virksomhedsordningen, men have bilerne privat og oppebære skattefri kilometergodtgørelse for din erhvervsmæssige kørsel. Med en erhvervsmæssig kørsel på 10-15.000 km. vil du herved kunne oppebære 33-50.000 kr. årligt i skattefri godtgørelse (eller fradrag) og det burde overstige de faktiske udgifter på bilen. Der er intet til hinder for at du har begge biler privat og får refunderet din erhvervsmæssige kørsel på denne måde.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:31

Hej Hans,

Jeg kørte dine tal ind i et regneark jeg havde. Jeg har pastet dem nederst, håber at sitet kan finde ud af at stille det pænt op når jeg loader mit svar op :-)

Det afgørende for dig er 2 ting så vidt jeg ser det:

1. Dit kørselsbehov erhvervsmæssigt kontra privat. For at opnå 3,35 kr/km i kørselsgodtgørelse ved at eje bilen privat, kræver det at du kører ud til kunderne og at du helst ikke kommer i konflikt med 60 dages reglen, dvs. kommer til at køre mere end 60 dage til samme kunde, da du herved ikke kan udbetale kørselsgodtgørelse til dig selv fra firmaet, men kun opnå befordrigsfradrag som er væsenligt mindre attraktivt.

2. Beskatningsgrundlaget for en firmaejet veteranbil anvendt til privatkørsel. For almindelige biler er minimumsgrænsen 160.000 kr hvilket betyder at såfremt der ikke er mere lempelige regler for veteranbiler (undersøg dette med SKAT) så skal du beskattes privat at 25% af 160.000, dvs af 40.000 kr Med andre ord beskattes man relativt hårdt når man køber en relativ billig bil. Dette gælder uanset om du kører  1 km eller 10.000 km privat i bilen.

Derudover skal du være obs på om du i det hele taget kan forsikre bilen i dit firma og til samme pris som privat. Nogle selskaber kræver at du i tillæg til dette også samler dine andre erhvervsforsikringer der (gælder for TRYG).

Udgangspunktet er at med dine tal vil det umiddelbart bedst kunne betale sig at købe bilen privat og udbetale kørselsgodtgørelse fra firmaet. Jo mere kundekørsel jo bedre for regnestykket. Selv ved ca 5.000 km kundekørsel vil firmabilen ikke kunne betale sig.

Blandet firma/privat bil Privatbil
Netto renteudgifter 0 0
forsikring 5.000 5.000
benzin (25000 km) 25.000 31.250
vægt 2.000 2.000
afskrivning 5.000 5.000
service 10.000 12.500
UDGIFT 47.000 55.750
Beskatning fri bil 40.000 kørselgodtg. 10000 km 33.500
Skat (50%) 20.000
privat nettoudgift 20.000
virkning på aps 87.000 78.000
udgift aps/måned 7.250   6.500

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:18

Mange tak for de fine og relevante svar.

mvh Hans

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)