Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sund virksomhed til Svendborg Kommune kiggede forbi - tvangsauktion imorgen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skrev for et år tilbage på det danske forum på Reddit.com, i håb om at kunne få noget hjælp til at redde mine forældre. Jeg kendte ikke Amino før i dag, men blev anbefalet at poste her.

Kort version: De (mine forældre) hjalp Svendborg kommune med at aktivere en ung mand, han stjal varelageret og kommunen løb fra deres ansvar, som de havde lovet at tage.

Første tråd: http://www.reddit.com/r/Denmark/comments/tb0v2/hj%C3%A6lp_mine_for%C3%A6ldre_bliver_bestj%C3%A5let/.

Follow up: http://www.reddit.com/r/Denmark/comments/1hsuuh/hvem_er_lovene_til_for/ (samme som er skrevet herunder) 

Siden da er der sket mange ting, men hold op hvor man lærer meget af at blive slæbt igennem retssystemet, om ikke andet så fra sidelinjen.

Vi har haft held med at stævne Svendborg kommune. Det viste sig at vi skulle finde en advokat som kunne lære Retten i Svendborg hvordan loven hænger sammen. Retten mente at der skulle betales op mod 180.000 kr. for at stævne kommunen for det beløb vi mener de skylder os. Vi fandt ved utroligt held en advokat som kunne fortælle dem at loven ikke hænger sådan sammen, og at der maks. skal betales 2.000 kr. når man stævner en offentlig instans. Dette måtte retten så tage til sig, og så kunne vi komme videre i systemet.

Hvordan får man den viden som privat person når man kun har to gange kontanthjælp til at hyre en advokat for? Det er meget op ad bakke. Bare tanken om at have skolet retten er os meget urealistisk, men om ikke andet bliver man mindet om at de også bare er mennesker - som ikke gør deres eget arbejde ordentligt.

Kommunen er som sagt blevet stævnet, og de har taget sig god tid til at svare - de fik deres svar frist udviddet til i onsdags sidste uge - så de kunne få en advokat til at hjælpe. Hvad har de så svaret til retten? De prøver at overbevise retten om at sagen er forældet. De prøver at sige at vi har optrådt passivt i sagen. At vi ikke har forsøgt at gøre noget.

Vi har kæmpet med alle de midler vi har kunnet undvære, lige siden tyveriet skete.

Der er tvangsauktion imorgen tirsdag, og der bliver mine forældres privat bolig solgt for en slik. De har boet der i 29 år, og har betalt deres regninger hele vejen igennem.

Hvordan gøres dette mere vanvittigt? Kuratoren er inhabil. Den advokat som er sat til at bestyrre boet er af samme firma som i sin tid hjalp kommunen med at slippe for sit ansvar da tyveriet lige var sket (6-7 år siden). Da kurator for tid tilbage solgte huset som vi havde butik i for ca. halv pris af hvad det realistisk er værd (i ikke krise tider), så valgte han at smide vores computere ud - da de så gamle ud. Hold i mente at det var en computer butik - kabinetterne lignede lort, men indmaden var opdateret.

Hvad er værre er at der var data på nogle af vores computere. Andre menneskers data. Backup filer fra kunders computere, som vi ikke nåede at slette da vi blev smidt ud med fuld musik. Kurator er ansvarlig for denne slags ting, men tager man fat i datatilsynet kan de ikke gøre noget. Tager man fat i det lokale politi kontakter de kurator, og han indrømmer at han har smidt computerne ud - men der er ingen straf for at bryde denne lov heller. En næse? Ikke engang.

Varelageret? Det blev solgt for ca. 8.000, hvoraf resultatet af det var ca. 4.000 kr. til boet. Vi tog kontakt til en af vores leverandører, som gerne ville have købt størstedelen af varene tilbage for halv pris - ca. 80.000. Her handler kurator amatør agtigt, og skaffer ikke penge til boet efter bedste evne, men smider vores ting ud som skrald.

Kravet mod tyven er også blevet solgt. Så vidt jeg husker stod det til 150.000 kr eller deromkring, det blev så solgt for 4.000 kr.

Når man ender med at gå konkurs og der skal kurator på, så kommer der gerne post spærring - så kurator modtager al posten. Denne postspærring har kurator opretholdt uden at have lov til det, et helt år mere end han har lov til uden yderligere retsmøder. Dette er ulovligt, men når man tager fat i dommeren var kommentaren mere eller mindre "det er menneskeligt at fejle, men om ikke andet kan vi blive bedre i fremtiden". Hvad fanden skal man bruge det til? Der er gået fatalt vigtige dokumenter 'tabt' i posten pga. denne postspærring. Kurator ændrer sagens gang ved at snyde, så vi ikke får de kort som vi burde have fået. Hvad er straffen? Garanteret ingen straf.

Hvad skal det hjælpe at skrive det her? Jeg ved det ikke. Den lokale avis kan ikke skrive 10 ord om sagen uden at misforstå hvad det handler om. Sagen er ikke 5 minutter værd for TV, og mine forældre vil heller ikke prostitueres som underholdning - de vil bare behandles ordentligt. I retten vinder dem som har flest penge, eller lyver bedst - men mine forældre kan ikke finde ud at lyve, så de har tabt på forhånd, da de er fattige. Politiet er ligeglade når man bryder loven, og de aner heller ikke hvad de skulle gøre.

Så hvad kan man gøre? Loven brydes utallige gange imod os, men der er ingen straf. Fra på onsdag står de på gaden, med mindre tvangsauktionen bliver udsat - vi kan dog ikke se hvorfor den skulle blive det. Edit: for god ordens skyld skal det siges at det er anden gang at der er tvangsauktion på denne adresse, første gang for en måned siden - men der blev ikke budt nok.

Efter så meget bøvl som vi har været igennem er vi efterhånden begyndt at tro at vores sag kun er toppen af et isbjerg af korruption og snyd med offentlige midler. Svendborg kommune gør alt hvad de overhovedet kan, for at slippe for at betale håndører i erstatning. Samtidig har de efterhånden udbetalt flere penge i form at offentlige ydelser - og sagt farvel til arbejdspladser og betydeligt større skatte indkomster.

Det er os en gåde.

Jeg har meget lidt overskud nu, da tvangsauktionen er imorgen, så vil nok ikke svare igen før efter, men vil læse hvis der er gode råd.

På forhånd tak 

Rune Mygind.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 823
Fra  tersef Skrevet kl. 22:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal have fat i en advokat der vil tage sagen pro bono, eller mod %er af eventuelt gevinst. - hvis du har held til at finde sådan en, så kunne det også være en mulighed at sagsøge kurator for at handle uagtsomt, men der ligger bevisbyrden jo ganske tungt på jeres skuldre.

Har du skrevet til Kontant? 

Jeg føler med jer, det er helt vanvittigt uprofessionelt, at i skal lære retten hvordan den fungere, at kurator sælger jeres ting alt for billigt, og at kommunen fralægger jer et hvert ansvar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19

Puha, en lorte sag.. Kan desværre ikke hjælpe på nogen måde men ønsker jer det bedste.. Kan godt forestille mig situationen :-(

Prøv at se om i kan finde en advokat der vil tage sagen mod % af evt gevinst, men med udgangspunkt i at advokaten kan få sit navn kendt ved mediedækning f.eks. (selvom det pt ser ud til medierne ikke er interesseret kan det være at advokaten kan vække deres interesse) 

Prøv EB og evt nogle politikkere indenfor erhverv, nye arbejdspladser osv

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Mar 07
Indlæg ialt: 17
Fra  Depothuset Skrevet kl. 23:35

Det lyder på ingen måde som noget der skal have lov til at foregå i Danmark

Kan det ikke være mulighed for at suspendere tvangsaktion pga igangværende retssag?

Det kan simpelthen ikke være rigtigt at sagen ikke kan udsættes. Hvis ting omkring Kurator er sandt kan jeg ikke se anden udvej end at lægge sag an mod kurator. Er der nogle kreditorer firmaet skylder penge? De kunne muligvis også være interesseret. Også i forhold til person og virksomheds følsomme data.

Der må være en advokat det vil tage denne sag, uden garanti for betaling?

Jeg håber det bedste for jer. 

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:00

Hej Rune

Ja, desværre er det jo ofte sådan at når det offentlige fucker up, så får man ikke så meget som en undskyldning, men hvis man som privat fucker op i de samme sager, så mister man en halv arm, og det halve kongerige.

Når det er sagt, så synes jeg det er værd at dine forædre fortæller deres historie, ikke som underholdning, men for at hjælpe med til at arbejdsgange ændres, og de ansvarlige stilles til en eller anden form for ansvar. Som det er nu sidder der jo både folk i kommunen og en kurrator som har fejlet, men som slipper fint afsted med det. Så jeg ville se om ikke der var en venlig amino der ville hjælpe med at skrive en prof. pressemeddelse, sende den til bt, ekstra bladet, jyllands posten osv, sørg for at få sagen beskrevet så præcist (og ikke mindst kort) at de ikke kan fucke det op i deres beskrivelse af sagen.

Vedkommende som skriver pressemeddelsen kan hjælpe med at finde den rigtige vinkel, men der er jo mange interessante vinkler, det med at hjælpe det offentlige men miste tæt på alt på det, fordi kommunen ikke tager ansvar. Vinklen med at erstatningen faktisk er mindre end de tabte indtægter for kommunen. Vinklen med en kurator der fejler (her skal du dog nok have fat i en uvildig til at udtale sig, så svigtet står klokkeklart for medier).

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 09:12
Nu holder ju amino hånden over rosset, da de ikke tillader kritik mod navngivne virksomheder/personer.

Så lav dig en egen blog hvor du forklarer din side af sagen.

umiddelbart lyder det om at det er noget for ombudsmanden.

Ligeledes advokatnævnet vdr kurator

http://www.advokatsamfundet.dk/Advokatnaevnet.aspx
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 15:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En skidt historie og det lyder mere som en bananstat end som Danmark og desværre som vi har set med SKAT osv, så er retsikkerheden i Danmark ikke ret god længere.

Jeg håber der dukker noget opmærksomhed op. Måske du kan lave en indsamling? Jeg smider gerne nogle kroner din retning så vi kan det offentlige til at tage ansvar for en gangs skyld.

Tilmeldt 8. Jul 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:51

Hej alle!               

Først og fremmest tak for alle de gode svar, og de pæne ord.             

Som sagen ser ud nu, er huset blevet solgt til anden side.                   

Jeg vil prøve at svare på så mange ting som muligt her - fra alle kommentarene.

Vi har forsøgt at finde en advokat som vil arbejde gratis, med % af resultatet eller med fri process - men det er ikke lykkedes at få fri process.         

Næste problem er at finde en advokat som man kan stole på, alle i Svendborg og omegn er udelukket - vi har prøvet en 4-5 stykker nu uden held, og nu stoler vi ikke på nogen fra byen.         

(Hvis der sidder en advokat her som både har talenter, gider at arbejde og vil gøre det for en % af sejren så må du endelig smide mig en besked!)

Vi har ikke skrevet til kontant. Mine forældre er som sagt ikke så meget for at ende som underholdning, men det kan være det bliver nødvendigt.  

Er der nogle kreditorer vi skylder penge? Ikke uoverkommelige beløb nej.              

Jeg ved at der har været kontakt til forbruger ombudsmanden, som anbefalede at vi stævnede kommunen, andet kunne der ikke siges derfra.           

Igen tak for alle de pæne ord!

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 18:50

RuneM:

Varelageret? Det blev solgt for ca. 8.000, hvoraf resultatet af det var ca. 4.000 kr. til boet. Vi tog kontakt til en af vores leverandører, som gerne ville have købt størstedelen af varene tilbage for halv pris - ca. 80.000. Her handler kurator amatør agtigt, og skaffer ikke penge til boet efter bedste evne, men smider vores ting ud som skrald.

Nu har jeg desværre selv været gennem en virksomheds konkurs, dog med den forskel at "jeg" lykkeligvis havde  en meget dygtig kurator. Så jeg ved af erfaring lidt og den her forstår jeg ikke. Hvis leverandørerne har givet  et  skriftlig bud på 80000 kr til boet, så er det ihvertfald ansvarspådragende for kurator, hvis han grundløst sælger til billigere pris til anden side eller smider ud, det er nagelfast! Med hensyn til tyveriet (jeg har ikke læst dine tråde skal jeg sige), var der ingen forsikring? I så fald er det forsikringsselskabets problem at få dækning ved kommunen.
Generelt vil jeg sige til alle der går konkurs: Brug jeres forbindelser på at få afsat aktiverne bedst muligt. Det er ikke sikkert at I kan "bære" at arbejde sammen med kurator og i teorien har I ikke længere nogen indflydelse på jeres aktiver. Men der ikke nogen der forhindrer jer I at rette henvendelse til jeres leverandører  eller andre forbindelser og få dem til at give et anstændigt bud til boet! Buddet skal være skriftligt og aktiver skal jo købes kontant ud af boet, det er den eneste betingelse. Hvis kurator ikke tager det højeste bud, så har han et forklaringsproblem den dag boet er endelig afsluttet og det kan komme frem det ikke er sket. Kreditorerne har jo en åbenlys interesse i at boet afsluttes bedst muligt.

Nå, det var bare lige en bemærkning, jeg ønsker dig og familien alt mulig held og lykke i jeres kamp, husk nu sålænge familien er intakt, er alt andet "ligegyldigt", selv om det ikke føles sådan for jer lige nu.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)