Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk spørgsmål. Hvor går grænsen for medarbejderes opførsel og ageren overfor kunder?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Relida Skrevet kl. 04:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer.

Jeg ved, at dette ikke nødvendigvis har direkte relevans for iværksætteri, dog tror jeg at det kan være nyttig viden for nogle. Jeg håber derrfor, at der er en venlig sjæl med jura'en på plads, der kan vejlede lidt her.

Sagen er således, at jeg for godt og vel en uge siden var sammen med et vennepar i vores lokale fitnesscenter. Jeg var blevet spurgt af netop mine venner, om jeg havde tid/lyst til at hjælpe kvinden i parret med at lægge et træningsprogram, i og med jeg for mange år tilbage har taget en uddannelse indenfor personlig træning, ville jeg naturligvis gerne hjælpe. Jeg arbejder til daglig som sælger for en IT virksomhed og fitnesstræning er udelukkende en fritidsinteresse for mig.

Nå, men jeg har taget en kuglepen og et stykke papir med ind i fitnesscentret, da jeg selvfølgelig ville skrive nogle øvelser og lignende ned til veninden, som hun kunne bruge fremadrettet. få minutter efter vi har sat os ned på gulvet for at tale sammen, kommer en medarbejder fra centret stormende hen imod os og i en hård tone siger han "Hej mit navn er X, jeg er personlig træner her i centret. Er DU det?" Jeg svarer at det er jeg selvfølgelig ikke, blot en kunde gennem flere år, der hygger mig, træner sammen med og hjælper en veninde. "Du skal ikke sidde her og udføre arbejde som personlig træner i dette center og skal bede dig stoppe dette med det samme". Jeg prøver at forklare ham, at jeg ikke arbejder, men blot hjælper en veninde, jeg bærer hverken uniform fra konkurrende virksomhed eller tager imod penge, det kunne lige så vel have været min egen kæreste, jeg hygge mig med i centret. Han talte så højt og nedlandende, at alle omkring os stod forbavsede og fulgte med, det var meget ubehageligt for os begge.

Mens jeg gik ud for at hente mit tøj i omklædningsrummet, stod min veninde og talte med medarbejderen, som tilsyneladende har fortalt hende, at han nu har skrevet på min "profil" i deres CRM system, at jeg udøver personlig træning som en ydelse, i deres center.

Jeg synes det hele er meget krænkende og ubehageligt, jeg har bestemt ikke lyst til at vise mig i det center igen foreløbig. Det skal siges, at vi er pæne mennesker og har ikke gjort et stort nummer ud af noget endnu. Jeg har undersøgt pågældende fitnesskædes medlemsbestemmelser og finder intet skriftligt om, at man ikke har ret til at hjælpe andre med træning.

Men mit spørgsmål er så nu, har han ret til at "anklage" mig for disse ting? Må jeg virkelig ikke hjælpe venner og familie med at træne? Har jeg overhovedet intet medhold i en sådan sag og slutteligt, hvilke muligheder har jeg?

Jeg håber, at en eller flere af jer, kan hjælpe mig.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Jesper

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 05:10

Tja en rapport på trustpilot og en historie på facebook med angivelse af virksomhedsnavn er en god start.

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 05:12

Og du ska selvfølgelig tale med centres ledelse

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 07:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Trop op i centret og forlang indsigt i hvad centret har registreret om dig.

Såfremt den pågældende medarbejder ikke bare fyret noget selvhævdende pis af om den omtalte registrering, forlanger du en forklaring på hvad registreringen er baseret på samt hvad den betyder for dig som kunde i centret.

Hvis du har fået registreringen, skal du forlange registreringen slettet, da det med ret stor sandsynlighed, ikke står skrevet i centrets betingelser at medlemmer ikke må hjælpe venner med at lægge et træningsprogram og dermed må det også være implicit at registreringen ikke kan bruges til noget konstruktivt. Uanset, så klag over medarbejderen.

Mage til ubehagelig og respektløs opførsel, har jeg heldigvis ikke oplevet længe.

Personligt var jeg blevet rasende og havde ikke forladt centret før medarbejderen var blevet sat på plads af sin chef. Hvis chefen bifalder opførslen, havde jeg opsagt mit medlemsskab og smidt mine penge et andet sted.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Relida

Der er ikke meget jura i dette her, som selvsagt har været en ubehagelig oplevelse.

Uanset ordensbestemmelserne har du næppe ret til at agere lønnet eller ulønnet fitness træner med

mindre du af virksomheden har en skriftlig aftale om at de må agere som lønnet/ulønnet træner. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 08:50

Advokat Jacob Berner Rue:

Uanset ordensbestemmelserne har du næppe ret til at agere lønnet eller ulønnet fitness træner medmindre du af virksomheden har en skriftlig aftale om at de må agere som lønnet/ulønnet træner. 

Jeg synes det er lidt en provokerende udtalelse - det er jo ikke ligefrem fordi trådstarter står med et skilt om halsen og reklamerer med gratis træningsprogrammer; han har jo blot hjulpet en veninde - det er jo absurd at det overhovedet kan komme på tale at man skal have en skriftlig aftale med centret om at man slæber sin veninde med ned og hjælper hende med at få en god oplevelse ud af sit ønske om at træne! Jeg har også svært ved at forestille mig, medmindre det specifikt er angivet i medlemsbetingelserne at det er forbudt at hjælpe andre medlemmer med deres træning, at det kan være lovligt at registrere det angivne når centret ikke kan bruge det til en fløjtende hundefis.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 09:00
Advokat Jacob Berner Rue:

Uanset ordensbestemmelserne har du næppe ret til at agere lønnet eller ulønnet fitness træner med

mindre du af virksomheden har en skriftlig aftale om at de må agere som lønnet/ulønnet træner. 

Sikkert.. Men der findes noget der hedder takt og tone i situationer som denne.

Sådan som den PT skaber sig, skulle man måske tjekke for om han har fået noget doping, de plejer jo at skabe sig tossede for det mindste...
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:56

Det er sandt at det er idiotisk ubehjælpsomt håndteret.

Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 23
Fra  Relida Skrevet kl. 03:14

Tusind tak for alle jeres venlige og gode input.

Jeg har nu valgt at skrive min opsigelse til pågældende fitnesskæde, med et tilhørende brev om denne oplevelse, som begrundelse for min udmeldelse.

Jeg kan se på Trustpilot, at jeg ikke er alene om at have fået dårlig behandling. Fitnesskæden har 3 ud af 10 stjerner fordelt over 233 anmeldelser.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)