Jeg skrev for et år tilbage på det danske forum på Reddit.com, i håb om at kunne få noget hjælp til at redde mine forældre. Jeg kendte ikke Amino før i dag, men blev anbefalet at poste her. Kort version: De (mine forældre) hjalp Svendborg kommune med at aktivere en ung mand, han stjal varelageret og kommunen løb fra deres ansvar, som de havde lovet at tage. Første tråd: http://www.reddit.com/r/Denmark/comments/tb0v2/hj%C3%A6lp_mine_for%C3%A6ldre_bliver_bestj%C3%A5let/. Follow up: http://www.reddit.com/r/Denmark/comments/1hsuuh/hvem_er_lovene_til_for/ (samme som er skrevet herunder) Siden da er der sket mange ting, men hold op hvor man lærer meget af at blive slæbt igennem retssystemet, om ikke andet så fra sidelinjen. Vi har haft held med at stævne Svendborg kommune. Det viste sig at vi skulle finde en advokat som kunne lære Retten i Svendborg hvordan loven hænger sammen. Retten mente at der skulle betales op mod 180.000 kr. for at stævne kommunen for det beløb vi mener de skylder os. Vi fandt ved utroligt held en advokat som kunne fortælle dem at loven ikke hænger sådan sammen, og at der maks. skal betales 2.000 kr. når man stævner en offentlig instans. Dette måtte retten så tage til sig, og så kunne vi komme videre i systemet. Hvordan får man den viden som privat person når man kun har to gange kontanthjælp til at hyre en advokat for? Det er meget op ad bakke. Bare tanken om at have skolet retten er os meget urealistisk, men om ikke andet bliver man mindet om at de også bare er mennesker - som ikke gør deres eget arbejde ordentligt. Kommunen er som sagt blevet stævnet, og de har taget sig god tid til at svare - de fik deres svar frist udviddet til i onsdags sidste uge - så de kunne få en advokat til at hjælpe. Hvad har de så svaret til retten? De prøver at overbevise retten om at sagen er forældet. De prøver at sige at vi har optrådt passivt i sagen. At vi ikke har forsøgt at gøre noget. Vi har kæmpet med alle de midler vi har kunnet undvære, lige siden tyveriet skete. Der er tvangsauktion imorgen tirsdag, og der bliver mine forældres privat bolig solgt for en slik. De har boet der i 29 år, og har betalt deres regninger hele vejen igennem. Hvordan gøres dette mere vanvittigt? Kuratoren er inhabil. Den advokat som er sat til at bestyrre boet er af samme firma som i sin tid hjalp kommunen med at slippe for sit ansvar da tyveriet lige var sket (6-7 år siden). Da kurator for tid tilbage solgte huset som vi havde butik i for ca. halv pris af hvad det realistisk er værd (i ikke krise tider), så valgte han at smide vores computere ud - da de så gamle ud. Hold i mente at det var en computer butik - kabinetterne lignede lort, men indmaden var opdateret. Hvad er værre er at der var data på nogle af vores computere. Andre menneskers data. Backup filer fra kunders computere, som vi ikke nåede at slette da vi blev smidt ud med fuld musik. Kurator er ansvarlig for denne slags ting, men tager man fat i datatilsynet kan de ikke gøre noget. Tager man fat i det lokale politi kontakter de kurator, og han indrømmer at han har smidt computerne ud - men der er ingen straf for at bryde denne lov heller. En næse? Ikke engang. Varelageret? Det blev solgt for ca. 8.000, hvoraf resultatet af det var ca. 4.000 kr. til boet. Vi tog kontakt til en af vores leverandører, som gerne ville have købt størstedelen af varene tilbage for halv pris - ca. 80.000. Her handler kurator amatør agtigt, og skaffer ikke penge til boet efter bedste evne, men smider vores ting ud som skrald. Kravet mod tyven er også blevet solgt. Så vidt jeg husker stod det til 150.000 kr eller deromkring, det blev så solgt for 4.000 kr. Når man ender med at gå konkurs og der skal kurator på, så kommer der gerne post spærring - så kurator modtager al posten. Denne postspærring har kurator opretholdt uden at have lov til det, et helt år mere end han har lov til uden yderligere retsmøder. Dette er ulovligt, men når man tager fat i dommeren var kommentaren mere eller mindre "det er menneskeligt at fejle, men om ikke andet kan vi blive bedre i fremtiden". Hvad fanden skal man bruge det til? Der er gået fatalt vigtige dokumenter 'tabt' i posten pga. denne postspærring. Kurator ændrer sagens gang ved at snyde, så vi ikke får de kort som vi burde have fået. Hvad er straffen? Garanteret ingen straf. Hvad skal det hjælpe at skrive det her? Jeg ved det ikke. Den lokale avis kan ikke skrive 10 ord om sagen uden at misforstå hvad det handler om. Sagen er ikke 5 minutter værd for TV, og mine forældre vil heller ikke prostitueres som underholdning - de vil bare behandles ordentligt. I retten vinder dem som har flest penge, eller lyver bedst - men mine forældre kan ikke finde ud at lyve, så de har tabt på forhånd, da de er fattige. Politiet er ligeglade når man bryder loven, og de aner heller ikke hvad de skulle gøre. Så hvad kan man gøre? Loven brydes utallige gange imod os, men der er ingen straf. Fra på onsdag står de på gaden, med mindre tvangsauktionen bliver udsat - vi kan dog ikke se hvorfor den skulle blive det. Edit: for god ordens skyld skal det siges at det er anden gang at der er tvangsauktion på denne adresse, første gang for en måned siden - men der blev ikke budt nok. Efter så meget bøvl som vi har været igennem er vi efterhånden begyndt at tro at vores sag kun er toppen af et isbjerg af korruption og snyd med offentlige midler. Svendborg kommune gør alt hvad de overhovedet kan, for at slippe for at betale håndører i erstatning. Samtidig har de efterhånden udbetalt flere penge i form at offentlige ydelser - og sagt farvel til arbejdspladser og betydeligt større skatte indkomster. Det er os en gåde. Jeg har meget lidt overskud nu, da tvangsauktionen er imorgen, så vil nok ikke svare igen før efter, men vil læse hvis der er gode råd. På forhånd tak Rune Mygind. |
Du skal have fat i en advokat der vil tage sagen pro bono, eller mod %er af eventuelt gevinst. - hvis du har held til at finde sådan en, så kunne det også være en mulighed at sagsøge kurator for at handle uagtsomt, men der ligger bevisbyrden jo ganske tungt på jeres skuldre.
Har du skrevet til Kontant?
Jeg føler med jer, det er helt vanvittigt uprofessionelt, at i skal lære retten hvordan den fungere, at kurator sælger jeres ting alt for billigt, og at kommunen fralægger jer et hvert ansvar.