Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en VPS Server, og hvordan fungerer det?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Allerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 794
Fra  Ordklar.dk Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

jeg høre flere og flere som bruger vps server,

Jeg stiller lige nogle spørgsmål,

Hvad er fordel ved det?,

Hvor meget kendeskab skal man have til programmering, jeg kender kun til html,css, php, mysqli,

Kræver det man er ved server hele tiden?

kan man selv gør hvad man ved server?

Hvad er godt at bruge til php, jeg har hørt der er mange server sprog, ;) 

hvor meget skal man selv sæt op? (tænker på email, phpmyadmin, og meget andet)

Har du et link til et godt sted hvis det er?, og gerne billigt hvis det er muligt?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 22:42
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

VPS er en Virtuel Private Server. Du kender en stor fysisk server der kører et enkelt operativsystem så som Linux eller Windows. På en VPS er der kun 1 fysisk maskine, men den kører flere operativsystemer sideløbende. Dermed kan du og jeg deles om den samme hardware, men have hver vores server.

Fordelen ved en VPS, frem for en hosted hjemmeside er større fleksibilitet. Du lejer sikkert lidt plads på et webhotel i dag. Webhotellet stiller nogle programmer til rådighed for dig, som f.eks. PHP, MySQL og PhpMyAdmin. Det kunne være du skulle bruge andre programmer eller har behov for ikke-standard serveropførsel. 

Fordelen ved en VPS, frem for en fysisk (dedikeret) server er pris.

I den rene form ville vedligeholdelse af en VPS kræve lige så meget kendskab til serverdrift, som en dedikeret server, men hosting services glider mere og mere sammen, således at der nu findes administrationssystemer (du er nok stødt på Plesk) der letter vedligeholdelsen og f.eks. automatisk installering af PhpMyAdmin. Disse betaler du særskildt for.

VPS kræver intet kendskab til programmering/udvikling - VPS kræver reelt kendskab til drift, som er noget helt andet.

Hvis dit fokus er på at komme i gang med programmering vil jeg foreslå du helt dropper at tænke på VPS'er, indtil du har mindst 3 forskellige hjemmesider. Du er ikke i målgruppen for en VPS endnu, men er bedre hjulpet af en serviceminded hosting udbyder :)

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Indlæg ialt: 481
Skrevet kl. 22:50
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person
Hej Jesper,

En VPS er nogle gange en fordel, andre gange en ulempe.

Det fantastiske ved en VPS er, at du har en server, du kan få til at køre rigtig godt for relativt få penge. Men omvendt er der ikke nogen grund til at købe en VPS, hvis du bare vil have en hjemmeside til at køre - der kan et webhotel sagtens klare arbejdet.

Der findes generelt 2 typer af VPS'er - styret og ikke styret.

Den ikke styrede er ofte en del billigere, men så står man også selv for alt.

Jeg vil anbefale en VPS hvor hosting firmaet styrer VPS'en for dig (mod en lidt højere betaling selvfølgelig) forudsat du rent faktisk skal bruge en VPS.

/Kasper

Jeg arbejder til daglig med wordpress webshops og driver mine egne affiliate sider.

Fra Allerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 794
Fra  Ordklar.dk Skrevet kl. 23:04

Okay, så beholder jeg bare mit webhotel, det er sådan at jeg har en privat blog og en anden siden ved siden af ;) 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:31

jesper:
jeg høre flere og flere som bruger vps server,

En "VPS Server" kan være mange ting, den kan sættes op til at lave alt mellem himmel og jord, du kan køre en radiostation, en hjemmeside eller et computerspil fra den. Set i lyset af det:

jesper:
Hvad er fordel ved det?,

Det kommer fuldstændig an på hvad dit mål er med at købe en VPS samt hvad den er sat op til og hvem som sætter den op.

jesper:
Hvor meget kendeskab skal man have til programmering, jeg kender kun til html,css, php, mysqli,

Mere end dét, hvilket er grunden til at du selvfølgelig skal have en manged-løsning, hvor hostingudbyderen tager sig af den almindelige vedligeholdelse.

jesper:
Kræver det man er ved server(en) hele tiden?

Nej

jesper:
kan man selv gør hvad man v(il med) server(en)?

Du kan gøre fuldstædig hvad du vil, men hvis du som jeg foreslog tidligere vælger en managed løsning skal du bede din udbyder gøre det for dig eller sætte dit kontrolpanel op så du selv kan gøre det. Hvis du derimod selv lærer Linux og sætter serveren op selv så kan du gøre hvad du ønsker uden at indblande hostingudbyderen.

jesper:
Hvad er godt at bruge til php, jeg har hørt der er mange server sprog, ;) 

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "server sprog" tænker du mons-tro på operativsystemer?

jesper:
hvor meget skal man selv sæt op? (tænker på email, phpmyadmin, og meget andet)

Du skal sætte præcis så meget op som du selv ønsker, det du ikke selv orker at rode med sætter du din udbyder til. (som selvfølgelig tager sig betalt for det)

jesper:
Har du et link til et godt sted hvis det er?, og gerne billigt hvis det er muligt?

http://www.hetzner.de 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)