hej jeg høre flere og flere som bruger vps server, Jeg stiller lige nogle spørgsmål, Hvad er fordel ved det?, Hvor meget kendeskab skal man have til programmering, jeg kender kun til html,css, php, mysqli, Kræver det man er ved server hele tiden? kan man selv gør hvad man ved server? Hvad er godt at bruge til php, jeg har hørt der er mange server sprog, ;) hvor meget skal man selv sæt op? (tænker på email, phpmyadmin, og meget andet) Har du et link til et godt sted hvis det er?, og gerne billigt hvis det er muligt? |
VPS er en Virtuel Private Server. Du kender en stor fysisk server der kører et enkelt operativsystem så som Linux eller Windows. På en VPS er der kun 1 fysisk maskine, men den kører flere operativsystemer sideløbende. Dermed kan du og jeg deles om den samme hardware, men have hver vores server.
Fordelen ved en VPS, frem for en hosted hjemmeside er større fleksibilitet. Du lejer sikkert lidt plads på et webhotel i dag. Webhotellet stiller nogle programmer til rådighed for dig, som f.eks. PHP, MySQL og PhpMyAdmin. Det kunne være du skulle bruge andre programmer eller har behov for ikke-standard serveropførsel.
Fordelen ved en VPS, frem for en fysisk (dedikeret) server er pris.
I den rene form ville vedligeholdelse af en VPS kræve lige så meget kendskab til serverdrift, som en dedikeret server, men hosting services glider mere og mere sammen, således at der nu findes administrationssystemer (du er nok stødt på Plesk) der letter vedligeholdelsen og f.eks. automatisk installering af PhpMyAdmin. Disse betaler du særskildt for.
VPS kræver intet kendskab til programmering/udvikling - VPS kræver reelt kendskab til drift, som er noget helt andet.
Hvis dit fokus er på at komme i gang med programmering vil jeg foreslå du helt dropper at tænke på VPS'er, indtil du har mindst 3 forskellige hjemmesider. Du er ikke i målgruppen for en VPS endnu, men er bedre hjulpet af en serviceminded hosting udbyder :)